A {TEXT-DECORATION: none; } #hd {width:100%; height:100px; text-align:right;font-size:36pt;color:#f7b72e;padding-right:50px;font-family:Times New Roman;font-weight: bold;padding-top: 50 px;} #ds {width:100%; text-align:right;font-size:9pt;color:#b31d1e;font-family:Tahoma;font-weight: bold;padding-right:60px;} body{font-family:tahoma;font-size:9pt;color:#ffffff;} .tt{background:url('http://www.mahtarin.com/weblog/o1.jpg') no-repeat left;height:303px; width:1003px; } .menu{width:142px; padding-right: 10px; padding-bottom: 20px; padding-top:20px;font-size:16pt;font-weight: bold;text-align:right;color:#fac434;} .ssmenu{font-size:9pt;color:#ffffff;text-align:center;} .smenu{direction:rtl;font-size:9pt;text-align:right;color:#ffffff;padding-bottom: 4px; padding-right:8px;} .smenu a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .smenu a:hover{text-decoration:underline;} .pmenu{height:38px; width:38px; padding-top: 3px;} .fmenu{ padding-top: 3px;padding-right:8px;color:#ffffff;text-align:center;font-family:tahoma;font-size:9pt;direction:rtl;} .post {color:#ffeed5;direction:rtl;padding-left: 6px; padding-right: 6px; padding-top: 8px; padding-bottom: 25px;text-align:right;font-size:16pt;} .post a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .date a{color:#ffffff;text-decoration: none;}
گل رز



iran

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

طنز تقاضای ازدواج خر

خری امد به سوی مادر خویش****بگفت مادر چرا رنجم دهی بیش

برو امشب برایم خواستگاری*****اگر تو بچه ات را دوست داری

خر مادر بگفتا ای پسر جان*****تو را من دوست دارم بیشتر از جان

ز بین این همه خرهای خوشگل***یکی کن نشان چون نیست مشکل

خرک از شادمانی جفتکی زد****کمی عرعر نمود و پشتکی زد

بگفت مادر به قربان نگاهت*****به قربان دو چشمان سیاهت

خر همسایه را عاشق شدم من**به زیبایی نباشد مثل او زن

بگفت مادر :برو پالان به تن کن***برو اکنون بزرگان را خبر کن

به آداب و رسومات زمانه*****شدند داخل به رسم عاقلانه

دو تا پالان خریدند پای عقدش***یه افسار طلا با پول نقدش

خریداری نمودند یه طویله****همانطوری که رسم است در قبیله

خر عاقد کتاب خود گشایید****وصال عقد ایشان را نمایید

دوشیزه خر خانم آیا رضایی؟****به عقد این خر خوش تیپ در آیی؟

یکی از حاظرین گفتا به خنده****عروس خانم بهر گل چیدن برفته

برای بار سوم خر بپرسید*****خر خانم سرش یکباره جنبید

خران عرعرکنان شادی نمودند****به یونجه کام خود شیرین نمودند

به امید خوشی و شادمانی*****برای این دو خر در زندگانی

دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,

  توسط میلاد حسن زاده  |

علتها و علایم گرفتگی رگهای قلب

toolbar smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this page علتها و علایم گرفتگی رگهای قلب

علتها و علایم گرفتگی رگهای قلب

بیماری سرخرگهای قلب(آترواسكلروز سرخرگ های قلب عبارت است از تصلب و باریك شدن فضای داخل سرخرگهای قلب. قلب ۳ سرخرگ اصلی دارد. زمانی كه هر كدام یا همگی تنگ شوند، آنها دیگر نمیتوانند اكسیژن كافی به سلولهای قلب برسانند. این بیماری مردان و زنان بالای ۴۰ سال را متأثر میسازد، اما پیش از یائسگی در زنان كمتر شایع است.
● علایم شایع
▪ مراحل اولیه:
ـ اغلب بدون علامت است.
▪ مراحل بعدی:
ـ آنژین صدری (احساس سوزش، فشردگی، سنگینی، یا گرفتگی در قفسه سینه كه ممكن است به بازوی چپ، گردن، فك، یا كتف گسترش پیدا كند).
▪ علل بیماری
- سیگار كشیدن
- بالا بودن فشارخون
- سابقه خانوادگی بیماری سرخرگهای قلب، دیابت، فشار خون بالا، یا آترواسكلروز
- تغذیه نامناسب، خصوصاً وجود چربی زیاد در رژیم غذایی
- سابقه حمله قلبی یا سكته مغزی
- ورزش نكردن
- شخصیت تهاجمی یا ناشكیبا
- اضافه وزن
- استفاده مداوم از روغنهای نباتی مایع و جامد که چربیهای مضر در بدن تولید کرده و باعث گرفتگی رگها میشوند.
- مصرف نکردن روغنهای طبیعی مانند روغن گاوی، روغن زیتون و مواد طبیعی
استفاده از شیرینیجات، خوراکیها و مواد غیر طبیعی مانند پیتزا، شیرینی، شکلات و ...
- افزایش كلسترول یا LDL (لیپوپروتیئن با چگالی كم ـ كلسترول بد) و یا كاهش HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد ـ كلسترول خوب) در خون
▪ عوارض احتمالی
انفاركتوس قلب (مرگ سلولهای عضله قلب در اثر نرسیدن خون به حد كافی) كه زندگی را در معرض تهدید قرار میدهد.
● فعالیت
یك برنامه ورزشی روزانه و در حد متوسط داشته باشید. از فعالیتهای جنسی مستمر و پشت سز هم پرهیز کنید. .
● رژیم غذایی
ـ رژیم غذایی دارای چربی كم (اما با روغنهای طبیعی)

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب: گرفتگی عروق - کشوث - قلب - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

مصرف بی رویه كودشيميايي و فاضلاب باعث آلودگي جدي محصولات كشاورزي ‌مي‌شود

مصرف بی رویه كودشيميايي و فاضلاب باعث آلودگي جدي محصولات كشاورزي ‌مي‌شود

يك كارشناس خاك و آب گفت: مصرف بيش ازحد كودهاي شيميايي و فاضلاب منجر به تجمع نيترات، كادميم و عناصر سنگين در خاك و ورود اين عناصر به چرخه حيات مي‌شود كه اين امر آلودگي محصولات كشاورزي را به دنبال دارد.

مهدي صادقي پورمروي محقق بخش تحقيقات خاك و آب مركز تحقيقات كشاورزي ورامين روز يكشنبه درگفت و گو باخبرنگار علمي ايرنا گفت ورود اين عناصر، در چرخه حيات اخلال ايجاد كرده و انسان را در معرض بيماري‌هايي از قبيل سرطان دستگاه گوارش قرار مي‌دهد، تاكيد كرد كه حل اين مشكل زيست محيطي تنها با مديريت صحيح و مستمر امكان پذير است.

وي اظهار داشت: در يك تحقيق مشخص شد مصرف هزار و ‪ ۵۰۰‬كيلوگرم كود اوره در هكتار در كشت كاهو، مقدار نيترات موجود در آن را به حدود دو برابر حد استاندارد اتحاديه اروپا (‪ (CCE/۷۰۰/۷۹‬افزايش مي‌دهد.

