A {TEXT-DECORATION: none; } #hd {width:100%; height:100px; text-align:right;font-size:36pt;color:#f7b72e;padding-right:50px;font-family:Times New Roman;font-weight: bold;padding-top: 50 px;} #ds {width:100%; text-align:right;font-size:9pt;color:#b31d1e;font-family:Tahoma;font-weight: bold;padding-right:60px;} body{font-family:tahoma;font-size:9pt;color:#ffffff;} .tt{background:url('http://www.mahtarin.com/weblog/o1.jpg') no-repeat left;height:303px; width:1003px; } .menu{width:142px; padding-right: 10px; padding-bottom: 20px; padding-top:20px;font-size:16pt;font-weight: bold;text-align:right;color:#fac434;} .ssmenu{font-size:9pt;color:#ffffff;text-align:center;} .smenu{direction:rtl;font-size:9pt;text-align:right;color:#ffffff;padding-bottom: 4px; padding-right:8px;} .smenu a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .smenu a:hover{text-decoration:underline;} .pmenu{height:38px; width:38px; padding-top: 3px;} .fmenu{ padding-top: 3px;padding-right:8px;color:#ffffff;text-align:center;font-family:tahoma;font-size:9pt;direction:rtl;} .post {color:#ffeed5;direction:rtl;padding-left: 6px; padding-right: 6px; padding-top: 8px; padding-bottom: 25px;text-align:right;font-size:16pt;} .post a{color:#ffffff;text-decoration: none;} .date a{color:#ffffff;text-decoration: none;}
گل رز



چهار راه برای مقابله با خارش نیش پشه

چهار راه برای مقابله با خارش نیش پشه

چهار راه برای مقابله با خارش نیش پشه

 

 

پشه یکی از میهمانان این روزهای خانه ها است که البته خیلي هم مهمان خوبی نیست چرا که تنها حاصل آن خارش های ناشی از گزیدگی است. برای از بین بردن این خارش ها باید از راه های درست وارد شوید تا درد و خارش از بین برود.

 بهار فصلی است که پشه ها بار دیگر دست به کار می شوند تا یک جای سالم در بدن ما باقی نگذارند. بدترین مشکلی که تمامی پشه ها ایجاد می کنند. خارش های بی امانی است که در محل نیش به وجود می آید. برای فرار از این خارش ها راه های مختلفی وجود دارد که امروز آن ها را کمی مرور می کنیم:

- استفاده از آنتی هیستامین برای آنهایی که در چندین نقطه دچار گزیدگی شده اند بسیار مناسب است. البته دقت داشته باشید که مصرف بی رویه این دارو برای بدن مناسب نیست و تنها به خوردن یک قرص اکتفا کنید.

- محل گزیدگی را حتما با صابون هایی که خیلی خاصیت بازی ندارند بشویید صابون می تواند موادی که داخل جوش و محل گزیدگی است خارج کند. این کار از میزان سوزش زخم بسیار می کاهد.

- استفاده از الکل و بتادین راه دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از یک تکه پنبه مقداری الکل یا بتادین را روی زخم بگشید. اینکار با کمی درد و سوزش همراه است که البته بعد از چند دقیقه خارش دست را نیز از بین می برد.

- یخ گزینه دیگری است که همیشه هم در دسترس است پس آن را فرموش نکنید. یک تکه یخ را در محل گزش بکشید یخ می تواند در همان لحظه خراش را از بین ببرد همچنین در کنارآن محل گزش را نیز خیلی زود بهبود می دهد.

 

دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:پشه - خارش - نیش پشه - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

تنبیه و دعوا کردن کودکانی که دروغ می گویند، هیچ فایده ای ندارد. بهتر است به جای این کار، ابعاد دنیای تخیلی آنها را تغییر دهیم.

هنگامی که والدین به یکدیگر دروغ می گویند، در واقع به کودک می آموزند که تو نیز می توانی این کار را بکنی. شنیدن دروغ های افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نیز همین اثر را روی کودک دارد.

برخی از کودکان در حدود سن سه سالگی، تمایل شدیدی به دروغ گفتن دارند. به راستی علت آن چیست؟

متخصصین روانکاو علل مختلفی را در این امر مؤثر می دانند، دکتر کاپادونیا، رئیس بخش روان شناسی اطفال بیمارستان شهر میلان در این باره می گوید: «دروغگویی کودکان در این سن با دروغگویی بچه ها در سنین بالاتر کاملاً متفاوت است. کودکی که هنوز قادر به تشخیص واقعیت و خیال و رؤیا نیست، برای تجربه احساس شادی و غم به طور واقعی، خود را در دنیای خیالی که خودش آن را ساخته است، قرار می دهد. حتی گاه چنین کودکانی در هنگام تعریف ماجرای مرگ قهرمان ساخته ذهن خود ، زیر گریه می زنند.»

خلق داستان های تخیلی توسط کودک، نمایانگر قدرت خلاقیت ذهن او است، اما برخی از کودکان حتی پس از سه سالگی نیز همچنان به این کار ادامه می دهند.

محیطی که کودک در آن رشد می کند نقش بسیار مهمی در این مورد دارد. والدین که به هنگام تعریف چنین داستان های خیالی توسط فرزندشان، خود را محو شنیدن نشان می دهند و طوری وانمود می کنند که از شنیدن آنها واقعاً لذت می برند و برایشان بسیار جالب است، در واقع با این رفتار، کودک را تشویق به گسترش و توسعه دنیای تخیلی خود می نمایند.

والدین نباید در برابر دروغ های کودک خود را بی تفاوت نشان دهند، بلکه فقط شنونده باشند. زیرا این امر به نوعی موجب تشویق او به ادامه این کار است.حتی نباید طوری وانمود کنیم که گویی دروغ های کودک را باور کرده ایم. چنین عکس العملی او را به این نتیجه می رساند که از طریق دروغ گفتن می تواند به خواسته خود برسد.

