A {TEXT-DECORATION: none; } #hd {width:100%; height:100px; text-align:right;font-size:36pt;color:#f7b72e;padding-right:50px;font-family:Times New Roman;font-weight: bold;padding-top: 50 px;} #ds {width:100%; text-align:right;font-size:9pt;color:#b31d1e;font-family:Tahoma;font-weight: bold;padding-right:60px;} body{font-family:tahoma;font-size:9pt;color:#ffffff;} .tt{background:url('http://www.mahtarin.com/weblog/o1.jpg') no-repeat left;height:303px; width:1003px; } .menu{width:142px; padding-right: 10px; padding-bottom: 20px; padding-top:20px;font-size:16pt;font-weight: bold;text-align:right;color:#fac434;} .ssmenu{font-size:9pt;color:#ffffff;text-align:center;} .smenu{direction:rtl;font-size:9pt;text-align:right;color:#ffffff;padding-bottom: 4px; padding-right:8px;} .smenu a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .smenu a:hover{text-decoration:underline;} .pmenu{height:38px; width:38px; padding-top: 3px;} .fmenu{ padding-top: 3px;padding-right:8px;color:#ffffff;text-align:center;font-family:tahoma;font-size:9pt;direction:rtl;} .post {color:#ffeed5;direction:rtl;padding-left: 6px; padding-right: 6px; padding-top: 8px; padding-bottom: 25px;text-align:right;font-size:16pt;} .post a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .date a{color:#ffffff;text-decoration: none;}
گل رز



چای زنجبیل برای رفع سرماخوردگی

چای زنجبیل برای رفع سرماخوردگی

چای زنجبیل برای رفع سرماخوردگی

 

 

نیمه دوم سال با یک عطسه، شروع می‌شود. سرماخوردگی یا برادر پیشرفته آن یعنی آنفولانزا همراه با سرما وارد زندگی ما می‌شود و تا آخر فصل سرد رهایمان نمی‌کند. استراحت و نوشیدن مایعات توصیه همیشگی برای درمان سرماخوردگی است. اما اینجا یک توصیه خانگی مفید برای درمان سرماخوردگی داریم که شما را از شر عوارض این بیماری دور نگه می‌دارد.

برای تهیه این چای، همین الان هم مواد اولیه‌اش را در خانه دارید!

هرجا که اولین علائم سرماخوردگی را حس کردید، بساط این نوش‌دارو را علم کنید. این کار از بروز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند. این چای نه تنها آرامتان می کند بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز تحریک کرده و شما را گرم می کند.

سه ماده سری برای درست کردن چای سرماخوردگی، زنجبیل، آب‌لیمو و عسل است.

حتما می‌دانید که لیمو سرشار از ویتامین C است. به علاوه لیمو پر از فیتوکمیکال‌ها هم هست. این ها ترکیبات گیاهی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. زنجبیل و عسل هم پر از موادی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

تهیه این چای به ساده‌ترین و گویاترین شکل خود می‌شود اینکه:

کتری را از آب پر کنید و بگذارید بجوشد.تا آب بجوشد، یک تکه ۲-۳ سانتی از ریشه زنجبیل را رنده کنید و یا از پودر زنجبیل استفاده کنیدیک قمقمه آماده کنید. می توانید از لیوان مخصوص دم نوش یا قوری استفاده کنید.زنجبیل را در قمقمه بریزید.حدود ۴ قاشق غذاخوری آب لیمو در قمقمه بریزید.سه قاشق غذاخوری عسل هم استفاده کنید، در واقع با عسل چای را مزه‌دار می کنیم و اندازه آن به خودتان بستگی دارد.وقتی آب جوشید، داخل قمقمه بریزیدش.در قمقمه را ببندید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند.محلول را داخل فنجان بریزید و لذت ببرید!

جایگزین‌ها :

اگر قمقمه ندارید می‌توانید زنجبیل را داخل یک ماهیتابه به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه بجوشانید، وقتی زنجبیل جوشید عسل و آبلیمو را به آن اضافه کنید و داخل فنجان بریزید. من استفاده از قمقمه را دوست دارم چون وقتی مریض هستم حوصله اینکه بلند شوم و چیزی را گرم کنم ندارم.

می توانید مقدار مواد اولیه را هم تغییر دهید. انقدر تغییرشان دهید تا به مزه ای که دوست دارید برسید. مزه این چای عالیست!

سایر چیزهایی که گاهی به چایم اضافه می‌کنم :

چند حبه سیر خرد شده ،چای سبز، یک تکه چوب دارچین

 

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:زنجبیل - سرماخوردگی - چای زنجبیل -,

  توسط میلاد حسن زاده  |

انگور فرنگی درمانی برای تسکین ورم مفاصل

انگور فرنگی درمانی برای تسکین ورم مفاصل

انگور فرنگی درمانی برای تسکین ورم مفاصل

 

 

انگور فرنگی سیاه درختچه‌ای است با شاخه‌های راست و برگ‌های بریده که پشت برگ‌های آن برجسته می‌باشد، گل‌های زرد کمرنگ آن به میوه‌های سیاه تبدل می‌شوند که ارتفاع آن 1/5 تا 2 متر می‌رسد.

 باید بدانید این میوه منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C محسوب می‌شود. در واقع هر ۱۰۰ گرم انگور فرنگی سیاه حاوی ۱۵۹ تا ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C می‌باشد؛ و این میزان خیلی بیشتر از میوه‌های دیگر است.

انگور فرنگی سیاه دارای ویتامین‌های B، A، قندها و مواد معدنی لازم برای بدن است. تمامی این مواد روی سیستم عصبی بدن اثر خوبی می‌گذارد و همچنین سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

دم کرده برگ و سر شاخه‌های آن ادرارآور است، باعث تعریق بیشتر می‌شود و با روماتیسم نیز مقابله می‌کند. از این گذشته این دم کرده تقویت کننده‌ی بدن نیز می‌باشد. مصرف این دم کرده باعث تسکین ورم مفاصل می‌شود.

توجه داشته باشید این میوه باعث دفع اوره و اسید اوریک نیز می‌شود و در درمان فشار خون؛ تصلب شرائین، اختلالات گردش خون در زمان یائسگی، تورم کبد و یرقان اثر مفیدی به جای می‌گذارد.

برای تهیه‌ی دم کرده انگور فرنگی و تسکین دردهای مفاصل به ۱۵ گرم برگ این میوه نیاز دارید. برای این کار برگ‌ها را داخل نیم لیتر آب نزدیک به جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس محلول را صاف کنید و در طول روز میل کنید.

حواستان باشد اگر علائم و درد به مدت طولانی ادامه داشت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مهم‌تر این که در تهیه‌ی هر نوع دم کرده و جوشانده ‌ای بیشتر از میزانی که توصیه می‌شود از گیاهان استفاده نکنید. تصور این که داروهای گیاهی و دم کرده ها کاملاً بی ضرر هستند نادرست است

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:انگور فرنگی - انگور - انگور فرنگی سیاه - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

توصیه های طب آیورودا در فصل سرد

توصیه های طب آیورودا در فصل سرد

توصیه های طب آیورودا در فصل سرد

 

 

مکتب طب آیورودا، یکی از شیوه‌های درمانی طب مکمل و جایگزین در جهان است که ریشه آن در هند کهن و تمدن آریایی‌های باستانی قابل مشاهده است. اساس درمان در این مکتب بر اصل توازن عناصر طبیعی بدن و تعادل روح و روان انسان استوار شده است.

درمانگران این شیوه درمانی بر این باورند که بیماری نتیجه طبیعی نبود ‌توازن و تعادل در بدن و ذهن است که با تصحیح رژیم غذایی، تجویز گیاهان دارویی، حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) و تمرینات تنفسی قابل درمان است. مهم‌ترین آموزه درمانگران این مکتب به مردم جهان، دانش زندگی و به‌طور کلی آموزش چگونه زیستن و سلامت زیستن است. «برزو قادری» مدرس طب آیورودا و نجوم پزشکی (medical astrology) و رئیس اسبق کمیته آموزش انجمن یوگای ایران با شروع فصل پاییز و نزدیک شدن فصل زمستان برخی از تدابیر حفظ الصحی طب سنتی هند، آیورودا را که به حفظ سلامت و تندرستی افراد در روزهای سرد زمستان کمک می‌کند با علاقه‌مندان به شیوه‌های درمانی آیورودا در میان می‌گذارد. از ایشان تا امروز کتاب‌های متعددی در این حوزه منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان به «تغذیه طبیعی و تندرستی»، «راه یوگا»، «ستاره بینی به زبان ساده» و «آشنایی با ستاره بینی ودایی» اشاره کرد. .

 

عناصر 5 گانه بدن را بشناسیم

به‌طور کلی زیربنای طب آیورودا در درک درست، از دوشاها یا مزاج‌ها نهفته است. تعادل و توازن میان دوشاها اهمیت بسیار زیادی در سیستم حیاتی دارد و اگر این توازن از بین برود، سیستم حیاتی بدن به سوی اختلال، بیماری و نابودی حرکت می‌کند. بنابراین آنچه اهمیت دارد، توازن میان دوشاها در بدن است. درک دوشاها مبتنی بر تئوری اولیه به نام تئوری عناصر است که شامل 5 عنصر بزرگ می‌شود. براساس این تئوری، تمام هستی که طبیعت، ذهن و روان انسان است از 5 ارتعاش یا نوسان مختلف که ما به‌عنوان عناصر آب، خاک، آتش، باد و اتر می‌شناسیم، تشکیل شده است. این عناصر از سمت سنگینی به سوی لطیفی حرکت می‌کنند. به این ترتیب که خاک نشانگر ثبات، استقرار، سنگینی و جاذبه است؛ آب بر سیالیت، روانی و احساسات در سطح ذهنی دلالت می‌کند ؛ آتش تغییر، استحاله، هضم و گوارش را در بر می‌گیرد؛ باد به حرکت و جابه‌جایی اشاره دارد و اتر فضاهای تهی را شامل می‌شود که امکان نوسان سایر عناصر را بر عهده دارد. فرضیه 3 دوشا می‌گوید: «از آنجا که تمام هستی چیزی جز ترکیب این 5عنصر نیست، باید تلاش کنیم تا برای هر فرد ترکیب ویژه این عناصر را در ساختار او کشف کنیم.»

 

بر این‌اساس در طب آیورودا 3 دوشای اصلی واتا، کافا و پیتا وجود دارد که 5 عنصر یاد شده در زمینه این 3 مزاج اولیه خودنمایی می‌کنند.

افزایش واتا در پاییز و زمستان

ویژگی‌ها و خصوصیات دوشا یا مزاج «واتا» در پاییز و زمستان در افراد واتایی افزایش می‌یابد. برای درک عمیق‌تر این مزاج باید به این نکات توجه کنیم که مزاج «واتا» ویژگی‌هایی مثل خشکی، سردی و متغیر بودن دارد و این ویژگی‌ها از جمله خصوصیاتی است که در فصل پاییز نیز به چشم می‌خورد. در این فصل نیز برگ‌ها و هوای محیط رو به سردی و خشکی می‌رود و به مرور متغیر می‌شود. این تغییرات نه تنها در طبیعت بلکه در بدن ما نیز اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال با نزدیک شدن پاییز پوست بدن مان خشک می‌شود یا احتمال بروز شوره در سر افزایش می‌یابد. درد مفاصل یا خشکی مزاج به سراغ‌مان می‌آید و این‌ها همگی از علائم نزدیک شدن پاییز و زمستان است. از این‌رو چون در این فرصت قصد داریم به ویژگی‌های فصل پاییز و بیماری‌های شایع آن بپردازیم تنها به بررسی وضعیت دوشا یا مزاج «واتا» اکتفا می‌کنیم تا بهتر بتوانیم شیوه‌های پیشگیری و درمان رایج‌ترین بیماری‌های فصل پاییز و زمستان را بررسی کنیم.

در پاییز بخوردرمانی کنید

یکی دیگر از توصیه‌های درمانگران طب آیورودا به مخاطبان‌شان در فصل پاییز استفاده از اتاق‌های بخور است. استفاده از بخور مرطوب در فصل پاییز به‌ویژه برای افرادی که مزاج «واتا» دارند بسیار توصیه می‌شود. باید توجه داشت که بخورهای خشک برای این افراد مضر بوده و موجب تشدید خواص واتا و سردی و خشکی در آن‌ها می‌شود. استفاده از بخور اسانس اکالیپتوس یکی از بهترین بخورها برای فصل پاییز است. استفاده از این بخورها هفته‌ای یک‌بار برای کنترل و تعدیل علائم واتا به افراد توصیه می‌شود.