وي ادامه داد: همچنين در تحقيق ديگري در اراضي جنوب تهران كه با فاضلاب نهر فيروزآباد آبياري مي‌شدند، غلظت آرسنيك در انواع سبزي‌ها تا حد ‪ ۶/۵‬ميلي‌گرم در كيلوگرم گزارش شده است كه حدود دو برابر حد مجاز است.

به گفته صادقي پور مروي اين نگراني در محصولاتي كه با فاضلاب شهري آبياري مي‌شوند اهميت ويژه‌اي دارد.

اين محقق تصريح كرد: متاسفانه اين گزارش‌ها حاكي از بحران زيست محيطي ناشي از مصرف بي‌رويه كودهاي شيميايي در كشور است و وجود مراكز آلاينده محيط زيست ، با توجه به پيامدهاي زيانبار و سريع آنها، توجه ويژه مسئولان را مي‌طلبد.

اما به گفته وي مصرف بي‌رويه كودهاي شيميايي در سطح وسيع جريان دارد و حل اين مشكل، عزم جدي و مديريت تلفيقي دستگاه‌هاي زيربط را مي‌طلبد.

وي گفت يافته‌هاي تحقيقات اخير نشانگر آلودگي ناشي از عناصر سنگين در چرخه غذايي است كه اين بحران زيست محيطي از مصرف بي‌رويه كودهاي شيميايي در كشور سرچشمه مي‌گيرد.

اين محقق بخش آب و خاك مركز تحقيقات كشاورزي ورامين افزود: اين بحران زيست محيطي كه نسل آينده را با مشكلات جدي‌تر بهداشتي و سلامتي مواجه خواهد كرد، تنها با عزم جدي و مديريت تلفيقي دستگاه‌هاي زيربط از قبيل وزارت جهاد كشاورزي، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و وزارت بازرگاني قابل حل است.

وي ادامه داد: تصميم‌گيري جداگانه هر كدام از اين دستگاه‌ها نه تنها مشكلي از مشكلات كشور حل نخواهد كرد بلكه اتلاف منابع و انرژي انساني را به همراه داشته و پيامدهاي زيست محيطي جبران ناپذيري براي آيندگان در پي خواهد داشت.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب: کود شیمیایی - کشاورز - گیاه - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

نقش صبحانه در سلامتی

نقش صبحانه در سلامتی

براساس شواهد تازه ای که پزشکان در آمریکا کشف کرده اند، رمز سلامتی در خوردن صبحانه نهفته است. این گروه معتقدند که حذف صبحانه احتمال چاق شدن، ابتلا به دیابت و حتی سکته قلبی را افزایش می دهد. افرادی که هر روز صبح یک وعده غذایی کامل شامل غلات سبوس دار مصرف می کننـد احتمـالاً بیـش از سایر افراد از فواید بهداشتی آن بهره می برند. دکتر مارک پریـرا و همکاران او در دانشکده پزشکی هاروارد عادت غذایی 1198 نفر سیاهپوست و 1633 نفر سفیدپوست را مورد بررسی قرار داده اند. در مجموع 47 درصد سفید پوست ها و 22 درصد سیاهپوستها هر روز صبحانه می خورند. دانشمندان دریافتند که احتمال چاق شدن افرادی که هر روز صبحانه می خورند، یک سوم کمتر از کسانی است که از خوردن آن پرهیز می کنند، به علاوه احتمال ابتلای این افراد به بیماریهای قندخون 50 درصد کمتر از سایرین است. مشکل قندخون، خطر ابتلا به بیماری دیابت یا کلسترول بالا را که از عوامل ایجاد ناراحتی های قلبی است افزایش می دهد. پژوهشگران بر این باورند که خوردن صبحانه می تواند به تثبیت میزان قند خون که اشتها و انرژی را تنظیم می کند یاری برساند. زیرا افرادی که صبحانه می خورند در طول روز کمتر گرسنه می شوند و از زیاده روی در خوردن پرهیزخواهندکرد. یکی از کارشناسان امور تغذیه اظهار می دارد "نتایج ما نشان می دهد که صبحانه واقعاً ممکن است مهمترین وعده غذایی روزانه باشد." در ضمن به نظر می رسد که صرف صبحانه نقش مهمی در کاهش خطر دیابت نوع دوم و بیماری های قلب و عروق ایفاء می کند. افزون بر این پژوهشگران اخیراً تحقیق درباره محتویات صبحانه افراد را مورد مطالعه قرار داده اند تا متوجه شوند کدام غذاها به بهبود سلامتی کمک می کند. نتایج اولیه حاکی است که موادی که کاملاً از غلات تشکیل شده است برای سلامتی مفید می باشند. نتیجه بررسی پزشکان در این زمینه نشان می دهد کسانی که این نوع مواد را مصرف کرده اند، 15 درصد کمتر به مشکلات قند خون مبتلا می شوند.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:صبحانه - رژیم - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

مقابله با ایدز و راهکارهای آن

بعضي از افراد و گروه‌ها مثل معتادين تزريقي، كاركنان بهداشتي درماني، نوزادان متولد شده از مادران HIV مثبت، مبتلايان به عفونت‌هاي آميزشي و افراد با رفتارهاي جنسي پرخطر در معرض خطر بالاي آلودگي به HIV قرار دارند. لذا بايد توجه بيشتري به اين افراد مبذول داشت.
الف- زنان HIV مثبت بايد تا حد امكان از باردار شدن خود جلوگيري كنند. لذا توصيه مي‌شود كه در اين افراد از دو روش پيشگيري از بارداري به طور همزمان (Double method) استفاده گردد تا احتمال بارداري به حداقل برسد.
با اين حال اگر خانم HIV مثبت باردار شود با تجويز داروهاي ضد ويروسي در زمان بارداري سعي مي‌شود از انتقال HIV به جنين وي جلوگيري شود. البته تجويز اين داروها در زمان حاملگي همراه با خطراتي مي‌باشد، ضمن آنكه اين داروها بسيار گران و كمياب مي‌باشند. همچنين در نوزدان متولد شده از مادران HIV مثبت مي‌توان از داروهاي ضد ويروسي استفاده كرد.
ب- كاركنان بهداشتي درماني يكي از گروهاي در معرض خطر آلودگي به HIV مي باشند. لذا دستورالعمل‌هايي تحت عنوان ”احتياطات استاندارد“ تدوين شده است كه تمامي كاركنان بهداشتي درماني بايد آنها را به كار ببندند تا خطر انتقال HIV در آنها به حداقل برسد.
ج- يكي ديگر از گروه‌هاي پرخطر، معتادين تزريقي مي‌باشند كه بدليل استفاده مشترك از سرنگ و سوزن و رفتارهاي پرخطر ديگر، منبع مهم آلودگي به HIV در كشور به شمار مي‌روند. اقدامات پيشگيرانه در اين گروه شامل تشويق و ترغيب معتادين به ترك، تغيير اعتياد تزريقي به روش‌هاي كم خطرتر و در نهايت توزيع سرنگ و سوزن و كاندوم رايگان در بين آنها مي‌باشد. از اين اقدامات بعنوان راهكارهای ”كاهش آسيب“ ياد مي‌شود.
د- ابتلا به عفونت‌هاي آميزشي مثل سوزاك، سيفيلس و... خطر انتقال HIV را به دنبال دارد. از طرف ديگر درمان عفونت‌هاي آميزشي خطر احتمال آلودگي به HIV را كم مي‌كند. لذا تشخيص و درمان كامل عفونتهاي آميزشي در مبتلايان به آنها يكي از مهمترين اقدامات پيشگيري از ايدز به شمار مي‌رود.
هـ- افرادي كه رفتارهاي پرخطر به ويژه رفتارهاي پرخطر جنسي دارند لازم است كه تحت مشاوره قرار گيرند تا از خطرات آلودگي به HIV آگاه شوند و در صورت لزوم آزمايشات تشخيصي به طور داوطلبانه از آنها به عمل آيد. مشاوره و آازمايشات داوطلبانه در مراكز مشاوره بيماريهاي رفتاري در سراسر كشور به طور رايگان انجام مي‌شود.