اما عکس العمل منفی نباید نشان داد؛ مهم آن است که والدین با نهایت آرامش ، ذهن کودک را به سوی واقعیت سوق دهند و به او بفهمانند که این داستان ها همه حاصل خیالبافی های او است.

ترس، کمبود محبت، عدم احساس امنیت و تمایل کودک به محک زدن توانایی های خود، عمده ترین عوامل گرایش او به دروغگویی آگاهانه است.

ترس

در غالب موارد ترس تبدیل به وسیله ای دفاعی برای کودک می گردد. او با این که خود نیز می داند که دارد دروغ می گوید، برای آنکه تنبیه نشود و یا مورد سرزنش قرار نگیرد، چاره ای جز پناه جستن به دروغ ندارد. برای مثال کودکی که می داند اگر پدر و مادرش بفهمند که او جای خود را خیس کرده ، از دستش عصبانی می شوند، در مقام پاسخگویی علت خیس کردن رختخوابش را ریختن آب یا خرابکاری گربه بیان می کند؛ او در واقع با این دروغ می خواهد خود را از تنبیه شدن نجات دهد.

نیاز به محبت

احساس کمبود محبت و نیاز به ناز و نوازش، از عوامل عمده تمایل کودکان به دروغگویی است. بروز برخی از تغییرات در زندگی او، مانند به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید، رفتن به مهدکودک و یا هرگونه عامل جدایی دیگر از پدر و مادر، که باعث احساس کمبود محبت توسط کودک می شود، او را به سوی دروغگویی سوق می دهد. در واقع هدف کودک در چنین مواردی جلب توجه والدین به سوی خود است.
 


کودک می خواهد شخص دیگری باشد

در بسیاری از مواقع علت دروغگویی کودک ، سعی او در تغییر شخصیت خویش است. برای مثال در مهدکودک دائم برای همسن و سالان خود از عروسک های بسیار بزرگ و آنچنانی که دارد و یا آدمی آهنی که قادر به انجام کارهای خارق العاده است سخن می گوید و به اصطلاح مدام «خالی می بندد» تا از این طریق تعجب و حیرت آنها را برانگیزد. این کودکان معمولاً به افراد بزرگسال دروغ های دیگری تحویل می دهند.

مثلاً درباره کارهای زیادی که در طول روز مانند افراد بالغ انجام داده اند، صحبت می کنند. هدف آنان یا دفاع از شخصیت خود است و یا آرزوی نزدیکی به بزرگسالان و تقلید از کارهای آنها.

ممکن است علت دروغگویی کودک ، تمرین واژه هایی باشد که یاد گرفته است. تعریف کردن داستان های تخیلی از سوی کودک، می تواند روش برای بررسی چگونگی تسلط خود در استفاده از واژه ها و کلمه های مختلفی که آموخته است باشد. این امر به خصوص در حدود سن سه سالگی بیشتر به چشم می خورد. کلمات از نظر او مانند قطعات سازه های کوچک اسباب بازی اند و کودک با این روش قصد دارد از آنها جهت ساختن سازه هایی جدیدتر و پیچیده تر استفاده کند.

کودکانی که برای خود دوستی خیالی فرض می کنند

داشتن یک دوست خیالی ، یکی از رایج ترین دروغ های کودکان تک فرزند و آنهایی که همبازی همسن و سال خود ندارند، است. چنین کودکانی دائماً در مورد دوست خیالی خود سخن می گویند. مانند افراد واقعی برای او اسم انتخاب می کنند و گاه تا حدی پیش می روند که حتی از مادرشان می خواهند برای دوست خیالی آنها نیز غذا بکشد و دائماً در حال صحبت کردن با صدای بلند با او هستند. در چنین مواردی به والدین توصیه می شود برای فرزند خردسالشان یک همبازی پیدا کنند تا کودک از تنهایی در آید و نیازی به دوست خیالی نداشته باشد.

در چه صورت دروغگویی کودکان نگران کننده است؟

اگر کودک بعد از سنین پنج تا شش سالگی همچنان به دروغگویی خود ادامه دهد، می تواند جای نگرانی داشته باشد. والدین باید با بررسی علل توسل او به این امر، سعی در رفع کمبودهایی نمایند که در حقیقت عامل پناه جستن او به دروغگویی است. اما معمولاً کودکان در حدود شش تا هفت سالگی، از میزان دروغ های خود می کاهند. آنها در می یابند که دیگر دلیلی برای دروغ گفتن وجود ندارد و فقط در موارد نادر به چنین کاری متوسل می شوند.

والدین در برابر دروغ های مکرر کودک باید چه عکس العملی نشان دهند؟

از نظر دکتر کاپادونیا، دروغگویی کودکان در حدود سنین چهار تا پنج سال نگران کننده نیست و با گذشت زمان این مشکل رفع می شود. توسل به دروغ در این سن، تنها شیوه ای برای بیان افکار خود یا دفاع از خود است و کودک نباید مورد سرزنش قرار گیرد.

پدر و مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند

هنگامی که والدین به یکدیگر دروغ می گویند، در واقع به کودک می آموزند که تو نیز می توانی این کار را بکنی. شنیدن دروغ های افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نیز همین اثر را روی کودک دارد. به یاد داشته باشید که کودکان در چند سال نخست پس از تولد، تمایل شدیدی به الگوبرداری از پدر و مادر و سایر اعضای خانواده خود دارند. ممکن است علت دروغگویی فرزندتان، رفتار خشن و عصبی شما به هنگام بروز اتفاقاتی مانند شکستن گلدان و نظیر آن باشد. در چنین مواقعی به جای تنبیه و دعوا کردن او، می توانید بگویید: «خیلی حیف شد که مثلاً اون گلدون شکست. من اونو خیلی دوست داشتم. اما به هر حال تو که تقصیر نداشتی، اتفاقی افتاد و شکست.» به این ترتیب کودک دیگر دلیلی برای ترس و در پی آن، دروغ گفتن نمی بیند و اگر بار دیگر اتفاق مشابهی رخ دهد به راحتی حقیقت را خواهد گفت.