گیاه زنجبیل یکی از بهترین ادویه‌هایی است که در فصل پاییز مصرف آن به مردم توصیه می‌شود. این ادویه که طبیعتی گرم دارد یکی از بهترین داروهای گیاهی برای از بین بردن بسیاری از عفونت‌ها در بدن است

بیماری‌های پاییز از دیدگاه آیورودا

همانطور که اشاره کردیم با افزایش سردی هوا، خشکی و تغییرات در طبیعت شاهد بروز تغییراتی در جسم و روان خودمان خواهیم بود. به‌عنوان مثال با افزایش خشکی در طبیعت، پوست بدن ما نیز تمایل به خشک شدن دارد و این خشکی به مرور موجب افزایش شوره سر در برخی افراد شده و خشکی مزاج و کندی عملکرد دستگاه گوارش را نیز به همراه می‌آورد. در برخی موارد این خشکی به اسکلت بندی و مفاصل بدن نیز سرایت کرده و دردهای مفصلی- استخوانی را برای انسان به همراه می‌آورد. در کنار بروز این اختلال‌ها که رایج‌ترین بیماری‌های جسمی در فصل‌های سرد سال محسوب می‌شوند، احساس‌های سرد از قبیل افسردگی، وارستگی، رهایی و میل به تغییر و تحول در انسان افزایش می‌یابد. بنابراین کاملا واضح است که با شروع این فصل شاهد بروز تغییرات اساسی نه تنها در جسم مان بلکه در ذهن و روان‌مان نیز خواهیم بود.

 

تغییر آب و هوا و افزایش خشکی و سردی محیط زندگی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد تعادل در جسم و روان اصلاح رژیم‌غذایی و ایجاد تغییر در برنامه غذایی روزانه است. درمانگران آیورودا توصیه می‌کنند، با شروع فصل پاییز از مصرف غذاهای خیلی خشک و نفاخ که در بدن تولید نفخ می‌کند پرهیز کنید و درصورتی که تمایل به مصرف آن‌ها دارید این مواد را با مواد دیگر که خاصیت آن‌ها را تعدیل می‌کند ترکیب کنید

هر روز نرمش کنید

درمانگران طب آیورودا با شروع فصل پاییز به بیماران خود توصیه می‌کنند، با اجرای نرمش‌های آرام و حرکات متناسب و متمرکز بر مفاصل بدن به حفظ سلامت و تندرستی خود در فصل‌های سرد سال کمک کنند و به این ترتیب مانع بروز دردهای مفصلی و استخوانی در فصل پاییز و زمستان شوند. این تمرینات و نرمش‌ها که بهتر است در افراد مبتدی توسط درمانگر و کارشناس طب آیورودا به بیماران آموزش داده شود به بهبود وضعیت مفاصل گردن، انگشتان، مچ دست و پا و مفصل آرنج و زانو پرداخته و میزان دوشای واتا در بدن را به تعادل می‌رساند.

پیشگیری از خشکی بدن با ماساژ

یکی از متدهای شیوه درمانی آیورودا برای پیشگیری از خشکی و سردی پوست و بدن، دریافت ماساژ با روغن‌های درمانی گرم به‌ویژه روغن کنجد یا روغن بادام شیرین به‌عنوان روغن حامل است. این ماساژ می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری و حتی درمان خشکی پوست یا بدن داشته باشد. البته شیوه‌ها وتکنیک‌های مختلفی برای ارائه ماساژ در طب آیورودا وجود دارد. افرادی که علاقه‌مند به دریافت این ماساژ هستند می‌توانند با شروع فصل پاییز هفته‌ای یک‌بار از این ماساژ استفاده کنند. ضمن آن‌که این افراد می‌توانند با افزودن مقدار اندکی اسانس دارچین به روغن حامل (روغن کنجد یا روغن بادام شیرین) از فواید درمانی دارچین نیز بهره‌مند شوند.

زنجبیل را چاشنی غذاها کنید

گیاه زنجبیل یکی از بهترین ادویه‌هایی است که در فصل پاییز مصرف آن به مردم توصیه می‌شود. این ادویه که طبیعتی گرم دارد یکی از بهترین داروهای گیاهی برای از بین بردن بسیاری از عفونت‌ها در بدن است که مداومت در مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توان دفاعی بدن می‌شود. درمانگران طب سنتی هند استفاده از بخور زنجبیل را برای افزایش مقاومت بدن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر می‌دانند.

هر روز «شیرسیر» بنوشید

شیرسیر یکی از بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در فصل پاییز و زمستان است که همواره نوشیدن یک فنجان از آن در طول روز به بیماران و علاقه‌مندان به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع فصل‌های سرد از قبیل سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه می‌شود. برای تهیه این نوشیدنی کافی است یک حبه سیر تازه را در یک لیوان شیر رنده کنید و نصف لیوان آب به آن اضافه کرده و این مخلوط را بجوشانید. می‌توانید این مخلوط را به همین شکل میل کنید و درصورت تمایل می‌توانید آن را بعد از صاف کردن بنوشید. نوشیدن این ترکیب یکی از بهترین داروهای طبیعی برای افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن است. اضافه کردن سرانگشت جوزهندی پودر شده به این مخلوط و میل کردن آن نیم ساعت پیش از خواب علاوه بر تاثیرات ذکر شده موجب بهبود کیفیت خواب و عمیق‌تر شدن خواب نیز می‌شود.

نوشیدن چای هندی به همراه شیر در فصل پاییز و زمستان تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به رایج‌ترین بیماری‌های فصل‌های سرد سال دارد. درمانگران طب سنتی هند نوشیدن این چای را دست کم یک فنجان در روز توصیه می‌کنند

 

چگونه در پاییز نشاط‌تان را حفظ کنید

یکی از بهترین راه‌های مقابله با افسردگی در فصل پاییز استفاده از متدهای عطردرمانی و رایحه درمانی طب آیورودا است. درمانگران این شیوه درمانی به مخاطبان خود توصیه می‌کنند با نزدیک شدن فصل پاییز از اسانس یا رایحه برگاموت یا دارچین که در گروه رایحه‌های گرم و شیرین قرار دارند، برای ایجاد نشاط و خوش بینی در خود استفاده کنند. استنشاق هوایی که این رایحه‌ها در آن وجود دارد، موجب افزایش شور و میل به زندگی در افراد شده و به‌طور کلی موجب افزایش انرژی انسان در فصل‌های سرد سال می‌شود.

 

افزایش توان بدن با مخلوط خرما

نوشیدن روزانه یک فنجان از مخلوط خرما به توصیه درمانگران طب آیورودا، تاثیر زیادی در افزایش نیروی حیات و انرژی انسان در فصل‌های سرد سال دارد. برای تهیه این مخلوط کافی است 5خرمای تازه و بدون هسته را در یک لیوان آب به‌مدت یک شب بخیسانید. سپس خرما‌ها را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک هشتم قاشق چای‌خوری جوز هندی درون مخلوط کن ریخته و پس از مخلوط کردن کامل این 3 ماده، آن را با یک لیوان آب ترکیب کرده و هر روز میل کنید.

چای هندی بنوشید

نوشیدن چای هندی به همراه شیر در فصل پاییز و زمستان تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به رایج‌ترین بیماری‌های فصل‌های سرد سال دارد. درمانگران طب سنتی هند نوشیدن این چای را دست کم یک فنجان در روز توصیه می‌کنند. برای تهیه این چای برای خود و اعضای خانواده‌تان کافی است 3فنجان آب را با 3 عدد میخک، یک چهارم قاشق چای‌خوری جوز هندی، 2 عدد هل نیم‌کوب شده، یک تکه دارچین متوسط و 2برش نازک زنجبیل تازه ترکیب کرده و روی شعله کم بجوشانید. سپس به میزان 2قاشق غذاخوری چای معمولی به آن اضافه کرده و اجازه دهید این مخلوط به‌مدت 2 دقیقه بجوشد. در این مرحله یک فنجان شیر را به مخلوط اضافه کرده و اجازه دهید تا شیر در مخلوط گرم شود. به این ترتیب چای هندی آماده نوشیدن است، تنها کافی است 2 قاشق مرباخوری شکر به آن اضافه کرده و آن را میل کنید.

آنتی‌بیوتیک طبیعی بخورید

درمانگران طب آیورودا از سیر به‌عنوان طبیعی‌ترین و موثرترین آنتی‌بیوتیک طبیعی نام می‌برند. این درمانگران استفاده از سیر در وعده‌های غذایی را یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی، زکام، آبریزش بینی و سینوزیت می‌دانند. این درمانگران معتقدند، با آغاز فصل پاییز درصورتی که گردنبندی از حبه‌های تازه سیر به گردن کودک بیندازید به این ترتیب مانع از ابتلای او به بیماری‌های مختلف در فصل پاییز و زمستان می‌شوید.

پیش غذا سوپ بخورید

یکی دیگر از توصیه‌های بسیار موثر که با شروع فصل پاییز رعایت آن اهمیت پیدا می‌کند، مصرف انواع سوپ‌ها به‌عنوان پیش‌غذا در وعده‌های غذایی است. از آنجا که فصل پاییز و زمستان موجب خشکی پوست و بدن می‌شود، خوردن سوپ پیش از وعده اصلی غذا به‌عنوان یک غذای مایع، گرم و چرب به پیشگیری از خشکی بدن و اندام‌های درونی کمک می‌کند.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:طب آیورودا - آیورودا - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

رازیانه گیاهی پاییزی و درمانی برای بیماران کلیوی و سکته ای

رازیانه گیاهی پاییزی و درمانی برای بیماران کلیوی و سکته ای

رازیانه گیاهی پاییزی و درمانی برای بیماران کلیوی و سکته ای

 

 

رازیانه یک گیاه دارویی است که در فصل پاییز برداشت می شود و موجب تقویت دید بینایی ، برطرف کننده ی سکته ها و دفع کننده ی سنگ کلیه است.

 رازیانه  طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر 40 روز زمان نیاز دارد.

در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد.

رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه بر این اگر با گل‌گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.

رازیانه برای پوست ما هم خواص بیشماری دارد. مثلا برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل Cold Cream ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید. 

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.

رازیانه برای کلیه خواص فراوانی دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از 5 میلی‌متر) است، روزی 4 تا 5 مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ‌ها دفع خواهد شد.

ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می‌شود. علاوه بر این دارای خواص گوارشی فراوانی نیز هست.

رازیانه ضداسپاسم و ضد نفخ است؛ ورم‌های روده و معده را از بین می‌برد؛ به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند و باعث کاهش میزان اشتها می‌شود.  همچنین سکسکه و سوءهاضمه را برطرف می‌کند.

 یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه (که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد) تقویت دید است. به این ترتیب که عرق رازیانه را جوش می‌دهیم تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و داخل چشم می‌چکانیم. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.

 برای بدبویی دهان و درمان گلو‌درد نیز می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید.

 زنان باردار با صرف رازیانه به زیباتر شدن نوزاد کمک می‌کنند. علاوه بر این، رازیانه احتمال اینکه فرزندتان دختر باشد را نیز افزایش می‌دهد، یعنی به تعیین جنسیت فرزند نیز کمک می‌کند.

مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.

از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.

اثر عجیب رازیانه این است که خانم‌ها را لاغر و آقایان را چاق می‌کند! گیاهی دوساله که تا ارتفاع 2 متر رشد می‌کند و ریشه دوکی شکل دوشاخه دارد. برگها دارای غلاف گوشتی ضخیم و ساقه آغوش بوده و خوراکی است. گل‌ها درون گل آذین چتر مرکب قرار دارند.   جام گل دارای 5 گلبرگ زردرنگ میباشد.  میوه شیزوکارپ تخم مرغی ودارای رگه‌های برجسته طولی می‌باشد.  

گیاه به ندرت  خودرو  است و بیشتر  کشت می‌شود. زمان جمع آوری گیاه طی ماههای مرداد تا آبان است.  

عسل (شهد) گیاه دارای خواص خلط آوری و ضد احتقان دستگاه تنفسی است.  

 در جنوب اروپا، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا کشت می‌شود و  در ایران در استان گلستان، مازندران، کردستان و خراسان کشت می شود.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:رازیانه - خواص رازیانه - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

ویژگی‌های یک ازدواج‌ سالم

ویژگی‌های یک ازدواج‌ سالم

ویژگی‌های یک ازدواج‌ سالم

 

 

جامعه‌شناسان و روانشناسان مختلفی در بررسی ازدواج‌های سالم، ویژگی‌ها و مهارت‌هایی را برای کسانیکه می‌توانند روابطی موفق و رضایت‌‌بخش داشته باشند، مشخص کردند. این افراد:

 

1. فلسفه‌ای سالم از زندگی با ایدآل‌های مشخص دارند.

2. دوستی، احترام ، عشق بین آنها هر روز بیشتر میشود.

3. علایق و فعالیت‌های مشترک زیادی دارند.

4. از همراهی یکدیگر لذت می برند.