3- پيشگيري از عفونت HIV در جمعيت عمومي شامل:
الف) آموزش همگاني در مورد HIV و ايدز و رفتارهاي پرخطر مرتبط با آن
ب) تأمين سلامت خون و فرآورده‌هاي خوني مي‌شود.

مهمترين موضوع در آموزش رفتارهاي پرخطر، آموزش رفتارهاي جنسي سالم مي‌باشد.
ابتدا بايد ببينيم رفتار جنسي ناسالم و پرخطر چيست؟ رفتار جنسي ناسالم (UnsafeSex) هر گونه تماس جنسي را مي‌گويند كه در آن فرد از سلامت خود يا شريك جنسي خود ‌آگاه نباشد. مشكل از اين جا ناشي مي‌شود كه آگاهي از سلامت خود يا ديگران به راحتي امكانپذير نيست. بعنوان مثال؛ در حدود 90 درصد افراد HIV مثبت از آلوده بودن خودشان اطلاعي ندارند. از طرف ديگر؛ منفي بودن آزمايشات تشخيصي در ابتدای آلودگي با HIV نمي‌تواند دليل سالم بودن فرد باشد زيرا نتيجه اين آزمايشات در اوايل دوره آلودگي معمولاً منفي مي‌باشد. پس چاره چيست؟
براي آگاهي از سلامت افراد بايد به رفتارهاي آنها توجه كرد. اگر فردي از رفتارهاي پرخطر آگاهي داشته باشد بهتر مي‌تواند در خصوص سلامت خود يا شريك جنسي خود قضاوت كند. داشتن رفتارهاي پرخطر احتمال آلودگي به HIV و ساير عفونت‌هاي‌آميزشي را بيشتر مي‌كند.

رفتارهاي جنسي پرخطر كدامند؟

رفتارهاي حنسي پرخطر عبارتند از :
• داشتن شركاي جنسي متعدد
• تماس‌هاي جنسي نامعمول (تماس مقعدي و دهاني)
• متوسل شدن به خشونت در زمان تماس جنسي
• مصرف الكل، مواد مخدر و يا روانگردان قبل از برقراري تماس جنسي
• تماس جنسي محافظت نشده ( عدم استفاده از كاندوم)
بنابراين براي پيشگيري از HIV و ايدز در جامعه بايد رفتارهاي جنسي سالم را به افراد به ويژه نوجوانان و جوانان آموزش داد.

آيا چيزي مي‌تواند HIV ايجاد كند ؟
خير؛ HIV خلق نمیشود. بعنوان مثال٬ رابطه جنسي بدون محافظ تنها در صورتي خطرناكست كه يك شريك جنسي با ويروس آلوده باشد. اگر شريك جنسي شما HIV منفي است هر نوع رابطه و فعاليت جنسي بين شما نمي‌تواند سبب آلودگي شما به HIV گردد، بعنوان مثال داشتن رابطه تماس مقعدی (anal sex) نمي‌تواند HIV خلق كند.
خطر در تماس های جنسی بيشتر درعدم شناخت کافی سوابق خونی شريک جنسی شماست. در هر صورت برای اطمينان از کاندوم استفاده کنيد. مگر تا زمانی که مطمئن باشيد که هيچ کدام از شما شريک جنسی ديگری ندارد و قبلاً آلوده به ويروس نشده است.

مقاومت در برابر فشارهاي جنسي چيست و چگونه مي توان آن را عملي نمود؟
هنگام مستولي شدن هيجان بر شما امكان دارد تمامي توصيه هاي ما از ياد شما برود متاسفانه شما در اين زمان در معرض فشارهاي جنسي قرار داريد داشتن اطلاعات لازم در مورد راههاي انتقال عفونت HIV كافي نمي باشد.
پرهيز، وفاداري به همسر و روابط جنسي سالم نيز كافي نيست شما بايد از انواع فشارهاي جنسي آگاهي داشته و بتوانيد در برابر آنها مقاومت نماييد ما در اين بخش به توضيح و بررسي فشارهاي جنسي كلامي و فيزيكي خواهيم پرداخت.

مقاومت در برابر فشارهاي جنسي فيزيكي
والدين همواره به فرزندان خود به خصوص دختران سفارش مي كنند تا از رفتن به مكانهاي ناشناخته خودداري نمايند.
امكان تجاوزات جنسي در اين مكانها بسيار زياد مي باشد. والدين و جوانان بايد همواره اين نكات را مد نظر داشته باشند.
طبق آمارهاي ارائه شده از سوي دفتر آمار دادگاه جنايات ملي آمريكا در سال 1990 بيش از 70000 مورد تجاوز جنسي در آمريكا گزار شده است. و اين تنها 5/1 تعداد تجاوزات انجام شده مي باشد يعني در سال 1990 نزديك به 350000 تجاوز جنسي در آمريكا به وقوع پيوسته است.
بسياري از تجاوزات جنسي خشونت آميز در مورد دانشجويان دانشگاهي به انجام رسيده است كه تنها 20% آنها توسط افراد غريبه صورت گرفته است . بسياري از اين تجاوزات در قرار ملاقاتهاي گذاشته شده به انجام رسيده است.
سالانه در سراسر دنيا هزاران و شايد هم ميليونها دانش آموز و دانشجوي دختر ، قرباني تجاوزات جنسي پسران دانشجو و يا دانش آموز مي شوند بسياري از اين افراد مدعي هستند كه آنها به علت تهديد و فشار فيزيكي مردان مجبور به قبول برقراري ارتباط جنسي شده اند.
روابط جنسي اجباري نمونة واضحي از تجاوز محسوب مي شود و دختران و زنان همواره بايد جوانب احتياط را رعايت نمايند.
زيرا گاهي اوقات هر چند كه يك متجاوز مقصر مي باشد ولي قرباني نيز عاري از گناه نيست.