ترس، کمبود محبت، عدم احساس امنیت و تمایل کودک به محک زدن توانایی های خود، عمده ترین عوامل گرایش او به دروغگویی آگاهانه است.

والدین نباید در برابر دروغ های کودک خود را بی تفاوت نشان دهند، بلکه فقط شنونده باشند. زیرا این امر به نوعی موجب تشویق او به ادامه این کار است.

حتی نباید طوری وانمود کنیم که گویی دروغ های کودک را باور کرده ایم. چنین عکس العملی او را به این نتیجه می رساند که از طریق دروغ گفتن می تواند به خواسته خود برسد.

اگر مثلاً فرزندتان می گوید: «مامان، من یک اژدهای بزرگ دیدم بعد... .» شما با حیرت و تعجب به داستان تخیلی او گوش دهید و بعد بگویید: « آفرین، قدرت تخلیل تو واقعاً قابل تحسینه، اما می دونی که اژدها اصلاً تو واقعیت وجود نداره و فقط تو قصه هاست، مگه نه؟»

کودکان دروغگو ، منزوی می شوند

اگر کودک در سنین بالاتر نیز همچنان به دروغ گفتن ادامه دهد و والدین هیچ تلاشی در جهت تصحیح رفتار او نکنند، دیگر راست و دروغ برای او تفاوتی نخواهد داشت و هر وقت دلش بخواهد به راحتی دروغ می گوید. هر چند اغلب کودکان به هر حال به نوعی دروغ می گویند اما معمولاً از کسی که بیش از حد خالی می بندد، خوششان نمی آید و ترجیح می دهند با او بازی نکنند.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:کودکان - دروغ - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

مرز بين دروغ و خيال در کودک

مرز بين دروغ و خيال در کودک

مرز بين دروغ و خيال در کودک

دروغگويي در کودک

همه انسانها در محدوده اي برابر پا به عرصه وجود مي گذارد. هيچكس از كودكي دروغگو به دنيا نيامده است. همه انسانها راه فكر كردن و توجيه اعمال خويش را از ديگران آموخته و تكامل يافته اند. درستي يا نادرستي از طريق كلمات و اعمال ديگران به ما القا مي شود و ما اين كلمات و اعمال را در ذهنيات خود تلفيق كرده، سرانجام شخصيت خود را شكل مي دهيم. راستي شما فكر مي كنيد كه اين گونه توجيهات استادانه چگونه توسط بعضي از جوانان ونوجوانان بيان مي شوند؟ والدين نقش مهمي در تكوين شخصيت فرزندان خود بازي مي كنند و اين نقش در سالهاي اوليه تربيت كودكان ارزشي به غايت والا دارد. براي اينكه فرزندان خود را راستگو تربيت كنيم ابتدا مي بايست نسبت به اعمال خود نهايت دقت را داشته باشيم و نيز درارتباط خود با ديگران دقت كنيم، صداقت و راستگويي از مواردي است كه بايد قبل از سنين مدرسه به آن توجه شود. البته ما بايد توجه داشته باشيم كه كودك اساساً قصد فريب والدين را ندارد، ولي توجيهات او راهي براي فرار از مجازات است.
كودك با جعل داستان يا با طرح مبالغه آميز بعضي از واقعيات، اغلب خواسته خود را با ما درميان مي گذارد و غيرمستقيم از اميالش صحبت مي كند.

دروغ گفتن يكي از رفتارهاي متداول كودكان 4ـ5 ساله است كه از لحاظ اخلاقي اشكالي ندارد. كودكان در اين سن و سال معمولاً به دو شكل دروغ مي گويند كه نخستين آن خيال پردازي است، كودك با جعل داستان يا با طرح مبالغه آميز بعضي از واقعيات، اغلب خواسته خود را با ما درميان مي گذارد و غيرمستقيم از اميالش صحبت مي كند. در اين صورت بهتر است كه پدر و مادر در تأييد خواسته كودك حرف بزنند. دروغ نوع دوم دروغ به اصطلاح مفيد است، دروغي است كه بزرگترها هم مي گويند و آن رابه حساب دروغ مصلحت آميز مي گذارند تا به جاي نتيجه بد، نتيجه خوب بگيرند. در اين مرحله از رشد كودك تنها كار درست را در خواسته خود مي جويد و با استفاده از دروغ براي رسيدن به خواسته اش ترديدي به خود راه نمي دهد.

در اين موارد بايد به كودك تفهيم كنيم كه از راستگويي و صداقت او خوشحال مي شويم ، دروغ و دروغگويي را دوست نداريم. بايد توجه داشت كه اين مسأله در سنين بالاتر رفتاري ناپسند است كه به كودك شخصيت ساختگي و تصنعي مي بخشد. هرگاه كودك شما در موقعيت نامطمئن و ناامن قرار گيرد و احساس خطر يا حقارت كند به گفتن دروغ متوسل مي شود. كودك دروغگو به گفته هايش ايمان ندارد و به طور قاطع و صريح حرف نمي زند، به تدريج اعتماد خود را به ديگران از دست مي دهد و نسبت به اطرافيان بدبين مي شود. متأسفانه برخورد بسياري از والدين در اين موارد با تنفرهمراه است زيرا از خود سؤال مي كنند كه چرا فرزندشان دست به چنين عملي زده است؟
در برخورد با چنين مواردي والدين نبايد به چشم يك آدم دروغگو به كودك نگاه كنند و يا دائماً به آنها ظنين باشند زيرا چنين برخوردي عواقب ناگواري را به همراه خواهد داشت.