5. اعتمادپذیر هستند و میتوانند اعتماد کنند، صادق و در عین حال موقعیت‌شناس هستند.

6.  به یکدیگر وابسته اند.

7. از موفقیت‌های همدیگر احساس غرور کرده و همدیگر را از ته دل تحسین میکنند.

8. به کار یکدیگر علاقه‌مند بوده و به آن احترام میگذارند.

9. در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت میکنند.

10. سعی میکنند کارهای خسته‌کننده‌ و یکنواختی مثل کارهای خانه را با هم تقسیم کرده و آن را برای هم جذاب کنند.

11. امید و آرزوهایی واقعبینانه مرتبط با اهدافی قابل دستیابی دارند.

12. مسئولیت تصمیمات و رفتارهای خود را میپذیرند.

13. اگر لازمه رسیدن به اهدافشان ادامه تحصیل است، صبورانه ازدواجشان را برای این منظور عقب میندازند.

14. مشکلات را چالش‌هایی می بینند که باید بر آن فائق آیند.

15. قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب همسر، حداقل سه مورد دیگر را نیز بررسی و به طرق غیرمخرب برهم خوردن روابط را تجربه کرده اند.

16. میتوانند با وضعیت مالی موجود خود زندگی کنند.

17. از ضعف‌های خود مطلع بوده و برای تغییر تلاش موثر نشان میدهند.

18. از انتقاد به طور هوشمندانه‌ای استفاده میکنند اما تعادل را اینطور برقرار میکنند که تحسین‌ها بیشتر از انتقادات باشد.

19. انسان‌هایی «واقعی» هستند.

20. میدانند که روابط رو به رشد به افراد کمک می‌کند به خود مطمئن‌تر شوند.

21. در فعالیت‌های سالم فیزیکی شرکت میکنند--خوب غذا می خورند، ورزش میکنند و به اندازه کافی می خوابند.

22. کمتر از طعنه و کنایه استفاده میکنند، کمتر غر میزنند و شکایت میکنند.

23. از حرف زدن و گوش دادن به هم لذت میبرند، حتی اگر در مورد موضوعاتی باشد که باهم اختلاف‌نظر دارند.

24. عشق‌شان جنون‌آمیز و عجله‌ای نیست (بیش از ۶۰ درصد از طلاق‌های زودهنگام به علت ازدواج عجله‌ای است که در آن زوج بسیار جوان بوده، آشنایی زیادی با هم نداشته و مدت زمان نامزدی کوتاه بوده است).

25. همدل هستند و برای برآوردن نیازهای همدیگر تلاش میکنند.

26. با هم فرار نکرده اند (80 درصد زوج‌هایی که با هم فرار می‌کنند، طلاق می‌گیرند).

27. به همان اندازه که دوست دارند در رابطه دریافت‌کننده باشند، دهنده هستند.

28. از دوران نامزدی خود برای آشنایی کامل و رشد هرچه بیشتر عشقشان استفاده میکنند.

29. به دقت مشکلات و مسائلی که برایشان پیش می‌آید را بررسی میکنند، معایب و مزایای همه انتخاب‌ها را در نظر میگیرند. سعی نمیکنند درمورد مسائل مهم رابطه‌شان، با عجله نتیجه‌گیری کنند.

30. با احترام و محبت ازدواج میکنند نه از روی دلسوزی.

31. خانواده‌های همدیگر را باوجود اشکالاتشان، دوست دارند.

32. در طول دوران نامزدی درمورد مسائل مختلف جنسی بحث میکنند.

33. از شوخی و شوخ‌طبعی به صورتی درست و غیرمخرب استفاده میکنند.

34. از میزان محبت ارائه شده در رابطه‌شان راضی هستند.

35. سعی میکنند خصوصیات اخلاقی که برای همسرشان آزاردهنده است را تغییر داده و اصلاح کنند.

36. سعی نمیکنند بیش از حد به اشتباهات گذشته بپردازند، نگاهشان به آینده است تا چنین مواردی دیگر پیش نیاید.

37. قدرت بخشیدن دارند و از طرف همسرشان نیز بخشوده میشوند.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:ازدواج - ازدواج موفق - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

بيماري پنهان كبد چرب

بيماري پنهان كبد چرب

بيماري پنهان كبد چرب

 

بيماريهاي پنهان

به نقل از روزنامه شرق كبد چرب یكی از ناراحتی‌های شایعی است كه متاسفانه بسیاری از افراد جامعه را درگیر كرده و روند آن با توجه به افزایش چاقی و رژیم‌های غذایی نامناسب رو به افزایش است و باید بدانید كه درمان دارویی قطعی نیز برای آن وجود ندارد اما چطور می‌توان از پیشرفت این بیماری شایع جلوگیری كرد؟ دكتر محمدرضا قدیری فوق‌تخصص گوارش و كبد شما را با این بیماری بیشتر آشنا می‌كند.

كبد چرب چگونه در بدن ایجاد می‌شود؟
كبد چرب به‌عنوان یكی از معضلات و بیماری‌های قرن 21 به شمار می‌آید كه در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت كبد ایجاد می‌شود، در نتیجه، اختلالاتی در فعالیت طبیعی كبد به وجود می‌آورد كه باعث نارسایی كبدی و عوارض دیگری می‌شود. كبد چرب به دنبال كم‌تحركی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای پركالری و كم‌فیبر ایجاد می‌شود. از آنجایی كه روش تغذیه مردم به سوی سبك‌های غربی مانند غذاهای آماده با سس فراوان كشیده شده و البته داشتن حداقل فعالیت‌های فیزیكی و اضافه‌وزن، متاسفانه شیوع این بیماری در حال افزایش است.

در حال حاضر 30 تا 40‌درصد بیمارانی كه به متخصصان مراجعه می‌كنند به نحوی كبد چرب در آنها دیده می‌شود. درگیری كبدی از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیكی با گسترش زندگی ماشینی امروز است و با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد.

كبد چرب چه عوارضی به دنبال دارد؟
باید بدانید كبد فردی كه به این عارضه مبتلا می‌شود در برابر رسوب چربی از خود واكنش نشان می‌دهد كه در درازمدت سبب آسیب كبد می‌شود. ابتلا به هپاتیت یكی از عوارض ناشی از پیشرفت كبد چرب است كه در نهایت به سیروز كبدی تبدیل می‌شود. هپاتیت ناشی از چربی می‌تواند سبب تخریب سلول‌های كبد شود و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

درمان بیماری كبد چرب چیست؟
اگر كبد چرب در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است. كاهش وزن، فعالیت فیزیكی و ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و عدم استفاده از غذاهای چرب و پركالری از روش‌هایی هستند كه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری كمك می‌كنند.

 از آنجایی كه این بیماری در مراحل اولیه قابل برگشت است بنابراین داشتن الگوی غذایی سالم، ورزش و رسیدن به وزنی متعادل و به طور كلی تغییر شیوه زندگی را پیشنهاد می‌كنیم. توجه داشته باشید اگر كبد چرب به سیروز تبدیل شود بافت كبد تخریب می‌شود. در این صورت كار درمان هم سخت‌تر انجام می‌شود.

علایم كبد چرب در مراحل اولیه شامل چه مواردی است؟
بیماری‌های كبدی مانند هپاتیت و كبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند. بنابراین، بیماران از شرایط خود بی‌اطلاع هستند تا وقتی كه پس از گذشت زمان و
وخیم شدن وضعیت كبد تاثیرات منفی بر عملكرد آن مشخص می‌شود.

 وقتی كبد چرب منجر به هپاتیت می‌شود كبد متورم می‌شود و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شكم احساس فشار و سنگینی می‌كند، به‌خصوص این علایم در مواردی كه كبد چرب سریع ایجاد شده بیشتر بروز می‌كند. كبد چرب ارتباط مستقیمی با فعالیت بدن، وضعیت متابولیسم و افزایش چربی خون دارد و تمامی این موارد زنگ خطرهایی هستند كه فرد را از وضعیت كبد چرب‌شان باخبر می‌كند.

آیا آزمایش هایی برای شناسایی كبد چرب وجود دارد؟

توصیه می‌كنیم برای تشخیص كبد چرب بیمارانی كه بیماری‌های زمینه‌ای و متابولیك مانند دیابت، چربی خون و اضافه‌وزن دارند، یك بررسی كامل آزمایشگاهی كبدی صورت گیرد و از طرفی سونوگرافی از كبد هم انجام شود. بهترین راه برای تشخیص، سونوگرافی است كه در آن تجمع چربی كبد به خوبی نشان داده می‌شود.

در بعضی موارد برای اثبات تشخیص شاید لازم باشد نمونه‌برداری از كبد انجام گیرد و مطالعه میكروسكوپی روی بافت كبد صورت گیرد.

چه دارویی برای درمان كبد چرب تجویز می‌شود؟
متاسفانه بیماری كبد چرب هیچ درمان دارویی قطعی ندارد اما برای بهبود این ناراحتی می‌توان اختلالات زمینه‌ساز را كنترل كرد. ورزش روزانه، كاهش وزن و عدم استفاده از غذاهای چرب و پركالری و مصرف مرتب میوه و سبزیجات تنها راه‌حل‌های اصلی برای درمان كبد چرب هستند كه اثرات مفیدی روی آن می‌گذارند.

ویتامین‌های حاوی آنتی‌اكسیدان مانند ویتامین‌ ای می‌تواند مانند داروی كمكی برای كبد چرب عمل كند ولی نمی‌توان آن را به‌عنوان دارویی كه این بیماری را از بین می‌برد تلقی كرد.

چه توصیه‌هایی برای بیماران دارید؟
افرادی كه به كبد چرب مبتلا هستند باید زیر نظر پزشكان متخصص سیر بیماری را محدود و كنترل كنند. توصیه می‌كنیم بیماران و حتی كسانی كه می‌خواهند به این ناراحتی دچار نشوند، رژیم غذایی سالم را انتخاب كنند. برای مثال، مقدار بیشتری آب و مایعات بنوشند و میزان قابل توجهی از مواد غذایی پرفیبر مانند سبزیجات و میوه را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند. به علاوه افراد می‌توانند با كاهش چربی‌های مصرفی مخصوصا چربی‌های اشباع‌شده و جایگزینی آنها با چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های گیاهی سلامتی خود را حفظ كنند.

 همان‌طور كه گفتیم اضافه‌وزن یكی از مواردی است كه نقش مهمی در وضعیت كبد چرب دارد، به همین دلیل، بیماران باید انجام حركات ورزشی و فعالیت‌های فیزیكی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا با كاهش وزن روند بیماری را بهبود ببخشند.

كسانی كه به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا هستند باید با مراجعه به پزشك متخصص تحت معاینه و آزمایش‌های كامل قرار گیرند چراكه كنترل دیابت و چربی خون در بیماران مبتلا به كبد چرب نقش كمك‌كننده‌ای در بهبود این بیماری دارد.

توجه داشته باشید كه این بیماران می‌توانند با انتخاب رژیم‌های غذایی سالم، ورزش و كاهش وزن، تغییر رویه زندگی و كنترل بیماری زمینه‌ای خود به درمان كبد چرب كمك كنند.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:كبد - كبد چرب - پنج گياه - راوند - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

لیست مواد غذایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید

لیست مواد غذایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید

لیست مواد غذایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید

 

 

از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف‌های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می‌خورد. اما آیا می‌دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟ توصیه‌های اینچنینی هر سال تغییر می‌کنند و خیلی از چیزهایی که خوردن آنها قبلاً برای خانم‌های باردار اشکالی نداشت الان در لیست موادغذایی ممنوعه برای آنها قرار گرفته است. در اینجا عنوان می‌کنیم که در 9 ماهه دوران بارداری از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنید.

کافئین

سال‌های زیادی است که گفته می‌شود مصرف مقدار زیاد کافئین در روز—چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا-- در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سال 2008 انجام گرفت، آن را تایید می‌کند. در این تحقیق مشخص شد، زنانی که 200 میلی‌گرم یا بیشتر در روز کافئین مصرف کردند (به اندازه 2 فنجان یا بیشتر قهوه یا 5 قوطی نوشابه) تا دوبرابر بیشتر از زنانی که اصلاً کافئین مصرف ننمودند، دچار سقط‌جنین شدند. خیلی خوب است که در این دوران از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید، به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری که خطر سقط‌جنین بیشتر است.

پنیر نرم

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیتریا باشند—باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است. و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به موادغذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود.

گوشت

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنید. خرید محصولات فریزشده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود. و موقع پخت حتماً انواع گوشت را تا متوسط و کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به تاکسوپلاسما باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و بااینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود.

ماهی

احتمالاً می دانید که جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک نوروتاکسین است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و بعد به ماهی‌های بزرگ طی می‌کند و آنها را آلوده می‌سازد. ماهی‌هایی که بیشتری مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی خال‌مخالی. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند.