مقاومت در برابر فشارهاي جنسي كلامي
فشارهاي جنسي كلامي ، اغوا نمودن به منظور قبول برقراري ارتباط جنسي توسط جنس مخالف مي باشد و متاسفانه امروزه ما شاهد بسياري از فشارهاي جنسي كلامي و فيزيكي مي باشيم.
توجه به نكات زير بسيار مهم ضروري است :
1) از صحبت نمودن با افراد غريبه و نا آشنا بپرهيزيد .
2) از رفتن به مجالسي كه شئون اخلاقي در آنها رعايت نمي شود بپرهيزيد.
3) با همكلاسيهاي و يا دوستاني كه به خوبي آنها را نمي شناسيد قرار ملاقات خصوصي نگذاريد
4) از پوشيدن لباسهاي نامناسب بپرهيزيد

- همواره به توصيه والدين و مسئولان مدارس و دانشگاهها توجه نماييد
- اگر چه روابط جنسي بخشي مهمي از زندگي است ولي رعايت عفت اخلاقي از واجبات مي باشد.
براي اغوا نمودن شما براي برقراري روابط جنسي ممكن است از كلمات زير استفاده شود:
- اگر قبول نكني٬ ديگر تو را دوست ندارم
- اگر قبول نكني٬ با فرد ديگري دوست خواهم شد
- اگر قبول نكني٬ سرد و بي روح هستي
- اگر قبول نكني٬ حتما داراي عيب و نقصي هستي
و جملاتی از این قبیل که نباید فریب این قبیل حرفها را بخورید.

نكات مهم در تماسهاي شغلي :
1- انتقال HIV از راه پوست سالم در هيچ مكان يا شرايطي به اثبات نرسيده است .
2- هيچگونه خطر انتقال HIV از راه تماس نزديك با بيماران، مواجهه با قطرات پخش شده در هوا و حتي تماس با سطوح محيطي مشاهده نگرديده است .
3- تقريبا تمام موارد قطعي انتقال HIV مربوط به خون يا ديگر مايعات آلوده به خون بوده و تنها دو مورد انتقال غير اين راه بوده است (يك مورد در اثر مايع جنب خوني وديگري دراثر كشت غليظ شده HIV)
4- تاكنون هيچ مورد انتقال شغلي از راه ترشحات مهبل، مني و شير گزارش نشده است، باوجود اين مسئله ، بايستي درتمام تماسها اصول احتياطات استاندارد را رعايت نمود.
5- تاكنون هيچ مورد انتقال HBV و HIV از راه تنفس دهان به دهان گزارش نشده است ولي براي پيشگيري از انتقال عفونت هرپس سيمپلكس و نايسريامننژيتديس و احتمال تئوريك انتقال HIV و HBV در اين موارد از ماسكهاي مخصوص استفاده شده و بعد از مصرف ضد عفوني گردند.
6-رعايت احتياطات استاندارد در موارد جراحي تا 93% از تماس باخون پيشگيري مي نمايد.
تماسهاي شغلي كه مي تواند موجب انتقال HIV شود عبارتند از :
1-آسيبهاي مربوط به تماس جلدي مثل فرورفتن سوزن يا بريدگي توسط سوزن يا اشياء تيز ديگر
2-آلودگي غشاء هاي مخاطي
3-آلودگي پوست غير سالم يا اسيب ديده از طريق خراشيدگي يا درماتيت ها (البته در پوست منافذ غير قابل تشخيص وجود دارد كه گاهي HIV از اين منافذ مي تواند وارد شود)
منابع HIV شامل خون ،مايعات خوني بافت ها و ديگر مايعات بدن نظير مني ، ترشحات واژينال، مايع مغزي-نخاعي٬ مايع سينوويال، پريتونئال پريكارديال و مايع آمنيوتيك كه همه اينها مي توانند موجب انتقال عفونت HIV به ديگران شوند. در خصوص بزاق به طور كلي تماس با بزاق يك فرد آلوده به HIV در صورتي كه خون قابل روئيت در آن وجود نداشته باشد بعنوان يك عامل خطر آفرين براي انتقال HIV مطرح نمي شود تماس با اشك، عرق ادرار و مدفوع غير خوني شخص آلوده نمي تواند به عنوان عامل خطر آفرين انتقال HIV محسوب گردند.
HIV از طريق شير انسان آلوده مي تواند به نوزاد يا كودك منتقل شود. اما تماس با شير انسان بعنوان يك تماس شغلي براي انتقال HIV درنظر گرفته نمي شود مطالعات نشان داده است كه متوسط خطر انتقال HIV توسط سوزن و يا ديگر آسيبهاي جلدي توسط اشياء تيز آلوده به HIV حدود 0.32% است .
(يك عفونت بعد از 2885 تماس از طريق غشاي مخاطي يا پوست آسيب ديده )
خطر انتقال بيمارستاني HIV از بيماران آلوده به ساير بيماران :
سوزن هاي آلوده به HIV و استفاده مجدد از آنها در 41 كودك بستري دربيمارستهاي شوروي سابق ، موجب آلودگي آنها گرديده است.
حداقل 9 مورد انتقال HIV از بخشهاي همودياليز از كلمبيا گزارش گرديده است كه به علت استريليزاسيون ناكافي وسايل وسوزنهاي آلوده بوده است وموارد مشابهي از كشورهاي آرژانتين گزارش شده است .
در ضمن انجام تست HIV قبل از عمل جراحي نمي تواند موجب ممانعت از ابتلاي شغلي HIV گردد وتوصيه به انجام آن نمي شود.
اساس پيشگيري اوليه پرسنل پزشكي دررابطه با HIV اين است كه خون تمام افراد مي بايست آلوده فرض شود مگر خلاف آن ثابت شود (رعايت احتياطات استاندارد)
پرسنل پزشكي درصورت فرو رفتن سوزن مشكوك يا آلوده به HIV به دست و …بايد در اسرع وقت به مراكز بهداشت استان و يا شهرستان مراجعه كنند(داروهاي Zidovudine Lamivudine , Indinavir جهت كموپرفيلاكسي توصيه شده اند).
درصورت پاشيده شدن خون و مايعات آلوده به HIV به محيط ،مركز كنترل بيماريها (CDC) توصيه مي كند كه :
1- دستكش و درصورت لزوم ساير وسايل محافظ پوشيده شود.
2- با دستگاه كاغذي حوله اي ، خون و مواد ريخته شده در محيط پاك شود .
3-محل با آب و صابون شسته شود.
4-درصورتي كه سطح آلوده صاف باشد با محلول 1:100 (10000 ppm) هيپوكلريت سديم (وايتكس) عفونت زدايي شود و اگر سطح آلوده ناهموار و داراي خلل و فرج باشد با محلول 1:10 (ppm 100000) گندزاديي شود. اگر بيش از 30سي سي خون درمحلي ريخته شود بايستي خون را با حوله كاغذي بپوشانيم وبرروي حوله محلول 1:10هيپوكريت سديم ريخته پس از 10 دقيقه محل را با آب صابون شستشو دهيم و دوباره آنها را با هيپوکلريت سديم گندزدايي نماييم.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب:ایدز - کاندم - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