براي درمان دروغگويي شناخت علل آن كاملاً ضروري است، دروغگويي به عنوان يك مشكل علل گوناگون و متعددي دارد كه درا ينجا به برخي از آنها اشاره مي شود:



بــــررســــــي علل دروغگويـــــــي

همانطور كه قبلاً هم اشاره شد يكي از علتهاي دروغگويي آموزش نادرست خانواده است. در خانواده اي كه پدر و مادر و ديگر اعضاي آن همواره به يكديگر دروغ مي گويند نمي توان انتظار داشت كه كودكي راستگو تربيت شود.

دروغگويي كودك ممكن است براي جلب توجه اطرافيان باشد. چنانچه كودكي در خانواده يا مدرسه مورد بي توجهي اطرافيان قرار گيرد، براي نشان دادن خود و جلب توجه آنان ممكن است به گفتن دروغ در زمينه هاي گوناگون متوسل شود.

كودكاني كه نسبت به دوستان و اطرافيان خود احساس كمبود مي كنند، ممكن است براي جبران كمبودها در زمينه هاي گوناگون نظير شغل والدين، محل سكونت، وضع تغذيه، دوستان و تفريحات و سفرها به دروغ متوسل شوند و درون آشفته ونگران خود را به آن وسيله به طور موقت تسكين دهند.

ترس نيز از ديگر عواملي است كه موجب دروغگويي مي شود. اگركودك به سبب راستگويي تنبيه شود، در آينده براي نجات و رهايي از مجازات به دروغگويي متوسل مي شود. بايد اذعان كرد كه سختگيريهاي افراطي و برخوردهاي خشن والدين و مربيان با كودك از علل مهم دروغگويي كودك محسوب مي شود.

گاهي نحوه بيان و برخورد والدين و مربيان با كودك او را به دروغ گفتن وامي دارد و به او دروغگويي را مي آموزد. به عنوان مثال والدين به كودكي كه مرتكب عمل خلافي شده است اصرار مي ورزند كه او اين كار را انجام نداده است بلكه ديگري مثلاً همسايه يا دوست يا برخي موجودات خيالي سبب آن بوده اند. در اين حالت والدين علاوه بر آنكه كودك را دروغگو بار مي آورند او را به گريز از قبول مسئوليت رفتارش نيز وامي دارند.

انتظار و توقع بيش از حد از كودكان و مقايسه آنان با دوستان و همكلاسيها در زمينه هاي گوناگون از ديگر عوامل دروغگويي كودكان مي شود دراين صورت كودك از طريق دروغ مي تواند هم بر احساس حقارت خود به طور موقت غلبه يابد و هم والدين را راضي و خشنود سازد و نظر آنان را به سوي خود جلب كند.


درمـــــــــان دروغگويــــــي

براي پيشگيري و درمان دروغگويي، والدين و مربيان بايد واقعيات را بپذيرند و براي شنيدن موارد شيرين و تلخ از طرف كودكان آماده شوند و با رفتار خود به كودك بياموزند كه گفتن واقعيات به هر صورتي كه باشد مقبول است و موجبات تنبيه و آزار كودك را فراهم نخواهد كرد.
اگر كودك پي ببرد كه والدين و مربيان او را براي دروغگويي تشويق و براي راستگويي تنبيه نمي كنند به تظاهر در رفتار و جعل واقعيت نخواهد پرداخت.

همچنين والدين و مربيان بايد از طرح پرسشهايي كه كودك به آنها به احتمال قوي پاسخ نادرست خواهد داد خودداري كنند. در صورت مشاهده دروغ، والدين و مربيان نبايد شتابزده عمل كنند و به تنبيه كودك مبادرت ورزند. براي بازداشتن كودك از دروغگويي و اصلاح رفتار آنان بايد روش برخورد باتوجه به موقعيت انتخاب شود كه برخي از روشها به اختصار عبارت است از:

?- نشــــــان دادن ارزش راســـــت گفتــــن :

در وهله اول كودك بايد دريابد كه دروغگويي كار نادرست و ناپسند و راستگويي عملي باارزش و پسنديده است. كودك بايد ارزش راست گفتن را درعمل تجربه كند. والدين و مربيان نبايد در برابر دروغهاي كودكان برآشفته شوند و او را كتك بزنند. بيان نتايج زشت و تلخ دروغگويي به صورت داستان براي آنها مي تواند در آموزش عواقب تلخ دروغگويي مفيد واقع شود. همچنين اگر والدين و مربيان، كودك را در خلوت ( نه در جمع ) در جوي محبت آميز و پرعطوفت با مضرات و نتايج دروغگويي آشنا سازند و به پند دادن او بپردازند، در جلوگيري و نيز درمان دروغگويي مي تواند مؤثر باشد.

?- اجــــازه بيان احساســـات :

كودك بايد احساسات خود را آزادانه ابراز كند و در صورتي كه بيان احساسات، باعث آزار و اذيت اطرافيان شود بايد به كودك آموخت كه به تدريج اين احساسات را با احساسات خوشايند جابجا سازد و نبايد براي احساساتش تنبيه شود. براي نمونه اگر كودكي از برادر كوچكش خوشش نمي آيد، بايد به او اجازه داده شود كه احساساتش را بيان كند، پس از شنيدن نظر كودك، والدين بايد ضمن تحليل رفتار خود با كودك و يافتن علل پيدايش چنين احساسي به راهنمايي كودك و تغيير رفتار و احساسات او مبادرت ورزند. در مواردي كه كودك مرتكب كار خطايي شده ولي راست مي گويد، بايد به ملايمت و به طور صحيح به او تذكر داده شود كه رفتارش درست و پسنديده نيست و بايد آن را تغيير دهد. هشدار به كودك، همدردي با او در مواردي كه لازم است، ناديده گرفتن حرفهاي كودك و بي توجهي به آنها از روشهايي است كه در مواقع مشخص مي تواند براي پيشگيري و درمان دروغگويي كودكان استفاده شود.