اگر عاشق ساندویچ ماهی‌تن هستید، بهتر است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3 به حساب می‌آید که در طول بارداری نیاز دارید. اما صرفنظر از نوع ماهی که می‌خورید، بهترین راهکار این است که از خوردن هر چیز خام و نپخته خودداری کنید.

تخم‌مرغ

هیچکس نمی‌گوید تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. اما تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک‌تر است. بنابراین دقت کنید که نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید: فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی خودداری کنید (بهتر است کاملاً آب‌پز شوند تا نیمرو) و همچنین چاشنی سالاد سزار اگر حاوی تخم‌مرغ خام باشد نیز برای شما مناسب نیست. یادتان نرود خمیر پخته‌نشده کیک و شیرینی را هم مزه نکنید!

الکل

توصیه‌ای که درمورد الکل داده می‌شود کاملاً مشخص است: در سال 2005 وزارت بهداشت امریکا بیانیه‌ای ارائه کرد که در آن از کلیه زنان باردار و آنهایی که می‌خواهند باردارند شوند خواست که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز آن را تایید کرده و عنوان کرد که هیچ مقدار مصرف ایمن از الکل برای زنان باردار وجود ندارد. شاید پزشک خانوادگیتان بگوید مصرف یک مقدار کم هرازگاهی آن اشکالی نداشته باشد اما بد نیست بدانید که: الکل بلافاصله از جفت عبور می‌کند—یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد. زنانی که مداوم الکل مصرف می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که موجب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می‌دهد. و در یک تحقیق که در سال 2007 انجام شد، مشخص گردید که بچه‌هایی که مادرشان در طول بارداری الکل مصرف کرده بود، بعدها در دوران کودکی دچار مشکلات رفتاری و اخلاقی می‌شوند.

 

4 ماده‌غذایی که باید مصرف کنید

حالا که همه موادغذایی بد و مضر را برایتان توضیح دادیم لیستی از موادمغذی لازم برای زنان باردار را عنوان می‌کنیم که باید در راس سبد خرید روزانه خود قرار دهید.

 

• امگا3‌ها: این اسیدهای چرب برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستند و می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و برخی برندهای تخم‌مرغ.

 

• کولین: این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

 

• فیبر: یک رژیم پرفیبر نه تنها از بروز مشکلات متداول بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند بلکه به آزادسازی گلوکز در خون نیز  کمک کرده و باعث می‌شود تعادل انرژی بیشتری داشته باشید. بهترین منابع: موادغذایی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

 

• کلسیم: برای استخوان‌هایتان خوب است و زنانی که در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنند، بیشتر دچار مشکلات بارداری مثل فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی می‌شوند. بهترین منابع: شیر‌کمچرب، پنیرهای سفت، ماست.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:بارداری - تغذیه - رژیم بارداری - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

عضله‌ سازی برای مردان لاغر اندام

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageعضله‌ سازی برای مردان لاغر اندام

عضله‌ سازی برای مردان لاغر اندام

 

 

اگر از کودکی لاغر بوده‌اید، شاید نتوانید در عرصه پرورش‌اندام موفق شوید اما مطمئناً می‌توانید عضله‌سازی کنید. یک مزیت اندام شما این است که درصد چربی پایینی دارید و وقتی می‌خواهید عضله‌سازی کنید، بدنی کاملاً تفکیک شده و خط‌دار خواهید ساخت که مردان حجیم‌تر معمولاً حسرت آن را می‌خورند.

در زیر به 7 نکته‌ای که می‌تواند برای عضله‌سازی به شما کمک کند اشاره می‌کنیم:

1. مکمل‌های غذایی و تمرینی

شما می‌توانید به طور طبیعی موادمغذی، ویتامین ها و موادمعدنی موردنیاز خود را از موادغذایی تامین کنید. اما اگر بخواهید کمی به حجم بدن خود اضافه کنید و به‌اندازه‌ای ورزش می‌کنید که از سوخت بدنتان استفاده می‌کند، نیاز به کمک گرفتن از مکمل‌‌های غذایی دارید.

برای بالا بردن مقدار کالری‌ها و پروتئین‌های مصرفی خود، مصرف پودر پروتئین اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید دچار ناراحتی معده‌ای که معمولاً در اثر خوردن پودرهای پروتئین ایجاد می‌شود نشوید، هر پودر پروتئینی که به دستتان رسید را مصرف نکنید. سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که فاقد سویا و ذرت اضافه، شیرین‌کننده مصنوعی و مواد کمکی گوارش مثل آنزیم‌های گوارشی و پروبیوتیک‌ها باشد. 

سایر مکمل‌هایی که می‌تواند به افراد لاغراندام برای بالا بردن حجم عضلات کمک کند، عبارتند از:

- کراتین: 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم به مدت 7-5 روز مصرف 5 گرم در روز

- کارنیتین: 750 میلی‌گرم، 2000 میلی‌گرم در روز، در دو دوز

- سیترولین: 8-6 گرم، 60-30 دقیقه قبل از تمرین

-بتاآلانین: 5-2 گرم، 6-30 دقیقه قبل از تمرین

هیچیک از این مکمل‌ها جایگزین تمرین سنگین و منظم نیست اما می‌تواند به بالا بردن نتیجه شما کمک کند.

2. تغذیه منظم

بدنسازی ورزشی بسیار گلیکولیتیک است و این یعنی مقدار زیادی کربوهیدرات می‌سوزاند. به همین دلیل، نباید بدون خوردن حداقل 600-300 کالری غذای حاوی کربوهیدرات دو تا سه ساعت قبل از تمرین، هیچگونه تمرین عضله‌سازی انجام دهید. این غذاها شامل سیب‌زمینی، برنج، نان و سایر منابع سالم کربوهیدرات می‌باشد. اگر بعد از تمرین نیز یک غذای مشابه بخورید، می‌توانید زودتر سایزتان را افزایش دهید زیرا عضلاتتان بعد از تمرین به سرعت قندها را جذب می‌کنند. 

علاوه‌براین، زمانبندی پروتئین مصرفیتان با چندین وعده سبک 25-20 گرمی در طول روز برای عضله‌سازی بسیار موثرتر است تا مصرف یک وعده پودر پروتئین در ابتدا و انتهای روز. 

آخر اینکه مردان لاغراندامی که سعی در عضله‌سازی دارند حتماً باید یک وعده قبل از تمرین، یک وعده بعد از تمرین و حداقل چهار تا پنج وعده دیگر غذایی در طول روز داشته باشند. ممکن است تصور کنید با این وضعیت غذای مصرفیتان خیلی زیاد خواهد شد اما اگر لاغر هستید، برای عضله‌‌سازی لازم است.

3. مصرف آمینواسیدها

یک راز بزرگ درمیان بدنسازان مکملی به نام "آمینواسیدهای زنجیره‌ای شاخه‌دار" (BCAA) می‌باشد. اینها نوعی اجزای سازنده پروتئین هستند که طی تمرین به سرعت توسط عضلات جذب می‌شوند. این مکمل ارزان و به راحتی قابل‌تهیه است و مصرف آن هیچگونه ناراحتی برای معده ایجاد نمی‌کند، چه قبل و چه بعد از تمرین و به طرز قابل‌توجهی عضله‌سازی را تقویت می‌کنند. 

بدون وجود آمینواسید در جریان خونتان، نباید برای افزایش حجم تمرین کنید و ازآنجاکه هضم استیک طی تمرینات سخت دشوار است،  BCAA‌ها جایگزین بسیار خوبی به شمار می‌روند. برای افزایش سریع حجم عضله، باید 20-10 گرم BCAA قبل از تمرین و بعد هر 90-60 دقیقه طی تمرین مصرف شود.

4. مصرف گوشت

این توصیه شاید چندان مطلوب حال مردان لاغراندامی که گیاهخوار هستند نباشد اما گوشت فیبر عضلات است و سرشار از چربی، پروتئین و مواد متشکل هورمونی است که به شما برای افزایش سریع حجم کمک می‌کند. بااینکه شاید بتوانید پروتئین کافی از گیاهان به بدن خود برسانید اما رژیم‌های گیاهخواری برای بدنسازی بسیار دشوار است و حجم موادغذایی که باید بخورید تا میزان موردنیاز بدنتان را تامین کنید کمی برای معده‌تان سنگین خواهد بود.

برای حفظ عضلات بدن باید یک گرم پروتئین به ازای هر کیلو از وزن بدن مصرف کنید و اگر بخواهید عضله‌سازی کنید، این میزان باید به یک و نیم گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن برسد. علاوه‌براین، باید 1000-500 کالری اضافه‌تر هم در روز بالاتر از متابولیسم پایه بدنتان مصرف کنید. این حجم بالای موادغذایی و پروتئین باید شامل موادغذایی باشد که به طور طبیعی تستوسترون را در بدنتان افزایش می‌دهد؛ مثل گوشت گوساله، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی (سایر موادغذایی کم کالری برای افزایش سطح تستوسترون بدن سیر و کلم‌بروکلی هستند).

5. ترکیب کردن تمرین

توصیه ترکیب کردن نباید سوءتعبیر شود. منظور این نیست که باید هر روز تمرینتان را تغییر دهید (که برای چربی‌سوزی خیلی خوب است اما برای عضله‌سازی چندان مناسب نیست). درعوض، باید هر هفته به مدت 3 تا 5 هفته یک تمرین مشخص را دنبال کنید اما باید از انواع استراتژی‌های مختلف طی ست‌های خود استفاده کنید تا تمرینتان را کمی دچار چالش کنید.

این استراتژی‌ها می‌تواند شامل انفجارها، سوپرست‌ها، ست‌های نردبانی، تکرارهای خیلی کند، تکرارهای منفی و تقلب باشد. 

6. استفاده از وزنه‌های سنگین

اکثر مردان لاغراندام برای اینکه عضله‌سازی کنند، وزنه‌های کافی بلند نمی‌کنند. این یکی از دلایلی است که وجود مربی‌خصوصی یا یک حریف‌تمرینی را الزامی می‌کند؛ این افراد به شما کمک می‌کنند بتوانید وزنه‌های سنگین‌تری را با ایمنی بیشتری بلند کنید.

بااینکه ست‌های بیشتر (مثل 6-4) و تکرارهای بالاتر (12-10) کمک می‌کند سریعتر از زمانیکه از ست‌ها و تکرارهای کمتر استفاده می‌کنید (که برای افزایش قدرت بهتر هستند)، عضله‌سازی کنید، اما باز هم نیاز است که از وزنه‌هایی استفاده کنید که عضلاتتان را در انتهای ست، به طور کامل خسته کنند. بعنوان مثال، اگر قرار است 5 ست 10 تکرار از اسکات هالتر انجام دهید، باید وزنه‌ای را انتخاب کنید که 3 تکرار آخر را به دشواری انجام دهید. 

7. تمرین منظم

وقتی حجمتان را افزایش دادید، حفظ عضلات بسیار راحت‌تر از حفظ قدرت و استقامت است. یک دونده طی سه روز استراحت بعد از تمرین شروع به از دست دادن ظرفیت اکسیژن خود می‌کند. اما برای حفظ عضله یک روز تمرین در هفته هم کافی است. اما، به دست آوردن عضله در ابتدای کار بسیار دشوار است و برای مردان لاغراندام به 6-4 تمرین برای هر گروه‌عضلانی برای عضله‌سازی نیاز است (اگر تمرین روی هر گروه‌عضلانی دوبار در هفته باشد، نتیجه‌گیری سریعتر اتفاق خواهد افتاد).

برای تمرین منظم، یک برنامه متداول و موثر این است که روز اول روی سینه و زیربغل و پشت، روز دوم روی سرشانه، جلوبازو و پشت‌بازو و روز سوم روی پایین‌تنه و میان‌تنه کار کنید. بعد یک روز استراحت کرده و دوباره برنامه را تکرار کنید.

پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392برچسب:عضله - اندام - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

آلزایمر

 

آلزایمر 

 

 

 

 

 

علائم بیماری آلزایمر با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظه موقت در دوران پیری آغاز شده و به تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از ۵ تا ۱۰ سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد، اما بیماری حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است. این بیماری با از دست رفتن سیناپس‌های نورون‌ها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی بنام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشت‌های بنام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود. در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغیرات در پروتئوم سلول‌های عصبی وبهم خوردن تعادل و تغییر در میزان و یا ساختار پروتئین‌های پرسینیلین، و لیپوپروتئینE، سینوکلئین، و پپتید میلوئیدبتا، ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، پروتئین پیش ساز آمیلوئید (APP ) نام دارد، این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی بیان می‌شود و در اتصال سلول‌ها بهم، تماس سلول‌ها و اتصال به ماتریکس خارج سلولی و اسکلت سلولی نقش دارد. روتئین APP به‌وسیله سه نوع آنزیم پروتئولیتیک پردازش می‌شود. آنزیم‌های آلفا، بتا و گاما- سکرتاز، به ترتیب پروتئین APP را در اسیدهای آمینه ۶۷۸، ۶۷۱ و ۷۱۱برش می‌دهند. با اثر آنزیم‌های گاما و بتا سکرتاز بر پروتئین APP، به ترتیب، پپتیدهایی بنام آمیلوئیدبتا۴۰ (دارای ۴۰ اسید آمینه)وآمیلوئیدبتا۴۲ (دارای ۴۲ اسیدآمینه)ایجاد می‌شوند. در حالت عادی مقدار این قطعات در سلول‌ها کم است و به سرعت تجزیه می‌شود اما اگر در پروتئوم سلول‌های عصبی این تعادل برهم بخورد و مقدار این قطعات افزایش یابد، ساختارهای پروتئینی کروی و درنتیجه آلزایمر ایجاد می‌شود. در بیماران مبتلا به سندروم داون ( تریزومی ۲۱) میزان بیان پروتئین APP افزایش می‌یابد و علائمی شبیه آلزایمر مشاهده می‌شود که می‌تواند به علت افزایش مقدار پپتید آمیلوئید بتا۴۲ باشد زیرا ژن پروتئین APP بر روی کروموزوم ۲۱ قرار دارد.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:آلزایمر, فراموشی, سودا, افسردگی,

  توسط میلاد حسن زاده  |

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

مغز هوشیار

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

 

 

 

 

 




مغز، سلطان بدن است و برای داشتن یک سلطان لایق، مراقبت های ویژه ای لازم است. بعضی اوقات حس می کنیم که حافظه ما خوب کار نمی کند و یا در حفظ و یادگیری مطالب دچار مشکلاتی شده ایم. در همین راستا دانشمندان تحقیقات فراوانی روی کارایی مغز انسان در شرایط گوناگون انجام داده اند و همواره به دنبال به دست آوردن روش های مفیدی بوده اند تا بازدهی مغز را بالا ببرند. اما با این همه تلاش و کوشش، هنوز مسائل و ابهامات بسیاری درباره ی فعالیت مغزی افراد مختلف وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که انسان ها دارای کارایی های مغزی گوناگونی هستند و این کارایی ها دلایلی مانند وراثت، تغذیه ، تربیت مغز و .... دارد. نتیجه چندین سال تلاش و کوشش دانشمندان، راه هایی است که ما می توانیم برای داشتن یک مغز آماده و مفید به کارگیریم.

داروهای هوشمند

همه انسان ها وقتی به سن چهل سالگی می رسند، تغییراتی را در توانایی های روانی خود به خوبی درک می کنند. این آغاز فرآیند تدریجی است که بسته به شدت میزان آن، حتی می تواند به جنون ختم شود. در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا می توان به وسیله دارو، این حالت خاص را بهبود دهیم یا به طور کلی از بین ببریم یا حتی در مرحله ای پیشرفته تر از بروز آن جلوگیری کنیم؟

کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند ، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند.

در حال حاضر در بازار داروهایی وجود دارد که به نوعی این کار را انجام می دهند، به این داروها داروهای «افزایش هوشیاری» می گویند و محققان روی داروهای جدیدی در همین زمینه هم کار می کنند. یکی از معروف ترین این داروها MODAFINIL است که به خوبی حالت نارکولپسی را برطرف می کند. نارکولپسی در انسان باعث خواب ناگهانی می شود و فعلاً MODAFINIL بهترین گزینه برای درمان آن است. این دارو می تواند شخص را متناوباً 90ساعت بیدار نگه دارد و برخلاف آمفتامین ها و حتی قهوه، عوارض بسیار کمی دارد. تحقیقات نشان می دهند فقط تعداد کمی از کسانی که MODAFINIL مصرف می کنند از نارکولپسی رنج می برند و اکثر آنها کسانی هستند که نمی خواهند بخوابند. این وضعیت در مورد داروهای زیاد دیگری هم صادق است، یعنی مردم به خاطر مشکل یا بیماری خاصی آنها را مصرف نمی کنند، بلکه از آنها استفاده می کنند تا از اثرات آنها در زندگی روزانه بهره مند شوند. نمونه دیگر این داروها RITALIN است؛ دارویی که مردم در بسیاری موارد صرفاً برای افزایش قوه تمرکز خودشان از آن استفاده می کنند، اما این استفاده بی رویه هم می تواند برای انسان خطرساز باشد. دکتر دانیلی پیوملی، یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: « ما باید مراقب چیزهایی که می خواهیم، باشیم .» او که روی افزایش قدرت و نحوه عملکرد حافظه انسان کار می کند، در عین حال بر استفاده ازاین داروها در موارد خاص تأکید می کند و می گوید:«بالاخره باید به یاد آوردن چیزهایی را که نمی خواهیم، پایان دهیم .»

استفاده از داروها برای بهبود عملکرد مغز انسان، آینده روشنی دارد و دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند عملکرد مغزی انسان های سالخورده را مانند جوانان، بدون اشتباه کنند.

تغذیه مناسب

مغز انسان ، یکی از حریص ترین ارگان های بدن محسوب می شود که احتیاجات رژیمی ویژه ای دارد. به همین خاطر «هر چیزی که شما می خورید بر نحوه فکر کردنتان تأثیر می گذارد». چندان هم عجیب نیست. از این رو محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تغذیه انجام داده اند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینه خوردن صبحانه است. با هر بار صبحانه خوردن، میزان زیادی گلوکز که غذای اصلی مغز است ، به بدن وارد می شود و طی مطالعات بسیار زیاد انجام شده، مشخص شده است افرادی که صبحانه نمی خورند ، کارایی کمتری در مدرسه یا محل کار دارند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینه خوردن صبحانه که در سال 2003 انجام شد، اثبات کرد کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند. در تحقیق دیگری که توسط «باربارا استووارت» از دانشگاه آستر انگلیس انجام شد، بر نقش بسیار مؤثر لوبیا تأکید شده است. این ماده سرشار از پروتئین به همراه نان در برنامه غذایی روزانه کودکان باعث می شود آنها سخت ترین تست های مرتبط با آگاهی فکری را به راحتی انجام دهند.

بعد از صبحانه نوبت به غذاهای اصلی می رسد. دانشمندان بر استفاده فراوان از تخم مرغ و سالاد در رژیم غذایی تأکید می کنند. در تخم مرغ میزان فراوانی کولین وجود دارد که از این ماده در بدن برای تولید انتقال دهنده های عصبی استیل کولین استفاده می شود. محققان در دانشگاه بوستون با کاهش میزان استیل کولین در مغز متوجه شدند که کمبود این ماده باعث می شود شخص حافظه خود را در زمینه به یاد آوردن الفباء و حروف کلمات از دست بدهد. کمبود این ماده در مغز همچنین می تواند باعث آلزایمر شود و تحقیقات نشان می دهد افزایش این ماده در مغز می تواند روند فراموشی مربوط به پیری را کند کند.

هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی (یافتم معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید.

از دیگر غذاهای توصیه شده سالادها هستند. این غذاها دارای مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان هستند که در آنها میزان فراوان بتاکاروتن، ویتامین E و C وجود دارد. محققان اعلام کرده اند افزایش آنتی اکسیدان در مغز باعث افزایش قدرت یادگیری حتی در سن بالا می شود، به گونه ای که آنها در دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند به یک سگ پیر چیزهای جدیدی آموزش دهند. دانشمندان حتی تأثیر دسرها بر فعالیت مغز را هم مورد بررسی قرار داده اند. آنها بهترین دسر پس از صرف ناهار را ماست می دانند چون به راحتی استرس های بعدازظهر را برطرف می کند و دلیل آن این است که ماست دارای تیروزین های آمینواسید است. از این ماده در مغز برای ساخت انتقال دهنده های عصبی و نورآدرنالین استفاده می شود که این دو ماده تأثیر زیادی در برطرف شدن استرس دارند.

محققان توصیه می کنند در عصر هم مقدار کمی غذا خورده شود تا گلوکز مورد نیاز مغز آماده شود، البته تاکید آنها بر یک وعده بسیار سبک و مقوی است.

شصت درصد ساختار مغز چربی است ، به همین خاطر این قسمت از بدن باید همیشه چرب نگه داشته شود. بهترین گزینه برای این منظور اسید چرب امگا3 است که به میزان بسیار زیاد در دی اچ ای (DOCOSAHEXAENOIC) یافت می شود. این ماده در یکی از لذیذترین غذاهای دنیا به میزان بسیار زیاد وجود دارد یعنی در ماهی . به همین دلیل ماهیبهترین غذای مغز است و مصرف همیشگی آن تأثیر مثبت بسیار زیادی در کارایی مغز دارد.

در پایان روز هم دانشمندان توصیه می کنند میوه های تازه مانند توت فرنگی و تمشک مصرف شود. میوه ها به خصوص توت فرنگی و تمشک در تقویت حافظه کوتاه مدت تأثیر زیادی دارند.

نوای قران


استفاده با صرفه از مغز

تا چندی پیش ضریب هوشی یک شخص - مقیاسی برای توانایی های حل مشکلات هوشی یک شخص - پدیده ای ثابت برای انسان فرض می شد که میزان آن مستقیماً از راه وراثت تعیین می شد، اما اخیراً دانشمندان نظریه ای مطرح کرده اند که در آن میزان ضریب هوشی هر شخص به عملکردی پایه ای در مغز انسان با نام «حافظه فعال» بستگی دارد؛ بدین صورت که هرچه حافظه جاری انسان بیشتر شود، میزان ضریب هوشی او هم افزایش می یابد.

حافظه جاری، سیستم ذخیره کوتاه مدت مغز انسان است . در این بخش مسائل هوشی انسان حل می شوند، مثلاً اگر شما بخواهید 7+6-73 را حل کنید، این قسمت از مغز شما - حافظه جاری - قسمت وسطی فعالیت ذهنی شما که برای حل مسئله لازم است را در خود نگه می دارد. میزان اطلاعاتی که حافظه جاری می تواند در خود ذخیره کند، به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی در انستیتو کارولینا استکهلم به رهبری ترکل کلینگبرگ به نشانه هایی دست یافته است مبنی بر این که سیستم عصبی که در حافظه جاری قرار دارد، ممکن است با تمرین بزرگ شود. آنها با استفاده از نوعی اسکن مغناطیسی پیشرفته، فعالیت های مغزی چند شخص بالغ را پیش و پس از یک برنامه تمرینی حافظه جاری اندازه گیری کردند . این برنامه کارهایی از قبیل حفظ کردن موقعیت یک سری نقطه در یک صفحه شطرنجی بود. پس از پنج هفته تمرین، آنها متوجه شدند فعالیت های مغزی افراد مورد نظر در قسمتی از مغز که با این نوع فعالیت ها درگیر است، افزایش یافته است.

اما نکته شگفت انگیز در این آزمایش این بود که هنگامی که گروه، این آزمایش ها را روی کودکان اعمال می کرد، متوجه شد این بار به جای سیستم عصبی موجود در حافظه جاری، قسمتی از مغز که مربوط به آگاهی عمومی کودکان است، رشد یافته و ضریب هوشی کودکان هشت درصد افزایش یافته است .

با این که دانش مربوط به حافظه جاری، روزهای اولیه خود را سپری می کند، کلینبرگ امیدوار است تمرین های حافظه فعال، کلید بازکردن قفل قدرت باشد. او در این مورد می گوید : «عوامل وراثتی و دوران جنینی نقش بسیار زیادی در میزان توانایی فعالیت های مغزی دارند، اما فراتر از آن، چند درصد - که هنوز میزان آن مشخص نیست وجود دارد که می توان با تمرین آنها را افزایش داد.»

استراتژی

فرض کنید در یک تالار سخنرانی هستید و در آن تالار ، ششصد نفر حضور دارند. اگر تمام این افراد نام خود را به شما بگویند و یک ساعت بعد از شما بخواهند که آنها را تکرار کنید، ممکن است دچار سرگیجه شوید. این بدان خاطر نیست که شما نمی توانید این کار را انجام دهید، بلکه مشکل اینجاست که شما تکنیک ها و روش های مربوط به انجام آن را نمی دانید. اما افرادی هستند که می توانند این کار را به صورت عادی انجام دهند. آنها می توانند هزاران عدد ، اشعار بسیار قدیمی و غیر مستعمل، و صدها هزار کلمه بدون استفاده را حفظ کنند. در یکی از مسابقات جهانی در این زمینه ، «النور مگ وایر» و تیم همکارش از دانشگاه لندن، هشت نفر از بهترین های مسابقات را زیر نظر گرفتند. آنها حین آزمایش های متفاوت، به مدرکی که ثابت کند این افراد از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند دست نیافتند، اما متوجه شدند این افراد هنگام حفظ کردن از سه منطقه مغزشان برای انجام کار استفاده می کنند و این در حالی است که آنها در تست های حفظ کردنی از این مناطق ویژه مغزی استفاده نمی کنند. دلیل این امر را می توان استراتژی خاص آنها برای حفظ کردن دانست. مثلاً آنها برای حفظ کردن نحوه و ترتیب چیدن یک دسته برگه ، به هر کدام از آنها یک شخصیت می دهند و برای حفظ کردن ترتیب قرارگیری، یک داستان بر اساس نحوه قرار گیری برگه ها پردازش می کنند و طبیعتاً حفظ کردن یک داستان بسیار راحت تر از حفظ کردن تعداد بسیار زیادی عدد مشابه است .