چه کسانی بیشتر در معرض آلودگی به ایدز (HIV)میباشند؟

چه کسانی بیشتر در معرض آلودگی به ایدز (HIV)میباشند؟

آيا دختران نوجوان و جوان در معرض خطر آلوده شدن قرار دارند؟

جوانان يکی از گروه هايی بودند که به مراتب در مقابل HIV و ايدز ايمن بودند. اما امروزه بيش از نيمی از افرادی که آلوده می شوند را جوانان زير 25 سال تشکيل می دهند. در اين ميان دختران نسبت به پسران به ميزان بيشتری و در سنين پايين تری در معرض خطر آلودگی به HIV قرار گرفته اند. 2
دختران جوان در هنگام داشتن رابطه جنسی دارای قدرت تصميم گيری کمی هستند. به دليل کمتر بودن سن بلوغ جنسی و شروع فعاليت های جنسی در سنين پايين تر با مسايلی مانند رابطه امن تر معمولاً آگاهی کم تری دارند. و يا در استفاده از وسايل محافظتی مانند کاندوم يا شرايط انتخاب کردن را ندارند و يا آگاهی و دانش لازم در اين باره را ندارند. آنان همچنين برای محافظت از خود در برابر مشکلاتی مانند سوءاستفاده جنسی، بهره برداری جنسی و اعتياد بسيار آسيب پذير می باشند.

چرا دختران در سنين جوان تری درمعرض خطر قرار دارند؟
چرا دختران جوان نسبت به همسالان پسر خود زودتر و بيشتر آلوده می شوند؟

بسياری از دختران جوان به دليل داشتن شريک جنسی مرد بزرگتر از خود و گاه داشتن همسر مسن تر آلوده می شوند. همچنين ناحیه تناسلی يک دختر نوجوان به راحتی دچار زخم می شود و به نسبت يک زن مسن تر برای دريافت آلودگی بسيار مستعد تر می باشد.
دختران جوان بسياری دچار آلودگی شده اند به دليل اينکه در موقعيتی آسيب پذيری قرار داشته اند، برای نمونه کار کردن به عنوان کارمند و يا خدمتکار دختر در بين آشنايان و يا کارفرمايان ثروتمند که آنان را مورد تجاوز قرار داده اند. علاوه بر اين خيلی از دخترهای جوان وقتی به يک رابطه طولانی و يا ازدواج تن می دهند به دليل داشتن نياز و فقدان امنيت لازم به ارتباط با مردهای مسن تر و با اختلاف سنی قابل توجه تن می دهند.
بسياری از دختران جوان نيز ممکن است به علت نياز مالی به رابطه با يک مرد مسن تر تن بدهند که ممکن است از آن ها انتظار عدم استفاده از کاندوم را داشته باشد.
• هنوز دختران جوان بسياری هستند که به ازدواج ناخواسته و زود هنگام تن می دهند که اين موضوع آنان را از دستيابی به آموزش کافی و مورد نياز باز می دارد. در موارد بسياری برای دختران از سوی اقوام تصميم گرفته می شود که چه زمانی خانه والدين را ترک کنند و به ازدواج تن بدهند.
• مردان بسياری هستند که با داشتن سن بالا به جستجوی دختران باکره و به اصطلاح پاک و دست نخورده می پردازند.
• بسياری از افراد جوان اچ.آی. وی. و ايدز را موضوع خود نمی دانند، بسياری از افراد بين 15 تا 19 سال گمان می کنند که در معرض خطر آلودگی قرار ندارند.
بنابراين آسيب پذيری در دختران ترکيبی از مسايل طبيعی٬ زيستی٬ اجتماعی و فرهنگی می باشد.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب: ایدز - اعتیاد - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