?- تعـــــــديل انتظارات از كــــــودكان :

والدين و مربيان بايد از هر كودك انتظاراتي داشته باشند كه با واقعيات و امكانات او منطبق است. در غير اين صورت، دروغگويي كودك تقويت و تشديد خواهد شد. چون كودك توان عملي ساختن خواسته هاي اطرافيان را ندارد به گفتن دروغ متوسل مي شود بنابراين از كودك بايد انتظارات در حد توانش داشته باشيم.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:کودک - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

10خصوصيت زوجهاي خوشبخت

10خصوصيت زوجهاي خوشبخت

10خصوصيت زوجهاي خوشبخت

عشق راهی برای ابراز احساسات است....اما برای ابراز عشقتان نباید حتماً منتظر مناسبات و فرصت های خاص باشید. با به کار بستن این عادات ساده اما مهم در زندگی خود، رابطه عشقیتان را بیش از پیش رونق بخشید تا شما نیز جزء زوج های خوشبخت به حساب بیایید.

1. حداقل روزی یکبار به همسرتان بگویید "دوستت دارم." مطمئن باشید که همسرتان به شنیدن این کلمات نیاز دارد.
2. موقع سلام و خداحافظی همدیگر را در آغوش گرفته و ببوسید.
3. تا پایان عمرتان، قرار ملاقات های عاشقانه تان فقط با همسرتان باشد. با همسرتان حتی بیشتر از زمانیکه دوست پسر یا دوست دخترتان بود رفتار کنید. یادتان باشد که همیشه باید عاشق و معشوق باقی بمانید. پس وقتی برای شام بیرون می روید، درب را برای خانمتان باز کنید، صندلی را برای وی بیرون بکشید، و موقع قدم زدن دست های همدیگر را بگیرید.
4. مسائل پیش پا افتاده را جدی نگیرید. می توانید اجازه دهید که عادات بد همسرتان اعصابتان را به هم بریزد و اذیتتان کند. می توانید هم این عادات را بپذیرید و برای بهبود وضعیت تلاش کنید. آیا همسرتان عادت دارد در خمیردندان را موقع مسواک زدن باز بگذارد؟ خمیردندانتان را جدا کنید. آیا شوهرتان عادت دارد لباسهایش را در همه جای خانه پخش کند؟ توجه نکنید، یا اگر هم خیلی اذیتتان میکند آنها را جمع کنید، و همیشه به خاطر داشته باشید که در قبال این گذشت شما، همسرتان هم کارهای فوق العاده ای برایتان خواهد کرد.
5. به جنبه مثبت قضیه فکر کنید. به جای اینکه در مورد راه هایی که همسرتان موجب یاس و ناراحتی شما می شود فکر کنید، در مورد همه چیزهای مثبتی درمورد او فکر کنید که همیشه نظرتان را جلب می کرده است.
6. وقتی عصبانی می شوید، کمی صبر کنید. وقتی هر دوی شما عصبانی هستید، اصلاً با هم صحبت نکنید. چند دقیقه صبر کنید، بیرون رفته و کمی قدم بزنید، یا روی تخت دراز بکشید. برای مدتی از همدیگر دور شوید. یک مکث کوتاه به هر دو شما این امکان را می دهد که به جای ناراحت کردن و رنجاندن همدیگر، عاقلانه درمورد چیزی که موجب ناراحتیتان شده است با یکدیگر صحبت کنید.
7. هیچوقت از اسرار و ضعف های همسرتان برعلیه او استفاده نکنید. آنچه که به نظر غیر مهم، جزئی، و پیش پا افتاده می آید ممکن است در نظر همسرتان بسیار جدی و پراهمیت باشد. باید تشخیص دهید که چه چیز برای همسرتان مهم است و به هیچ عنوان درمورد آن با دوستانتان، مادرتان، خانواده همسرتان و یا هیچ کس دیگر صحبت نکنید. همچنین سعی نکنید موقع دعوا آن مسائل را به رخ او بکشید. یک رابطه عاشقانه رابطه ای است که طرفین بتوانند به همدیگر اعتماد کنند و رازهای درونیشان را برای هم مطرح کنند.
8. اول به همسرتان فکر کنید. اگر هر دوی شما اینکار را انجام دهید، مطمئن باشید رابطه ای بسیار لذت بخش در انتظارتان خواهد بود. تا می توانید در جواب درخواست های همسرتان پاسخ مثبت بدهید و تلاش کنید که زندگی را برای او راحت تر کنید و مطئن باشید او نیز همین کار را برای شما خواهد کرد.
9. به همسرتان احترام بگذارید. به هیچ عنوان درمورد همسرتان پیش کسی بدگویی نکنید. وقتی درمورد او صحبت می کنید، بگذارید عشق و احترام شما برای همه آشکار شود.
10. هر روز زمانی را به باهم بودن اختصاص دهید. ببینید چه کاری برای هر دو شما بهتر است....با هم غذا بخورید، آخر شب وقتی کنار هم روی تخت دراز کشیده اید فیلم تماشا کنید، با هم برای قدم زدن بیرون بروید و کارهایی از این قبیل. حتی می توانید کارها را باهم مخلوط کرده و برنامه تان را متنوع کنید. اگر یکی از شما در مسافرت به سر می برد، شب ها به همسرتان زنگ بزنید و صدایش را بشنوید. فقط مهم این است که زمانی را کنار هم بگذرانید.