بازیگران سینما و تئاتر هم تقریباً از روش مشابهی استفاده می کنند. آنها چیزهایی را که بیان می کنند با احساسات همراه می کنند و انسان ذاتاً وقایعی را که با احساسات زیادی همراه است، جزء به جز حفظ می کند. هنرپیشگان حرفه ای از روش دیگری استفاده می کنند. آنها هنگام ادای کلمات، حرکات مربوط به آن را هم انجام می دهند و این عمل آنقدر مؤثر است که آنها حتی چند ماه پس از نمایش می توانند متنی را که حفظ کرده اند، به راحتی ادا کنند.

«هلگا نویس» یک روان شناس از دانشگاه المهرست در ایلینویز به همراه «تونی نویس» که یک بازیگر است، کشف کردند که از این روش می توان برای افزایش یادگیری دانش آموزان استفاده کرد. دانش آموزانی که کلماتشان را با آموزش های دیگری همراه کنند، بعداً 38درصد بیشتر می توانند کلمات را بازسازی کنند. نویس ها معتقدند داشتن دو روش ذهنی برای حفظ کردن می تواند قابلیت حفظ کردن افراد را به صورت باور نکردنی افزایش دهد. «بری گوردون» از دانشگاه جان هاپکینز اعتقاد دارد، استراتژی، در زندگی روزانه هم اهمیت زیادی دارد. کارهای ساده ای مانند قرار دادن کلیدها در یک جای مشخص و نوشتن چیزها برای از یاد نبردن آنها می تواند میزان اطلاعاتی را که پیش خود نگه می دارید، زیادتر کند. اگربه خاطر آوردن اسامی، مشکل شماست، سعی کنید آنها را به صورت ذهنی تداعی کنید.

استراحت

کمبود خواب، اثرات بدی برای مغز شما در پی خواهد داشت. برنامه ریزی، حل مسائل، یادگیری، تمرکز و حافظه جاری شما همه از کمبود خواب متحمل عوارض سوء می شوند. در عین حال حتی در ضریب هوشی هم خلل وارد می شود. دکتر «شون درومند» از دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: اگر شما 21 ساعت پشت سرهم بیدار بمانید ، توانایی هایتان به اندازه کسی است که تا حدی که قانون (ایالات متحده آمریکا) اجازه می دهد، مست است، البته لازم نیست دقیقاً 21 ساعت بیدار بمانید تا این حالت را تجربه کنید، فقط کافی است دو یا سه شب دیر بخوابید و زود بیدار شوید تا همین حالت به شما دست دهد.

خوشبختانه این رابطه دو سویه است. اگر شما به کسی که از خواب محروم شده، اجازه بدهید یک یا دو ساعت بیشتر چشم روی هم بگذارد، این شخص می تواند در کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد، مانند امتحان دادن، موفق تر عمل کند. دکتر درومند در این مورد می گوید: «توجه ( تمرکز) اساسی ترین پایه هرم ذهن است، اگر شما آن را تقویت کنید، دیگر نیازی نیست به چیز دیگری توجه نشان دهید.»

اینها تنها فواید یک خوب عمیق شبانه نیست. وقتی که شما خواب هستید، مغز شما حافظه های جدیدی را تمرین کرده و حتی بعضی از مسائل را حل می کند. فرض کنید شما می خواهید یک بازی جدید رایانه ای را یاد بگیرید. در این صورت بهتر است به جای این که چند ساعت پای کامپیوتر بنشینید، دو ساعت بازی کنید و سپس بخوابید. هنگامی که شما خواب هستید مغز شما همان مدارهایی که برای یادگیری بازی استفاده کرده است را دوباره فعال می کند. دوباره صدای آنها را می شنود و سپس حافظه های جدید را در حافظه بلند مدت ذخیره می کند و هنگامی که بیدار شوید، یک بازیگر بهتر شده اید. چنین روشی در دیگر کارها مانند یادگیری پیانو، رانندگی خودرو و ... هم می تواند کارگر باشد.

در این مورد همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد خواب باعث بهبود روش حل مسائل می شود. داستان دیمیتری مندلیف که پس از خواب روزانه یکباره به طرح جدید تناوبی رسید، نمونه بارز این مسئله است. چون او شدیدا درگیر حل مسئله بوده ، هنگام خواب مغز او همانطور که در بالا ذکر شد، به فعالیت هایش در این زمینه ادامه داده و به حل مسئله رسیده است .

به نظر می رسد هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی («یافتم» معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:مغز, آلزایمر,

  توسط میلاد حسن زاده  |

آیا میدانید جایگزین طبیعی آنتی بیوتیک چیست ؟

آیا میدانید جایگزین طبیعی آنتی بیوتیک چیست ؟

آیا میدانید جایگزین طبیعی آنتی بیوتیک چیست ؟

با توجه به خواص ضدميكروبي كه در عصاره و اسانس پونه وجود دارد، مي‌توان از اين فرآورده‌ها به عنوان جايگزين طبيعي براي آنتي بيوتيك‌ها استفاده كرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، پونه از خانواده نعناع است و ترکيبات شيميايي موجود در اين گياه اسانس روغني فرار يا روغن مانتول است. به علاوه در اعضاى اين گياه مقدارى تانن مواد رزينى و قند نيز وجود دارد و حاوي مقدار زيادي ويتامين آ و بي است.

پونه بادشكن، ضدنفخ، خلط آور و مفيد براى سياه سرفه و آسم است؛ همچنين سرفه را آرام و خروج خلط را تسهيل مى‌كند و اثر محرك بر روى ترشح معده دارد؛ از ترش کردن معده جلوگيري مي‌کند و براي هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفيد است.

پونه قاعده آور، ضد تشنج و آرام کننده اعصاب است و در رفع سستي، خارش و عفونت رحم تاثير گذار است.

همچنين پونه کوهي کار روده را منظم مي‌کند و در درمان ناراحتي‌هاي کبدي، اسهال خوني و ناراحتي‌هاي عصبي اختلالات گوارشي موثر است.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:پونه - طب سنتی - آنتی بیوتیک - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

کلم بروکلی را با سس قرمز استفاده کنید !

کلم بروکلی را با سس قرمز استفاده کنید !

کلم بروکلی را با سس قرمز استفاده کنید !

کلم بروکلی و سس قرمز هر کدام دارای خاصیت فراوان و ضد سرطانی هستند که مصرف هر دوی آنها با هم باعث افزایش و چند برابر شدن ضد سرطانی می شود.

دکتر نیستانی مدیر آزمایشگاه ارزش های تغذیه ای کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران ضمن بیانات فوق گفت : ماده موجود در سس گوجه فرنگی که قرمز رنگ بوده و لیکوپن نام دارد از انواع کارتینوئیدها بوده که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و مطالعات نشان می دهد ، جوامعی که به هر شکلی لیکوپن زیاد مصرف می کنند وقوع سرطان به خصوص سرطان پروستات در مردان به طور محسوسی کاهش می یابد.

همچنین خانوده کلم و به خصوص کلم بروکلی ضمن اینکه خواص عمومی سبزی ها از جمله داشتن فیبر ، تنظیم کار دستگاه گوارش می باشند ، شامل ترکیبات ضد سرطانی به خصوص سرطان روده و کبد و دستگاه گوارش می باشند که مصرف این دو ماده ضد سرطانی با هم این خاصیت را در آنها چند برابر می کند.
وی در آخر تاکید کرد : این روش و سایر نکات تغذیه ای در صورتی پاسخ گو خواهد بود که در کنار شیوه درست رفتاری و تغذیه ای افراد باشد و با رعایت سایر اصول سلامتی مانند پرهیز از سیگار کشیدن همراه باشد.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:طب سنتی - کلم بروکلی - سس - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