وضعیت و آمار ایدز در ایران و جهان

وضعیت و آمار ایدز در ایران و جهان

ايدز از مهمترين بيماريهاي قرن حاضر است و هم اكنون نظر دولتمردان دنيا را به خود معطوف داشته است. هر ساله بيش از 5 ميليون نفر كه نيمي از آنان جوانان 15 تا 24 ساله هستند به ويروس ايدز آلوده مي‌شوند. به نحوي كه تنها در سال 2006 ميلادي 9/4 ميليون نفر به اين ويروس آلوده شدند كه از اين تعداد 700 هزار نفر كودكان زير پنج سال بوده‌اند در همين سال هم 1/3 ميليون نفر در جهان از اين بيماري فوت كردند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سالهاي اخير در بسياري از كشورها، ايدز وضعيت فقر را بدتر و رشد اقتصادي را متوقف كرده و با انگ و تبعيض در مورد مبتلايان، نقض حقوق انساني را گسترش داده است، بسياري از موارد دستاوردهاي توسعه‌اي را كم رنگ كرده و حتي امنيت ملي و حيات سياسي را به مخاطره انداخته است.
پيش بيني مي‌شود كه در پنج سال آينده ايدز بيشترين عامل مرگ و مير در دنيا بوده و اين در شرايطي است كه بيشترين مبتلايان اصلي ويروس، سرمايه‌هاي اصلي كشور، جوانان و نوجوانان هستند.
طبق آخرين آمار رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران، تاكنون 15 هزار و 587 ايراني به HIV و ايدز مبتلا شدند كه 3/7 درصد از راه آميزشي بوده است.
دكتر بهنام فرهودي در خصوص سير بيماري ايدز در كشور، به خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا گفت: ‌موج نخست ايدز از طريق دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده، مشخصا فاكتور 8 آلوده، آغاز شد. مداخله سريع و به موقع و اصلاح سيستم خونگيري و كنترل فاكتورهاي وارداتي سبب شد كه اپيدمي نخست ايدز در كشور مهار شود.
عضو كميته كشوري كاهش آسيب، در ادامه از پديده اعتياد به عنوان يك معضل جهاني نام برد و افزود: موج دوم ايدز هم برخاسته از روش اعتياد تزريقي و استفاده از وسايل مشترك تزريق به‌ ويژه در زندانها بود.
وي با اشاره به آغاز طرح كاهش آسيب در كشور و توزيع سرنگ، سوزن و متادون در اواخر دهه 70 به عنوان راهكار پيشنهادي براي كنترل موج دوم ايدز، گفت: با وجود شروع خوب اين طرح كه به دنبال متقاعد سازي سياستمداران كشوري صورت گرفت اما هنوز از پوشش مناسبي برخوردار نيست.
فرهودي در ادامه با بيان اين كه چنانچه طرح كاهش آسيب، 30 درصد از معتادان تزريقي را پوشش دهد مي‌توان مدعي شد در اجراي طرح موفق بوده‌ايم، گفت: اين در حاليست كه براي معكوس شدن شيب اپيدمي ايدز به پوشش 50 درصدي اين طرح نياز است.
به اعتقاد عضو كميته كشوري كاهش آسيب، همواره نگراني‌هايي براي گسترش همه‌گيري ايدز در كشور وجود داشته و دارد.
به گزارش ايسنا، برخلاف تصور اوليه كه معتادان فعاليت جنسي اندكي دارند پژوهش‌ها نشان داده كه رفتار‌هاي جنسي با شركاي مختلف و بدون رعايت اصول پيشگيري در ميان معتادان شايع است و نتايج مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري حاكي از آن است كه اغلب زنان مبتلا به ايدز همسران معتادان تزريقي هستند.
وي نيز نگراني ديگر در خصوص گسترش ايدز را ارتباط جنسي معتادان تزريقي با همسران و ديگر شركاي جنسي عنوان كرد و در اين باره افزود: بيش از يك سوم از 200 هزار معتاد تزريقي كشور متاهل و حدود يك سوم آنان با همسرانشان زندگي مي‌كنند.
فرهودي موج سوم اپيدمي ايدز را ناشي از شركاي جنسي و متعدد معتادان تزريقي برشمرد و ادامه داد: اين روش انتقال براي جمعيت جوان كشور با رفتار پرخطر جنسي، نوعي تهديد محسوب مي‌شود.
عضو كميته كشوري كاهش آسيب، گفت: هرچند بار HIV به لحاظ تعداد موارد محدود مبتلايان به ميزان بار اقتصادي ناشي از حوادث و سوانح نيست اما از پتانسيل و قابليت‌هاي بالايي براي ابتلا بخش اعظمي از جامعه برخوردار است.
اگر تعداد 200هزار مصرف ‌كننده تزريقي مواد با شيوع 5 تا 25 درصدي ايدز در آنان، همراه با اين واقعيت كه نيمي از آنان از نظر جنسي فعال هستند را در نظر بگيريم نگراني از گسترش موج سوم اپيدمي ايدز بسيار جدي خواهد بود.
وي براي روشن شدن اهميت اين موضوع توضيح داد: تصور ظرف بزرگي با حداقل 200 هزار معتاد تزريقي با روابط جنسي متعدد حفاظت نشده و خارج از چارچوب خانواده و يك ميليون و200 هزار معتاد منتظر و سخت دسترس حاكي ازعمق فاجعه است.
وي با اعتقاد به اين كه اگر امروز براي مهار ايدز اعتباري هزينه نشود ناگزير به صرف هزينه‌هاي ميلياردي در سال 1400 هستيم، ادامه داد: بين سه اپيدمي ايدز، روابط جنسي و مصرف تزريقي مواد مخدر ارتباط مستقيمي وجود دارد كه هر يك از آنها قابليت تحرك بالايي در اين ظرف بزرگ برخوردار هستند و چنانچه به درستي عمل نشود براي تاوان ناگزير به پرداخت هزينه‌هاي سنگيني هستيم.
فرهودي با تاكيد بر ضرورت كنترل رفتار پرخطر اعم از رفتار جنسي محافظت نشده و اعتياد تزريقي به ايسنا، گفت: براي دستيابي به اين هدف بايد ضمن ترويج روابط جنسي سالم و توصيه به پرهيزگاري، وفاداري و پايبندي به خانواده استفاده از روشهاي سد كننده (نظير كاندوم) هم تبليغ شود.
عضو كميته كشوري كاهش آسيب با اعتقاد به اين كه ديدگاه شرع، دستورات ديني و فرامين اسلام هم نوعي كاهش آسيب و آموزش بهداشت جنسي محسوب مي‌شوند، گفت: اگر با پنهان كاري عاملي براي ابتلاي جواني شويم مرتكب اشتباه بزرگي شده‌ايم.
وي با بيان اين كه عده‌اي با اين اعتقاد كه آموزش بهداشت جنسي نوعي ترويج بي‌بندوباري است و براساس اين اعتقاد با اجراي اين برنامه‌هاي آموزشي مخالفند، ادامه داد: اين در حاليست كه درستي اين باور درهيچ جاي دنيا به اثبات نرسيده است. همانطور كه تجربه نشان داده توزيع سرنگ يكبار مصرف تشويق و ترويجي براي اعتياد تزريقي نبوده و نيست.
فرهودي آغاز آموزش بهداشت جنسي را از سنين كودكي ضروري برشمرد و يادآور شد: آموزشهاي متناسب با سن بايد از طرق مختلفي نظير مدرسه، خانواده، دوستان همسال، فيلم‌هاي آموزشي، رسانه‌ها و حتي از طريق متون آموزشي در مدارس و دانشگاه‌ها و رهبران ديني و مذهبي انجام شود.
وي سرعت رشد موج سوم ايدز را كمتر از موج دوم عنوان كرد و به ايسنا گفت: حركت كند و بطيء موج سوم با اطمينان كاذبي در جوامع همراه است كه به غافلگيري آنان منجر مي‌شود.
عضو كميته كشوري كاهش آسيب با تاكيد بر اين كه تزريق و دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده سريعترين راه انتقال شناخته شده ايدز در دنياست، در ادامه گفت: از اين رو موج نخست در كشور به سرعت شناسايي و مهار شد.
فرهودي با اشاره به اين كه دير به صدا درآمدن موج دوم ايدز از ويژگي‌هاي مهم آن است در ادامه مجددا به سير كند اپيدمي ايدز از راه جنسي اشاره كرد و يادآور شد: از آنجايي كه رفتارهاي پرخطر در كشور نوعي جرم محسوب مي‌شود، بنابراين كنترل و دسترسي به اين قبيل افراد به سختي امكان پذير است.
دكتر كيانوش خليلي دبير هيات مديره انجمن تنظيم خانواده، هم در خصوص اپيدمي ايدز و ضرورت آموزش بهداشت جنسي با اشاره به وجود ارتباط شناخته شده بين بهداشت جنسي با شيوع HIV ايدز در كشورها، نيز به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: آمارهاي جهاني حاكي از آن است كه 10 درصد بار بيماريها در گروه سني نوجوان (رده سني 10 تا 19 سال) قرار دارد. اين در شرايطي است كه 40 درصد جمعيت ايران را جوانان و نوجوانان در رده سني 10 تا 24 سال تشكيل مي‌دهند.
وي گفت: بنابراين به نظر مي‌رسد كمترين فايده آموزش بهداشت جنسي كاهش بار بيماريهاي جنسي (STD) در اين گروه سني است.
مسئول كميته ايدز انجمن تنظيم خانواده، با تاكيد بر اين كه ايدز مهم ترين بيماري آميزشي دنياي كنوني است كه با داشتن مبتلايان جوان فراوان به يك معضل جهاني تبديل شده است، ادامه داد: همه كشورهاي دنيا متعهد به معكوس كردن روند گسترش HIV تا سال 2015 هستند. اين درحاليست كه ديده مي‌شود علت اصلي گرايش برخي افراد به سمت رفتارهاي پرخطر صرفا ناآگاهي از عواقب اين قبيل رفتارهاست.
وي افزود: بررسيهاي كشوري هم حاكي از آن است كه گروه سني 24 تا 35 سال گروه سني غالب HIV مثبت در كشور هستند كه غالبا به علت ناآگاهي نسبت به عواقب رفتارهاي پرخطري است كه آغاز آن دوره نوجواني بوده است.
مدير پروژه پيشگيري از ايدز مبتني بر جامعه محلي درغرب تهران، با بيان اين كه روزانه 14 هزار نفر و هر 6 ثانيه يك نفر در دنيا به ايدز مبتلا مي‌شوند، گفت:‌ از اين 14 هزار نفر 6 هزار نفر زير 25 سال سن دارند و 80 درصد موارد ابتلا به HIV از طريق روابط جنسي محافظت نشده است. بنابراين آمارها، اهميت و ضرورت وجود آموزش بهداشت جنسي و روابط جنسي سالم در برنامه‌هاي پيشگيرانه به خوبي روشن مي‌شود.
خليلي هزينه درمان يك مبتلا به ايدز در ايران را ساليانه پنج ميليون تومان برآورد كرد و يادآور شد: با اين ميزان هزينه مي‌توان يكصد هزار بروشور با هدف آگاه سازي جوانان و نوجوانان چاپ و منتشر كرد به عبارتي درمان يك مبتلا معادل آگاه سازي يكصد هزار جوان و نوجوان ايراني هزينه دارد.
به گزارش ايسنا، به عقيده برخي كارشناسان پرداختن به مقوله بهداشت جنسي كودكان،‌نوجوانان و جوانان به معناي توانمند سازي در شناخت خطرات و حفاظت از خود، اتخاذ نگرش‌هاي سالم از جنس و جنسيت، ايجاد اعتماد به نفس و قدرت «نه» گفتن، كسب توانايي تجزيه و تحليل مسايل جنسي، داشتن رفتارهاي طبيعي، سالم و به موقع جنسي و مصون بودن از اختلالات و بيماريها و بالاخره رشد و تكامل كودكان و نوجوانان به بالغين سالم است. آمارهاي كشوري هم حاكي از آن است كه از علل عمده طلاقهاي عاطفي در زوجين ايراني عدم رضايت جنسي است.
همچنين كسب اطلاعات و مهارتهاي زندگي دسترسي به مشاوره و خدمات مورد نياز و مشاركت خود جوانان در سياست‌گذاري و اجرا از اركان اساسي تامين سلامت جوانان و نوجوانان است كه مسئولان والدين، اوليا و سازمانهاي مرتبط در جامعه است تا با برنامه ريزي‌ها و اقدامات عاجل،‌ مداوم و مناسب نياز اين گروه‌ها را برآورده سازند.
عضو كارگروه بهداشت و درمان و تامين اجتماعي استانداري تهران در اين باره با اعتقاد به اين كه براي كاهش عوارض و تبعات رفتارهاي پرخطر جنسي آموزش بهداشت جنسي و روابط جنسي سالم بايد از دوران كودكي و از خانواده‌ها آغاز شود در ادامه گفت: ‌مي‌توان برنامه‌هاي آموزشي متناسب با سن و جنس را ارايه كرد تا در عين حالي كه منافاتي با هنجارها و سنت‌هاي جامعه نداشته باشد توانايي نوجوان را از دوره كودكي افزايش دهد.
وي به نقش موثر وزارت آموزش و پرورش به عنوان يكي از ارگانهاي در تماس با نوجوانان و كودكان اشاره كرد و ادامه داد: سهولت دسترسي به اطلاعات نسبت به 10 سال پيش از طريق اينترنت، CD و ماهواره و نيز به روز شدن فرايند اطلاع رساني در دنيا باعث شده كه جوانان، نوجوانان و كودكان در معرض انبوهي از اطلاعات غلطي قرار گيرند كه حاصلي جز گرايش به سمت رفتارهاي پرخطر جنسي و اطلاعات نادرست از رفتارهاي جنسي سالم ندارد.
وي بر ضرورت بسيج اجتماعي در خصوص اطلاع رساني صحيح در زمينه بهداشت جنسي جهت كاهش بروز رفتارهاي پرخطر تاكيد كرد و افزود: آموزش و پرورش، سازمانهاي مردم نهاد و مسئولان دولتي بالاخص وزارت بهداشت در اين حوزه مسئوليت بيشتري دارند.
خليلي با بيان اين كه هنجارهاي اجتماعي قابل تغيير و جزئي از فرهنگ هر جامعه محسوب مي‌شود، در ادامه افزود: از وظايف مسئولان كليدي، NGO ها و رسانه‌ها، فرهنگسازي صحيح، تغيير و اصلاح هنجارهاي اجتماعي است كه به غلط در بين عموم جا افتاده است.
وي با اعتقاد به اين كه كمبود آگاهي نسبت به عوارض رفتارهاي پرخطر جنسي از علل بي توجهي به مقوله بهداشت جنسي است، گفت: كاهش آگاهي و عدم آشنايي به حقوق و وظايف فردي به معناي كاهش توانمندي فرد است كه متاسفانه برخي موارد هنجارهاي غيرعلمي و غلط اجتماعي حاكم بر جامعه در تشديد اين مسئله موثر است.
به گزارش ايسنا، نتايج بررسي‌هاي شهر تهران نشان داده كه ضعف برخي باورهاي معنوي، ضعف مهارتهاي لازمه براي مقابله با هيجانات جنسي، ضعف آموزش و مهارتهاي لازم و نيز فقدان تعاملات موثر در نظام خانواده و پايبندي افراد و جامعه به برخي از آداب و رسوم كه عمدتا مغاير با شرع و سلامت است علت اصلي گرايش برخي از جوانان به رفتارهاي پر خطر جنسي است.
بنابراين به نظر مي‌رسد براي مهار موج سوم مهم ترين بيماري آميزشي دنيا (ايدز) كه به لحاظ آسيب پذيري گروه جوان كشور را مورد هدف قرار داده است آموزش بهداشت جنسي و آغاز آن از دوران كودكي و از خانواده‌ها الزامي است.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب: ایدز - ایران - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