یادتان باشد...هرچه بیشتر برای رابطه تان وقت بگذارید، بیشتر عایدتان می شود. بگذارید عشق و عاشقی بخشی از زندگی روزانه شما را از آن خود کند.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:زوج - زناشویی - خوشبختی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

7 نقطه از بدن آقايان كه مورد توجه خانمهاست

7 نقطه از بدن آقايان كه مورد توجه خانمهاست

7 نقطه از بدن آقايان كه مورد توجه خانمهاست

تصور كنيد: برنامه ملاقات شما به خوبي پيش رفته است، و او شما را براي صرف آخرين نوشيدني به منزلش دعوت كرده. شما وارد مي شويد، كفش هايتان را از پا در مي اوريد و انگاه عطر جوراب هايتان در تمام فضاي اتاق پخش مي شود. اميدواريد كه او متوجه نشود؟



آرزوي خوبي است، اما بايد بدانيد زماني كه نوبت به موارد بهداشتي و نگهداري از بدن مي رسد، خانم ها متوجه همه چيز مي شوند. و از آنجايي كه بيشترين ميزان توجه آنها در انتخاب همسر مناسب به مواردي نظير بو، و بهداشت بر مي گردد، جوراب هاي كثيف و يا ناخن هاي نا مرتب مي توانند به راحتي رابطه شما دو نفر را بر هم زنند.

در اين قسمت ليستي از اعضايي كه آقايون معمولا به اين دليل كه تصور مي كنند خانم ها به آن قسمت ها اهميت نمي دهند، آنها را تميز نكرده و مراقبت هاي لازم را در موردشان انجام نمي دهند، را برايتان آورده ايم. اميدواريم پس از مطالعه ليست زير، جزء افرادي باشيد كه از اين نقاط مراقبت كافي مي كنند و اهميت آن را مي دانند.

1- ابرو

او انتظار ندارد كه ابروهاي شما همانند خودش كاملا داراي فرم باشد، اما ابروهاي پر و در هم و بر هم نيز، چيزي نيست كه او انتظار ديدنش را داشته باشد.

در اين مورد چه كنيد: اگر شما جز آن دسته از مردهايي هستيد كه ابروهاي پري دارند، بايد درست كاري را انجام دهيد كه خانم ها انجام مي دهند: ابروهايتان را برداريد. فقط كافي است موهاي بين دو ابرو را برداريد (فقط موهايي كه وسط دو ابرو قرار دارند)

2- ناخن

دستان شما نقطه اي هستند كه مطالب بسياري در مورد نظافت و بهداشت شخصي شما را در اختيار او قرار مي دهند. پس اجازه ندهيد تا ناخن هاي چرك و كثيف شما را از دور خارج كنند.

در اين مورد چه كنيد: لازم نيست هر هفته مانيكور كنيد تا ناخن هايتان فرم داشته باشند، بلكه فقط كافيست از داروخانه يك عدد سوهان خريداري نماييد و سختي ها و لبه هاي تيز آنرا صاف كنيد. هيچ خانم دوست ندارد، كسي او را با ناخن هاي بد فرم و ناصاف در آغوش بگيرد.

3- پوست

هيچ خانمي نمي تواند از لمس كردن پوست لطيف و صاف اجتناب كند. آيا اين دليل كافي نيست تا شما را ترغيب به داشتن پوستي لطيف و شاداب نمايد؟

در اين مورد چه كنيد: خانم ها به وسيله كرم هاي نرم و مرطوب كننده با خشكي پوست در سرما مبارزه مي كنند، آقايون اغلب اين كار را انجام نمي دهند. لازم نيست موشك هوا كنيد؛ فقط يك قوطي نرم كننده (ترجيحا بدون بو) خريداري كنيد و آنرا مرتبا بر روي پوست خود بماليد تا خشكي ها از بين بروند. افرادي كه پوست هاي چربي دارند، بايد نمونه هايي را خريداري كنند كه بدون روغن (oil free) باشند، به اين ترتيب مشكلاتان به اساني حل خواهد شد.

4- پا

ترك پا، قارچ هاي موضعي، ناخن ها بلند انگشت هاي پا، و بوي بد آن مي تواند به راحتي او را از برقراري رابطه با شما منصرف كند. متاسفانه زماني كه شما كفش هايتان را در مي آوريد اولين چيزي كه يك خانم به آن توجه مي كند، همين موارد هستند. اگر نتوانيد از اين قسمت پنهان بدن خود به خوبي مراقبت كنيد، او ممكن است تصور مي كند كه توانايي مراقبت و نگهداري از ساير اعضاي مخفي را نيز نداريد.

در اين مورد چه كنيد: اگر پودرها و پمادهاي روي ميز جواب نمي دهند بايد با يك پزشك در اين مورد مشورت كنيد.

5- موي بيني/ گوش

من موي گوش و بيني يك مرد را با سبيل هاي بلند و نمايان يك خانم برابر مي دانم. يك خانم براي از بين بردن سبيل ها، آنها را موم مي اندازد، دكولوره مي كند و هر كار ديگري كه از دستش بر آيد در اين زمينه انجام مي دهد. آيا شما نيز نبايد همين كار را انجام دهيد؟

در اين مورد چه مي كنيد: در اين قسمت يك راهنماي ساده وجود دارد كه بايد آنرا اجرا كنيد: زماني كه موهاي گوش و يا بيني آنقدر بزرگ شده باشند كه از سوراخ ها بيرون بزنند، بايد نسبت به كوتاه كردن آنها اقدام كنيد.

6- دندان

لبخندي با دندان هاي درخشان تحت هر شرايطي همه چيز را به نفع شما بر مي گرداند. دندان هاي لكه دار، زرد، و پلاك دار او را به راحتي به سمت ديگري منحرف ميكند.

در اين مورد چه كنيد: اگر مشكلات دندان هايتان بيش از اندازه حاد شده بايد، نزد دندانپزشك برويد؛ اما اگر هنوز به اين مرحله نرسيده ايد، بهتر است يك خمير دندان سفيد كننده و دهان شويه خريداري كنيد. البته بايد اشاره كنم كه استفاده كردن از آنها را نيز از ياد نبريد.

7- كمر

كمر شما شهوت انگيزترين نقطه بدنتان است، البته نه زماني كه پر است از جوش و موهاي زائد.