فرهنگ لغت داروهای گیاهی

فرهنگ لغت داروهای گیاهی

فرهنگ لغت داروهای گیاهی

1- آذان الفار : مرزنجوش، چوهه کن
2- آذر بوی(چوبک) : عرطنیثا، نوعی بخور مریم
3- آذریون : آذرگون، همیشه بهار، سورج مکی
4- آرغیس : پوست ریشه زرشک
5- آس : مورد، مرسین، ادهیره
6- آطریلال : قازیاغی، کاک چنگی
7- آفتاب گردان : حشیشةالعقرب، صامریوما
8- آلو : اجاص، برقوق
9- آلبالو : قراصیا، آلی بالی، کراسیا
10- آلبالو تلخ : محلب، نیوند مریم، پیوند مریم
11- آملج : آمله
12- آمله پرورده : آمله ایست که در شیر یا مربا پرورده شده باشد
13- آناغالس : مرزنجوش نبطی
14- آنجلیقا : آنژلیکا، سنبل هندی
15- آویشن : صعتر، آویشم، کهلی اوتی
16- آهک : کلس، اکسید کلسیم
17- آهک زنده : آهکی که به آن آب نرسیده باشد
18- آهک کشته : آهکی که به آن آب ریخته باشند،هیدرات کلسیم
19- آهن : حدید، لوهه
20- ابار : سرب، رصاص الاسود، بنک
21- ابقر : شوره، بارود، اشوش، چهاکهار، نیترات دو پتاس
22- ابرون : حی العالم، همیشه بهار
23- ابریسم : ابریشم
24- ابوخلساء : هوچووه، انخوسا، هوا جیوا اوتی، تن جوب، شنگار، حنا الغول
25- ابوقانس : غاسول رومی
26- ابهل : میوه سرو کوهی(اورس)، اوهیرو هوبیر
27- اپیکا : ایف کاکوانا، اپیه کاکوانا
28- اترج : ترنج، بخوره
29- اثل : طرفا، شورگز، جز، جهاو
30- اثلق : پنج انگشت، فلفل کوهی، سنبهالو، فنجنکشت
31- اثمد : سنگ سرمه، سرمه اصفهانی
32- اجاص : آلو
33- احریض : قرطم
34- اخثاء : سرگین
35- اذاراقی : نوآومیک، جوزالقی، کوچله، تیربدین
36-اذخر : کاه مکه، تبن مکه، گورگیا
37- ارجوان : ارغوان
38- ارز : برنج، حاپول
39- ارزن : گاورس، جاورس، دخن، باجرا
40- ازگیل : زعرور، گویچ یمیشان
41- اسارون : ناردین، سنبل بری، تکر
42- اسپرک : خزام بلیخه
43- اسپر غم بیابانی : برنوف، شابانگ، شاهبانگ
44- اسپغول : بزرقطونا، تخم اسفرزه، اسپرزه، بنکو، قارنی، باروق
45- اسپندان : خردل سفید، اسپند،اسفند، دشتی
46- استبرق : عشر
47- استوخودوس : استوقدوس، شاهسپرم رومی، حزامی، دهارو
48- اسراش : سریش خنثی، اشراس
49- اسفرزه : اسپغول
50- اسفاناخ : سوماخیوس
51- اسفنج : کف دریا، زبدالبحر، موابادل
52- اسقوردیون : سیر دشتی، موسیر، ثوم بری، علف هندی،بلبوس
53- اسقیل : عنصل، پیاز موش، پیاز دشتی، کاندی
54- اسود : اهلیلج
55- اشترک : اصطرک، میعه یابسه، لبنی
56- اشق : صمغ شتر غار، اوشه، وشج، کاندر
57- اشنان : حرض، اشنان گازران، چوبک، چووه، غاسول رک چوبک
58- اشنه : دواله، مسک القرود، دوالک، چریره
59- اشوس : شوره، ابقر، نیترات دوپطاس، بارود
60- اصابع السفر : انگشت زرد، هنس بدی
61- اصطرک : اشترک
62- اصفر : اهلیلج
63- اظفار الطیب : ناخن پریان، ناخن بویا، نکه
64- اغاریقون : غاریقون، قارچ چمن
65- افتیمون : زیره یاکمون رومی، کشوث، اکاس بیل
66- افربیون : فرفیون
67- افسنتین : مروه، خارا گوش، شتارو
68- افیون : تریاک، شیره خشخاش
69- اقاقیا : شیره درخت اقاقیا، صمغ قرظ، کیکو
70- اقحوان : بابونه چشم گاوی، بابونه سفید
71- اقط : کشک، قروت
72- اقلیمیا : جوش کوره، خلطی که از فلزات گداخته بدست می آید
73- اکت مکت : نوعی سنگ هندی است
74- اکلیل الملک : ناخنک، شاه افسر، برنک
75- اگر : وج، اگیر
76- آمله : املج
77- امبر باریس : زرشک
78- انار : رمان
79- انار دشتی : قلقل، بشام، مغاث
80- انتیمون : انتیموان
81- انجدان : انگدان، کوله پر، بالدرغان
82- انجدان رومی : سیسیالوس، کاشم، کوله پر، گلپر
83- انجره : گزنه، قریص، کجیت کن، اتنکن
84- انجیر : هنجیر، تین
85- انزروت : عنزروت، کنجده، کحل کرمانی
86- انفحه : پنیر مایه
87- انغوزه : حلتیت، حلتیت منتن، انگژه
88- انگور : عنب، اوزوم، ناکهه
89- انیسون : بادیان رومی، رندنی
90- انیسون بری : بادیان ختایی
91- اهلیلج : هلیله که انواع آن زرد، سیاه، ختایی و کابلی است
92- ایرسا : سوسن آسمانی، سوسن چینی
93- ایل : گوزن، بزکوهی، گاو کوهی
94- بابونج : بابونه
95- بادام تلخ : لوز المر
96- بادام شیرین : لوز الحلو، لوز
97- بادرنج : بادرنگ، بادرنجو، ترنجان
98- باد روج : تره خراسانی، ریحان کوهی، حوک
99- بادنجان : باذنجان، پیکن
100- بادیان : رازیانه، رازیانج
101- بادیان ختایی : انیسون بری
102- بادیان رومی : انیسون
103- بارهنگ : بارننگ، لسان الحمل
104- باسلیق : رال، سندروس
105- باسلیقون : زیره کرمانی، زیره دشتی
106- باقلای مصری : ترمس، باقلی، فول
107- بالنجو : بالنگو، نوعی ریحان
108- بالنگ : بالنج
109- بذر البنج : بنگ دانه، سیکران، خداعة الرجال
110- برگ بو : رند، غار
111- برنج : ارزن
112- برنجاسف : قیصوم، بومادران نر
113- برنج کابلی : برنک کابلی، بابرنگ
114- بسباسه : بسباس، بزباز(پوست جوز بویا)
115- بسپایک : بسفایج، کهنکالی
116- بستان افروز : بهار، عین البقر، کوکنی
117- بسد : مرجان، بیخ مرجان
118- بشام : بلسان
119- بصل : پیاز
120- بطیخ : خربزه
121- بطیخ المهندی : دابوغه، هندوانه
122- بطیخ الملیون : گرمک
123- بقس : شمشاد
124- بقلة الزهرا : خرفه(سبزی حضرت زهرا سلام الله علیها)رجله، فرفین
125- بقلة الیمانیه : بستان افروز سبز رنگ
126- بکتر : فلوس، خیار چنبر
127- بلادر : بهلاوه
128- بلاذر : قرص کمر، قرص الظهر
129- بلاط : سنگ مرمر
130- بلبوس : اسقوردیون
131- بلح : غوره خرما، خرمای نارس
132- بلوط : مازو
133- بلیلج : بلیله، بهره
134- بن : درخت قهوه، رک قهوه
135- بندق : فندق
136- بنفسج : بنفشه معطر، بنفشه
137- بورق : بوره، تنکار، نطرون
138- بوزیدان : مستعجله، لوکری
139- بومادران : برنجاسف
140- به : سفرجل، حیوا
141- بهار نارنج : نارنج
142- بهمن : دو جور است، سرخ و سفید
143- بید : صعصاف
144- بید انجیر : کرچک، خروع، کنتون، آریند
145- بید انجیر ختایی : بید انجیر هندی، کرچک ختایی
146- بید مشک : خلاف البلخی
147- بیض : تخم مرغ
148- پسته : فستق
149- پنیرک : ختمی خبازی، خبازی، نان کلاغ
150- پنیر مایه : انفحه
151- پودنه : پونه، پودنج، حماحم، حبق
152- پونه کوهی : مشک طرامشیع
153- پیچک : نوعی لبلاب، عشقه
154- تاتوره : جوزماثل، تاتوله، جوزرق
155- تاجریزی سیاه : روپاس، انگور توره
156- تباشیر : طباشیر، تواشیر(ماده ایست که از نوعی نی ترشح میشود)
157- تباشیر فرنگی : سنگ مرمر ساییده
158- تبغ : تنباکو، توتون
159- تبن : کاه
160- تبن مکی : اذخر
161- ترشک : حماض، ترشه
162- ترمس : باقلای شامی، باقلای مصری
163- ترنجبین : شبنمی است که بر روی خارشتر مینشیند
164- تره : گندنا، کراث
165- ترتیزک : جرجیر، شاهی
166- تفاح : سیب درختی
167- تمر : خرما، کهجور
168- تمشک : علیق، توت سه گل، کورتیکان، تموش
169- توبال : ذرات مس سوخته که از مس گداخته جدا میشود
170- توت : فرصاد
171- تیواج : پوست زبان گنجشک
172- ثعلب : بوزیدان
173- ثفل : ته نشین، جرم چیزی که آبش گرفته شده
174- ثوم : سیر بستانی
175- جاکسو : تخم قدومه یا تودری
176- جبن : پنیر
177- جدوار : نوعی زرنباد، زرمبه، زنجبیل بیابانی
178- جزر : هویج، کاجر
179- جزر البری : هویج صحرایی، شقاقل
180- جعده : مریم نخودی، کلپوره
181- جفت الفستق : پوست روی پسته
182- جلجلان : گشنیز، کزبره
183- جلغوزه : میوه صنوبر
184- جلنار : گل انار فارسی، گل انار نر
185- جند بیدستر : غده ای در بدن سگ آبی
186- جو : شعیر
187- جوز : گردو، اخروت
188- جوز بویا : جوز الطیب
189- جوزق : پوست غوزه پنبه، جوزه
190- جیوه : زیبق، سیماب
191- جیوه کشته : جیوه ایست که با ماده دیگری آنقدر ساییده شود تا مضمحل شود
192- چای سبز : چای ختایی
193- چغندر : سلق
194- حب الملوک : دانه های کرچک هندی یا ختایی
195- حزا : نوعی از سداب
196- حزنبل : نوعی بهمن
197- حسن لبه : حصی لبان
198- حل : کنجد، سمسم
199- حلبه : شنبلیله، شنبلید
200- حماض : ترشک
201- حنطه : گندم،کیهون
202- حنظل : هندوانه ابوجهل، کبست
203- خارشتر : گیاه ترنجبین
204- خبازی : پنیرک
205- خبث الحدید : زنگ آهن، اکسید آهن
206- خبه : خاکشیر
207- خربزه : بطیخ
208- خربق سیاه : کندش
209- خردل سفید : اسفند دشتی، رشاد
210- خردل سیاه : خردل خوراکی معروف
211- خرفه : بقلة الزهرا
212- خرما : تمر
213- خروع : بید انجیر
214- خزامی : شب بو، خیری
215- خس : کاهو، خاس
216- خشخاش : این گیاه چند نوع دارد از آنجمله سفید و سیاه است
217- خشخاش بحری : مامیتا، مامیثا
218- خل : سرکه
219- خلاف البلخی : بید مشک
220- خمر : شراب
221- خوخ : شفتالو، هلو
222- خولنجان : خسرو دارو
223- خون سیاوشان : دم الاخوین
224- خیار چنبر : فلوس
225- دارچین ختایی : سلیخه
226- دار فلفل : فلفل دراز، پیپل
227- درمنه : شیح، شیح ارمنی
228- درونج : درونک، درونه
229- دلب : چنار، صنار
230- دم الاخوین : خون سیاوشان
231- دند : بید انجیر ختایی
232- دوالک : اشنه
233- دود القز : کرم ابریشم
234- دوقو : تخم شقاقل
235- دهن : روغن
236- ذباب : مگس
237- رازیانج : رازیانه
238- رازیانه بیابانی : بادیان دشتیپ
239- رازیانه رومی : انیسون
240- راسن : زنجبیل شامی
241- رال : باسلیقون، رال هندی(نوعی صمغ)
242- راوند : ریوند، ریشه ریواس
243- رجله : خرفه
244- رمان : انار
245- روبیان : ماهی روبیان، اربیان، میگو
246- روپاس : تاجریزی سیاه
247- روس : سماق
248- روغن : دهن
249- ریباس : راوند
250- زبان گنجشک : لسان العصافیر، مرغ زبانک
251- زبد : کره، مسکه
252- زبیب : مویز
253- زجمول : کشوث
254- زرآوند مدهرج : زرآوند ماده
255- زردچوبه : عروق الصفر
256- زرنباد : جدوار
257- زفت : صمغ صنوبر
258- زنجبیل : سونتهه
259- زنجفر : زنجرف، شنجرف، شنگرف
260- زنیان : هاضوم، اژغون، خردانه
261- زیره سفید : زیره سبز، زیره رومی
262- زیره دشتی : زیره سیاه، زیره کرمانی، باسلیقون
263- زیره نبطی : زیره سبز
264- ساذج هندی : تیزپات
265- سپستان : سبستان، لسوره
266- سداب : دو نوع است: بری و بستانی
267- سرنج : سلیقون
268- سرو کوهی : ابهل
269- سقز : بنه
270- سقمونیا : محموده
271- سکنجبین : مخلوطی از سرکه و شکر است
272- سعد : سعد کوفی
273- سلیخه : دارچین ختایی
274- سلیقون : سرنج
275- سنبل : ناردین
276- سنبل الطیب : علف گربه، والریان
277- سنبل هندی : آنژلیکا
278- سنجد : غبیرا
279- سندروس : صمغ سندروس، کهربا
280- سنگ سرمه : اثمد
281- سورنجان : بربری
282- سوس : شیرین بیان، ملتهی، متکی
283- سوسن : یاسمین
284- سوسن آسمانی : ایرسا
285- سیاهدانه : حبة السودا
286- سیب : تفاح
287- سیر : ثوم
288- شاهتره : شاهترج، شیطره
289- شاهدانه : شاهدانج، قنب
290- شاهی : ترتیزک
291- شبت : شوید
292- شب یمانی : زاج سفید
293- شراب : در زبان عربی بمعنی نوشیدنی و اصطلاحا بمعنی شربت است
294- شعیر : جو
295- شفتالو : خوخ
296- شکر تیغال : مان گیاه، تیهال
297- شلجم : شلغم، لفت
298- شمشاد : بقس
299- شنبلیله : حلبه
300- شونیز : سیاه دانه
301-شوید : شبت
302- شیتره : شاهتره
303- شیح : درمنه
304- شیر : لبن
305- شیرین بیان : سوس
306- صبر زرد : ایلیا
307- صبر سقوطری : صبری است که در جزیره سقوطر هند بدست آمده است
308- صعتر : آویشن، اویشم، کلکلیک، ساتر
309- صفصاف : بید
310- صندل : نوعی چوب که که سفید،زرد یا سرخ است
311- عدس : مرجومک، مسور
312- عقاب : نوشادر
313- عفص : مازو، مازو پهل
314- علیق : تمشک
315- عنب : انگور
316- عنب الثعلب : تاجریزی سیاه
317- عنبر : ماده خوشبویی است که از نوعی نهنگ بدست می آید
318- عنزروت : انزروت
319- عنصل : اسقیل
320- غبیرا : سنجد
321- فجل : ترب
322- فرصاد : توت
323- فستق : پسته
324- قارچ : فطر
325- قارچ چمن : غاریقون
326- قازیاغی : اطریلال
327- قاقله کبار : هل باد
328- قداح : بهارنارنج
329- قدومه : تودری
330- قردمانا : کراویه، زیره دشتی
331- قرص الظهر : بلادر
332- قرصعنه : شقاقل
333- قرص کمر : بلاذر
334- قرنفل : میخک
335- قطن : پنبه
336- قطونا : اسفرزه
337- قلقطار : زاج زرد
338- قلومس : تنباکو
339- قیصوم : بومادران
340- کاسنی : هندبا
341- کاشم : انجدان رومی
342- کاکنج : عروس پشت پرده
346- کتیرا : کثیرا
347- کدو : قرع
348- کرچک : بید انجیر
349- کراویه : زیره سبز، زیره رومی
350- کراویه دشتی : زیره سیاه، زیره کرمانی
351- کزبزه : گشنیز، جلجلان
352- کف دریا : زبد البحر
353- کلپوره : جعده
354- کمون : زیره
355- کنجد : سمسم
356- کنجده : انزروت
357- کوله پر : انجدان رومی
358- کهربا : صمغ فسیل شده نوعی کاج
359- گز : اثل
360- گزنه : انجره
361- گل ارمنی : نوعی از خاک ارمنستان
362- گل عنبر بو : جعده
363- لاک : لک، نوعی صمغ است که در هند بدست می آید که برای لاک کردن و مهر نمودن و نیزدر رنگرزی از آن استفاده مینموده اند
364- لبان : کندر
365- لسان البقر : زبان گاو
366- مارچوبه : هلیوم، هلیون، مارگیا
367- مازو : عفص
368- مامیثا : خشخاش بحری
369- ماهی روبیان : میگو
370- محموده : سقمونیا
371 - مخلصه : گل کتانی
372- مرزنجوش : مرزنگوش، سرمق، دوما
373- مریم نخودی : جعده
374- مشک : ماده معطری که از پوست شکم آهوی ختن بدست می آید
375- مشک طرامشیع : پونه کوهی
376- مصطکی : علک رومی
377- مقل : نوعی صمغ است
378- ملح : نمک
379- مورد : آس
380- مویز : زبیب
381- میخک : قرنفل
382- نعناع : نعنع
383- نوشادر : کلرور آمونیم
384- نیلوفر : نیلو پهل
385- وج : اگر
386- وسمه : کتم(به آن رنگ ریش هم گفته میشود)
387- هل باد : هل کبار، قاقله کبار
388- هلیله : اهلیلج
389- هلیمو : ریشه ترشک صحرایی
390- همیشه بهار : ابرون
391- هندبا : کاسنی
392- هندوانه : بطیخ الهندی
393- هندوانه ابوجهل : حنظل
394- هویج : جزر
395- هویج صحرایی : شقاقل
396- یاقوت : از سنگهای قیمتی است
397- یبروج : مهرگیاه
398- یتوع : نام عمومی گیاهانیکه با شکستن شاخه آنها شیرابه ای خارج میشود
399- یسر : چوبی است سیاه رنگ، چوب بان
400- یمسو : شوره