قرص برنج را با اکستازی اشتباه نگیرید !!

قرص برنج را با اکستازی اشتباه نگیرید !!

طي چهار ماه گذشته بيش از 90 نفر در اثر مسموميت با قرص برنج به بيمارستان لقمان الدوله حكيم تهران مراجعه و حدود 30 درصد آنان فوت كرده‌اند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين در حالي است كه با توجه به اين كه طي سال گذشته حدود 232 نفر دچار مسموميت با اين قرص شده بودند انتظار مي‌رفت با تبليغات و اطلاع‌رساني گسترده‌اي كه در خصوص خطرات اين قرص و جلوگيري از سوء مصرف آن شده بود، شاهد كاهش چشمگير مسموميت با قرص برنج باشيم.
مطابق آمار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ميانگين سني مسمومان مراجعه كننده به بيمارستان لقمان 25 سال بوده و حدود 80 درصد بيماران كمتر از 30 سال سن داشته‌اند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تفاوت چشمگيري بين مردان و زنان در استفاده از آن نبوده و از نظر ميزان مرگ و مير نيز اختلاف معني داري بين دو جنس ديده نمي‌شود.
دكتر امام هادي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌ و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار داشت: قرص برنج قرصي با وزن حدود 3 گرم با بوي سير يا ماهي گنديده است كه داراي جذب خوراكي و استنشاقي بالا و فاقد جذب پوستي است. اين قرص تركيب خطرناكي از فسفيدها (فسفيد روي، كلسيم و بطور شايع تر فسفيد آلومينيوم) بوده و جهت جلوگيري از آفت زدگي برنج انبار شده، مصرف مي‌شود. قرص برنج همچنين جهت دفع آفات ساير غلات انبار شده و جلوگيري از كپك زدگي خوراك دام، تنباكو و غيره نيز استفاده مي شود.