در اين مورد چه كنيد: اگر مشكل شما جوش هاي غرور است، از كرم و يا لوسيون هاي پاك كننده استفاده كنيد. در مورد موها هم اگر مقدار آنها كم باشد اصلا مسئله اي نيست، تا به حال كمي مو هيچ را اذيت نكرده اما اگر مقدار آن بيش از حد نرمال است بايد به سالن زيبايي برويد و آنها را اپيلاسيون كنيد .

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:بهداشت - زناشویی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

23چيزي كه احتمالا درباره بدن و سلامتي نميدانستيد!!

23چيزي كه احتمالا درباره بدن و سلامتي نميدانستيد!!

23چيزي كه احتمالا درباره بدن و سلامتي نميدانستيد!!

 

۱-شستشوی بینی با آب نمک میتواند به حفظ سلامتی و پیشگیری از آلرژی کمک کند.

۲-سگها میتوانند سرطان و قند پایین خون را استشمام کنند.

۳-افرادی که از در نزدیک به آشپزخانه عبور میکنند ۱۵% بیشتر تمایل به خوردن دارند.

۴-احتمال حمله قلبی در روز اول کاری،سه روز بعد از تشخیص آنفلوانزا و یا عفونت تنفسی بیشتر است.

۵-بر خلاف یک شایعه جدید، شما نمیتوانید با ﻛﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﺗﺎن برنزه شوید.

۶-افراد چاق ۴۸۵ دلار برای لباس، ۸۲۸ دلار برای صندلی اضافه هواپیما و ۳۶ دلار برای بنزین، بیشتر از همتایان لاغر خود هزینه میکنند.

۷-افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از غیر سیگاریها از اضطراب بعد از خواب شبانه شکایت میکنند.

۸-میوه‌ها و سبزیجات ممکن است بدن انسان را در تولید آسپرین خودش،کمک کند(با دریافت بنزوییک اسید، که یک ماده طبیعی در آنها است)

۹- یک چرت بیست دقیقه ای میتواند در هوشیاری ،بالا بردن حوصله و افزایش بهره وری شما کمک کند.

۱۰-ظرف‌شویى آشپزخانه کثیف‌تر از حمام است( به طور معمول بیش از پانصد هزار باکتری در هر اینچ مربع فاضلاب آن وجود دارد)

۱۱- از پنج دکتر انگلیسی چهار نفر به اندازه کافی کار نمیکند.

۱۲- جوش شیرین به سفیدی دندانها، سیر به درمان پای ورزشکاران و عسل به تسکین خماری میتوانند کمک کنند.

۱۳-استفاده از یک برنامه غذایی میتواند تلاش برای کم کردن وزن را دو برابر کند.

۱۴-ورزش منظم میتواند خطر سرطان در زنان را کاهش دهد اما اگر زنان خواب کافی نیز داشته باشند.

۱۵-تماشای خودتان در آینه در هنگام کار با تردمیل(دستگاه دو خانگی) میتواند انجام آن را آسانتر کند.

۱۶-ذرات دود چسبیده به سیگاریها و ماندن در اتاقی که آنجا سیگار کشیده اند خطر ابتلا به سرطان در کودکان را افزایش میدهد.

۱۷-قدم زدن بر خلاف جهت باد،در آب و همراه با کوله پشتی پنجاه برابر بیشتر از راه رفتن عادی کالری میسوزاند.

۱۸-یک (متخصص در امور جنسی) میتواند از بررسی طرز راه رفتن یک زن به پیشینه ارگاسم وی پی ببرد و نیز مردان،زنانی که رنگ قرمز (رنگ گرم) می پوشند را جذاب تر از زنانی که رنگهای سرد مثل آبی و سبز میپوشند، میابند.

۱۹-”سندرم لهجه بیگانه” و “سندرم سر انفجاری” واقعا وجود دارند اما بسیار نادر اند.(در سندرم سر انفجاری فرد در سر خود صداهایی عجیب و غیر قابل توضیح احساس میکند)

۲۰-به نظر نمی رسد ویتامینها به سرطان و بیماری قلبی زنان مسن کمک کند.

۲۱-برخی مردان بعد از انزال، ناخوشی و سردرد‌ و عطسه را تجربه میکنند( افزایش فعالیتهای عصبی در حین ارگاسم عامل سر درد است).

۲۲-استفاده چند باره از پاک کننده های میکروب و جرم میتواند باکتریها را پخش کند.

۲۳-سوپ جو ،مرکبات و عسل شوق جنسی و باروری شما را افزایش میدهد.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:سلامتی - بهداشت - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

سالم ترین کشورهای دنیا

سالم ترین کشورهای دنیا

سالم ترین کشورهای دنیا

به تازگي مجله Forbes در گزارشي، بهترين كشورها از نظر سلامت و بهداشت را رتبه‌بندي كرده است.

طبق اين گزارش، سلامت‌ترين كشورهاي جهان در منطقه اسكانديناوي قرار دارند كه شامل ايسلند، سوئد و فنلاند هستند. ديگر كشورهايي كه شرايط خوبي دارند شامل آلمان، سوئيس، استراليا، دانمارك، كانادا، اتريش و هلند هستند.

كيت شكتر، متصدي برنامه‌اي براي اتحاديه بهداشت بين‌المللي آمريكا، درباره اينكه چرا نظام سلامت در اين كشورها موفق‌تر است، مي‌ گويد: به‌ طور تاريخي، اين كشورها داراي اصول و آييني در مورد سيستم‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي ملي هستند. وي مي ‌افزايد: اين ذهنيت در مردم اين كشورها وجود دارد كه خدمات بهداشتي حق مسلم شهروندان است.

با وجود اين حقيقت كه 47 ميليون نفر از آمريكايي‌ها فاقد بيمه سلامت هستند، ايالات متحده در رتبه 11 قرار گرفته است. جمهوري چك، اسپانيا و فرانسه در اين رتبه‌بندي بعد از آمريكا قرار دارند.