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:داروهای گیاهی - طب سنتی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

راز سالم ماندن

راز سالم ماندن

مطالعات نشان مي‌دهد افرادي كه تا سن 100 سالگي عمر مي‌كنند، اغلب تا سن 90 سالگي احساس خوبي نسبت به زندگي دارند. كارشناسان داشتن وزن مناسب، عدم استعمال سيگار، حفاظت پوست از اشعه‌هاي زيان‌بار خورشيد، مصرف سبزيجات و ميوه‌جات، پرهيز از مصرف غذاهاي چرب و پركالري و داروهای شیمیایی، ورزش كردن و عدم نوشيدن مشروبات الكلي را از رموز سلامتي و جوان ماندن افراد مي‌دانند. حفط وزن سالم و طبيعي افراد مي‌توانند با كنترل دائمي وزن خود از بروز بيماريهاي قلبي ـ عروقي و ساير بيماريهاي كشنده كه اغلب با اضافه وزن در ارتباط هستند، جلوگيري كنند. مصرف بيشتر ميوه‌ و سبزي و پرهيز از خوردن چربي و كالري زياد افراد بايد به طور منظم كار كنند و فعاليت‌هايي انجام دهند كه حالت انعطاف‌پذيري، بردباري و مقاومت بدن را حفظ مي‌كند. عدم استعمال سيگار ترك سيگار خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي را بلافاصله و نيز خطر ابتلا به بيماريهاي ريوي را ازجمله سرطان ريه در طولاني مدت كاهش مي‌دهد. خودداري از مصرف مشروبات الكلي اين دسته از نوشيدني‌ها تقريبا به اكثر اعضاي بدن آسيب مي‌رساند و باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شوند. ساير راهكارها براي جوان ماندن البته آسان نيستند اما تحت اراده و قدرت انسان هستند. مي‌دانيم كه بخش مهم بهره‌مندي از عمر طولاني بر عهده خود فرد است. انتخاب ما از رفتارهايمان و فضايي كه در آن زندگي مي‌كنيم در اين زمينه تاثيرگذارست.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:راز سالم ماندن - سیگار - سبزی - میوه - سرطان - مشروبات الکلی - - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

تغذیه بهاری از دیدگاه طب سنتی

تغذیه بهاری از دیدگاه طب سنتی

تغذیه بهاری از دیدگاه طب سنتی

 

 

 تمام اجزای خلقت تحت نظام هوشمند آفرینش به گونه ای هماهنگ و منظم در حرکتند، به گونه‌ای که هر تغییری در بخشی از آفرینش، تغییری متناسب را در جایی دیگر به دنبال خواهد داشت. بر این اساس با شروع فصل بهار و بازگشت مجدد طراوت و شادابی طبیعت، سلول‌های بدن ما نیز متعاقباً عملکرد و نیازهای جدید و متفاوتی در مقایسه با فصل زمستان خواهند داشت. به عبارت دیگر، تغییرات ایجاد شده در بدن ما منعکس کننده تغییرات ایجاد شده در طبیعت است.

 

میل و کشش به خوردن مواد غذایی و تنقلات خاص در فصول مختلف را که همگی تجربه نموده‌ایم ناشی از همین حقیقت است. البته هرچه بیشتر به خوردن مواد غذایی طبیعی و تازه گرایش داشته باشیم و کمتر به سراغ خوراکی‌های صنعتی و فست‌فودها برویم، پیام‌های طبیعی صادره از بدن را در زمان مناسب بهتر درک می‌کنیم. با چنین دیدگاهی بر آن شدیم تا در این مطلب با توجه به دیدگاه‌های طب سنتی که طبی کلی‌نگر است درباره توصیه‌های تغذیه‌ای فصل بهار با شما سخن بگوییم.

 

مزاج بهار

فصل بهار از نظر گرمی و سردی، تری و خشکی در اعتدال است و هیچ‌یک از وضعیت‌های فوق غلبه ندارد. هر چند برخی معتقدند که مزاج بهار گرم و تر است. با این وجود طب سنتی اسلامی، طب آیورودیک و طب سنتی چینی همگی بر پاک سازی بدن از مواد زائدی که از خوردن غذاهای انرژی‌زا و گرم در فصل زمستان ایجاد شده‌اند و با گرم شدن تدریجی هوا در بهار و تابستان تبدیل به سموم و مواد شدیداً مضر می‌شوند، تاکید دارند. به همین منظور برای لذت بردن از طراوت بهاری و جلوگیری از سستی و افزایش غلظت خون، پیش رفتن به سمت یک رژیم غذایی سبک را توصیه می‌کنند.

 

طب چینی

به علاوه در طب چینی، انباشته شدن زیاد مواد زائد در کبد و عدم پاک سازی کبد از سموم، مانع جریان یکنواخت خون و انرژی به تمام قسمت‌های بدن می‌شود و در نتیجه قسمت‌های ضعیف‌تر بدن دچار بیماری می‌شوند و یا فرد دچار وضعیت مسمومیت مزمن (که با علائمی چون کاهش اشتها، سوء هضم، نفخ، خستگی، احساس طعم تلخ، خستگی، سردرد و تحریک پذیری زیاد همراه است) خواهد شد.

 

بنابراین فصل بهار زمان پاک‌سازی کبد از سموم است و قطعاً تغذیه صحیح، نقش کلیدی در این امر دارد. چنانچه کبد از سموم پاک نشود، دریافت غذای بیشتر نه تنها باعث سلامتی نمی‌شود، بلکه زمینه بروز بیماری‌هایی را به ویژه در تاندون‌ها و حتی چشم فراهم می‌کند. ایجاد دمل‌های چرکی، بثورات پوستی، خونریزی از بینی و پارگی برخی رگ‌های بدن را به دلیل زیادی خون ناشی از عدم دفع مواد و فضولاتی که در طول زمستان در بدن مجتمع شده‌اند و انتقال آن‌ها به اعضای ضعیف بدن می‌دانند.

 

با توجه به آنچه ذکر شد انتظار می‌رود با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله، تأثیر چشمگیری در وضعیت سلامتی، شادابی و کارایی در فصل بهار داشته باشیم.

 

طب ایورودیک

در طب ایورودیک معتقدند همان گونه که با گرم شدن هوا برف‌ها آب می‌شوند، در بدن انسان هم انرژی که در فصل زمستان تجمع یافته است باید از بدن پاک شود، بنابراین در بهار چربی به همراه سموم از بافت‌های بدن آزاد شده و وارد جریان خون می‌شود. غلیظ شدن خون از سموم و خلط باعث ایجاد حالت سستی و خشکی عضلانی، تجمع پلاک در عروق، افزایش خلط و گاه بروز تب می‌شود، بنابراین بدن نیاز دارد که سموم، خلط و چربی‌های اضافه را در این فصل دفع کند.

 

نکته 1: در فصل بهار وعده‌های غذایی سبک و زود هضمی داشته باشید

سبک‌ترین رژیم غذایی در طی سال را باید در فصل بهار داشته باشیم، بنابراین در تمام وعده‌های غذایی از غذاهای سبک و زود هضم استفاده کنید، بنابراین فصل بهار زمان مناسبی برای شروع رژیم کاهش وزن و رهایی از چربی‌های اضافه است.

روزه داری سبک برای مدت کوتاه (در نیمه‌های فروردین) می‌تواند برای پاک‌سازی کبد مفید باشد.

 

نکته 2: مصرف این نوشیدنی‌ها در فصل بهار مفید است

نوشیدن چای زنجبیل تازه و داغ در این فصل برای حذف سموم تجمع یافته و مواد هضم نشده در بدن در طی زمستان مفید است. به علاوه مصرف شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک توصیه می‌شود.

 

نکته 3: در وعده ناهار از حبوبات و سبزی‌جات استفاده کنید

قبل از وعده ناهار حتماً صبحانه‌ای سبک که شامل آب‌میوه و چند تکه تازه میوه باشد میل کنید.

 

برای وعده ناهار بیشتر از انواع لوبیای تازه، جوانه‌های ماش، لوبیا، عدس و یونجه و سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، مارچوبه، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ سبز تربچه و چغندر استفاده کنید، مثلاً آش جو، آش آب‌غوره، آش تمبر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست و سوپ سبزیجات. خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات که بدون سرخ شدن و با ادویه‌هایی چون ریحان، رازیانه، مرزنجوش، رزماری، زیره سیاه و شوید طعم‌دار شده باشند، انتخاب‌های مفیدی هستند.

میوه‌های تازه مثل زردآلو، انجیر، انگور، آلو، انواع توت‌ها به همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین نیز میان وعده‌های مفیدی هستند و مصرف آن‌ها نسبت به تنقلات گرم مانند گردو و انواع شیرینی‌ها ارجحیت دارد.

 

نکته 4: در فصل بهار از این مواد غذایی کمتر مصرف کنید

برای کمک به پاک سازی کبد از غذاهای با طبع گرم، تلخ و به ویژه شور باید پرهیز شود.

مصرف کمتر گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز و مواد تولید کننده خون، در مقایسه با زمستان ضروری است.

مصرف مواد و غذاهای چرب و تند در فصل بهار توصیه نمی‌شود.

 

نکته 5: از میوه‌ها و سبزی‌جات فصلی استفاده کنید

دیدگاهی در بین برخی متخصصین تغذیه وجود دارد که میوه‌ها و سبزیجات را باید متناسب با فصل رویش آن‌ها مصرف نمود. بر اساس این نظریه مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات هر فصل در همان فصل می‌تواند بیش از پیش مفید باشد و به پاک سازی بدن از سموم تجمع یافته کمک کند.

 

نکته 6: برنامه غذایی و خواب منظمی داشته باشید

بر اساس نظریه‌های طب سنتی نظم برنامه غذایی و ساعت خواب به هنگام تغییر فصل که بدن نسبت به تغییرات محیطی حساس‌تر می‌شود و بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرد توصیه می‌شود.

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:بهار - تغذیه - رژیم غذایی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 ... 24 صفحه بعد



ادرس بعدی ما : http://majidi1.blogfa.com

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گل رز و آدرسhassanzadehmilad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فیلم های برتر هالیوود
مهسا
فوتبال
black rose
شمشیر آنلاین
وبلاگ هواداران استقلال
اپلود عکس
گل رز
every thing
محمد شریفی«مرجع خبری رئال مادرید»
کد آهنگ برای وبلاگ
صبا
پدرام رشید پور
دبیرستان تیزهوشان سقز
باشگاه نانو
سایت پزشکی
گل لاله
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

» 153532319
» اطلاعیه
 

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

نازترین عکسهای ایرانی

 

Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 404
بازدید کل : 39993
تعداد مطالب : 352
تعداد نظرات : 62
تعداد آنلاین : 1

داستان روزانه
دریافت همین آهنگ
Flying Icon