آيا «قرص برنج» همان اكستازي است؟
وي گفت: حدود يك‌سال پيش به دنبال مسموميت چهار دختر دانش آموز در اثر مصرف قرص برنج و اضافه شدن قربانيان ديگر به اين مجموعه، جمله غلطي بر زبان‌ها جاري شد كه به دنبال خود اتفاق تلخي را رقم زد. اين جمله كه سهوا بيان شد اين بود «قرص برنج همان اكستازي است كه به تازگي و با نام جديد قرص برنج به ايران وارد شده است».
به گفته دكتر امام هادي، اين جمله آغازي بود بر افزايش قربانيان ناشي از اين قرص مهلك كه با تصور واهي ايجاد لحظاتي توهم زا از آن استفاده مي‌كردند، اما واقعيت بسيار متفاوت و دردناك است.

واكنش اين قرص در بدن چگونه است؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره نحوه تاثير اين تركيب مرگبار در بدن به ايسنا گفت: در تماس اين ماده با رطوبت و يا اسيد معده، ‌ماده سمي و خطرناكي به نام «فسفين» آزاد مي‌شود كه علت اصلي سميت مهلك اين ماده است و هرچه اين تركيبات تازه‌تر باشد گاز بيشتري آزاد كرده و خطرناك تر خواهد بود. مكانيزم احتمالي اثر اين ماده، مهار چرخه سيتوكروم اكسيداز (تنفس سلولي) و در نتيجه مرگ سلولي است. بنابراين دستگاه‌هايي نظير مغز، قلب، كبد و كليه كه به مقدار اكسيژن بيشتري نياز دارند نسبت به اين سم حساس‌تر و آسيب پذيرتر هستند.

عوارض قرص برنج چست؟
وي در گفت ‌و ‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: مصرف قرص برنج مي‌تواند عوارض شديد و كشنده‌اي در بر داشته باشد. بر اساس نتايج بدست آمده از بررسي مسمومين با اين قرص، فسفيدها به ويژه فسفيد آلومينيوم باعث تحريك شديد دستگاه گوارش، ‌اختلالات قلبي عروقي، كاهش فشار خون، شوك، آرتيمي، نارسايي قلبي، ادم ريوي، اسيدوز متابوليك، آسيب كبدي و كليوي، كاهش پلاكت خون، تشنج و نهايتا كما و مرگ تا 72 ساعت پس از مصرف مي‌شود.
به گفته دكتر امام هادي، عوارض گوارشي معمولا 5 تا 10 دقيقه پس از مصرف ايجاد شده و سپس ساير علائم ظاهر مي شود. عوارض حاد ناشي از مصرف اين قرص كه معمولا دقايقي پس از استنشاق گاز فسفين ظاهر شده مي‌تواند شامل سردرد، گيجي و خواب آلودگي شديد، خستگي، سرفه شديد همراه با خلط سبز رنگ، اختلال در حركت و تكلم، تنگي نفس، تهوع و استفراغ، درد معده و اسهال باشد.

مسموميت ناشي از خوردن اين قرص با چه علايمي بروزمي كند؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: مسموميت ناشي از خوردن قرص برنج عموما شامل تهوع و استفراغ، درد معده، اسهال، تنگي نفس،‌ احساس سرما، عطش فراوان، سردرد، تشنج و كما است. مرگ بين 30 تا 60 درصد موارد مسموميت معمولا در ساعات اوليه و حداكثر تا 72 ساعت بعد روي مي‌دهد.

قرص برنج در چه صورتي مرگ را به دنبال دارد؟
دكتر امام هادي با بيان اين كه علائم ناشي از استنشاق مزمن آن به صورت كاهش اشتها، كاهش وزن، ‌كم خوني، شكستگي خود به خود استخوان است، به ايسنا گفت: مرگ به دنبال مصرف نيمي از قرص و يا 1/5 گرم مي‌تواند ايجاد شود.
وي از ديگر عوارض جانبي ناشي از مصرف قرض برنج را در سيستم قلبي عروقي، تپش قلب، اختلالات هدايتي قلب، افت فشار خون، عدم فعاليت ماهيچه قلب، نارسايي احتمالي قلب و شوك كه از عوارض كشنده ناشي از مصرف فسفين است عنوان كرد.
به گفته وي، اين قرص در دستگاه تنفسي نيز به تنگي نفس، تنفس ضعيف و سطحي، سرفه شديد سبزرنگ منجر مي شود و با آسيب در دستگاه گوارش نيز فرد دچار تهوع، استفراغ، درد معده و اسهال شده و اختلال در دستگاه عصبي نيز به گيجي، سردرد و خستگي، خواب آلودگي، دل‌شوره و اضطراب، تشنج،‌ كما و مرگ منجر شده و در كبد زردي و در كليه نارسايي حاد بروز مي كند.

پس از مشاهده اولين علايم چه اقدامي بايد انجام داد؟
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پايان درباره اقدامات اوليه در مواجهه با مسموميت با قرص برنج به ايسنا گفت: بايد پس از مشاهده اولين علائم كه شامل تهوع، استفراغ، درد شكم و تنگي نفس است، مسموم را به هواي آزاد برده و در صورت هوشياري و مصرف خوراكي، با ايجاد تهوع سعي در خارج كردن ماده سمي از معده كرده، بعد از شستن معده بيمار با 2 تا 4 ليتر آب، به دادن زغال فعال (شاركول) اقدام ‌كنيم. همچنين در مورد افرادي كه دچار تنگي نفس شده‌اند، بايد اكسيژن رساني صورت گيرد؛ زيرا بهبودي و زنده ماندن بيمار به درمان به موقع و نيز ميزان آسيب كليه و كبد مرتبط بوده كه وابسته به ميزان سم مصرف شده مي‌باشد. درمان اختصاصي بيماري تزريق سولفات منيزيم وريدي است.

چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392برچسب: برنج - اکستازی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 24 صفحه بعد



ادرس بعدی ما : http://majidi1.blogfa.com

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گل رز و آدرسhassanzadehmilad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فیلم های برتر هالیوود
مهسا
فوتبال
black rose
شمشیر آنلاین
وبلاگ هواداران استقلال
اپلود عکس
گل رز
every thing
محمد شریفی«مرجع خبری رئال مادرید»
کد آهنگ برای وبلاگ
صبا
پدرام رشید پور
دبیرستان تیزهوشان سقز
باشگاه نانو
سایت پزشکی
گل لاله
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

» 153532319
» اطلاعیه
 

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

نازترین عکسهای ایرانی

 

Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 367
بازدید کل : 39956
تعداد مطالب : 352
تعداد نظرات : 62
تعداد آنلاین : 1

داستان روزانه
دریافت همین آهنگ
Flying Icon