براي تعيين فهرستي از سالم‌ترين مكان‌ها براي زندگي در دنيا، Forbes آخرين آمارهاي موجود بهداشتي و محيطي براي هر كشور را در منابعي همانند سازمان بهداشت جهاني، بانك جهاني و سازمان ملل بررسي كرد.

عوامل بهداشتي كه بررسي گرديد، شامل اين موارد بود:

آلودگي هوا در شهرها، درصد جمعيت كشور با دسترسي به آب آشاميدني سالم، دفع بهداشتي فاضلاب، ميزان مرگ و مير كودكان، ميزان شيوع سل، تعداد پزشكان عمومي و متخصص در منطقه براي هر 1000 نفر، ميزان سوء تغذيه و اميد به زندگي سالم براي مردان.

فراتر از امتيازهاي بالا براي آب آشاميدني سالم، فاضلاب و سوء تغذيه كه بسياري از كشورها به آن دست يافتند، ايسلند و سوئد كمترين درجه از آلودگي هوا، مرگ و مير كودكان و ميزان شيوع بيماري سل را دارا بودند. همچنين اين دو كشور بالاترين اميد به زندگي را در مردان داشتند.
تحقيقات نشان داده است كه قرار گرفتن طولاني مدت در معرض آلودگي هوا مي ‌تواند بر عملكرد ريه اثر بگذارد و منجر به مرگ زودهنگام شود.

كران پاندي يكي از مؤلفين اين تحقيق مي ‌گويد: موفقيت كشورها در مبارزه با آلودگي به ‌واسطه تركيبي از سياست‌هاي تشخيص مسائل، اجراي استانداردها و استفاده از سوخت پاك محقق مي‌ شود. برخي كشورها همانند آنهايي كه در امتداد سواحل قرار گرفته اند، حقيقتاً خوش شانس‌تر از بقيه هستند، از آنجا كه باد مخالف مي ‌تواند آلودگي را كاهش دهد.

كينفو اضافه مي‌ كند: ميزان كم مرگ و مير كودكان حاكي از عوامل اجتماعي- اقتصادي مانند درآمد خانواده است كه مي‌ تواند بر نوع تغذيه و مراقبت بهداشتي كه يك كودك دريافت مي ‌كند، تأثير بگذارد. طبق اين بررسي، جمهوري چك كمترين ميزان مرگ و مير كودكان را در دنيا داراست.

به گفته كينفو، اين‌كه تعداد بسيار زيادي از پزشكان در يك ناحيه سكونت داشته باشند، لزوماً بدين معنا نيست كه ساكنان آن منطقه سلامت و تندرست هستند، اما از نظر دسترسي، اين يك امتياز است.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:هوا - محیط زیست - سلامت - سلامتی - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

تاثیر نماز بر سلامت روانی كودكان

تاثیر نماز بر سلامت روانی كودكان

تاثیر نماز بر سلامت روانی كودكان

رب اجعلنی مقیم الصلوه و من ذریتی ربنا و تقبل دعاء

پروردگارا ! من و فرزندانم را از اقامه كنندگان نماز قرار ده و دعای مرا قبول فرما.

سوره مباركه ابراهیم ـ آیه شریفه 40

عبارت مشهور"العلم فی الصغر، كالنقش فی الحجر"(دانش در كودكی، مانند نقش پایدار در سنگ است)، امروزه با پیشرفت دانش پزشكی و روان پزشكی و به خصوص با پیدایش روان كاوی توجیه كامل علمی پیدا كرده است.

روان شناسی مدرن، با تداعی از مكتب روان كاوی فروید و نظریات "ژان پیاژه"، "جان باولف" و بسیاری از دانشمندان دیگر، به ما می گوید كه مهم ترین دوران زندگی بشر كه به وجود آورنده شخصیت نهایی او خواهد بود، دوران كودكی است. بر این اساس هر قدمی كه در جهت ایجاد سلامت روانی اطفال برداشته شود، به نوبه خود سبب ایجاد جامعه ای سالم و موفق خواهد شد.

اما بزرگ ترین موهبتی كه ممكن است در جهت ایجاد سلامت روانی نصیب یك طفل نورسیده گردد، پای گذاشتن او در خانواده ای مؤمن و نمازگزار است.

تعالیم آیین حیات بخش اسلام كه حتی كوچك ترین مسائل بشری را بدون پاسخ نگذاشته است، از همان بدو تولد نوزاد برای او برنامه ها و روش های متعددی دارد كه عمل به آنها ضامن سعادت و سلامت همیشگی انسان است.

از جمله در بعد سلامت روانی، آیین اسلام به والدین و به خصوص پدر، مؤكداً حكم كرده است كه مثلاً نام نیك بر بچه بگذارند(1) و امروز علمای روان شناسی متفقاً به این نتیجه رسیده اند كه چگونه نام یك كودك در شكل گیری شخصیت او تأثیر گذار است و چگونه یك نام بد ممكن است،موجبات تحقیر كودك(مثلاً تمسخر او توسط همسالان) و در نتیجه تزلزل شخصیتش گردد و یا هنگامی كه روان كاوی در قرن بیستم، حكایت از حضور تظاهرات نهفته اما مقتدر جنسی در وجود اطفال می كند ، آنگاه مفهوم عمیق آن بخش عظیم از احادیث و روایات معصومین(ع) كه مثلاً بوسیدن دختران توسط مرد نامحرم را بعد از 5 ، 6 سالگی منع كرده اند.(2)

در هر صورت كودكی كه در خانواده مؤمن و نمازگزار به دنیا می آید و زمزمه حیات بخش اذان و اقامه در گوش راست و چپش نخستین نغمه زندگی او می گردد، كودكی است كه گام در مسیری سعادت بخش گذاشته است.

تغذیه كودك تا دو سال به وسیله شیر مادر و بهره مندی كامل او از آغوش پر مهرش كه یك موهبت اسلامی است به او ایمنی محیر العقولی در مقابل بخش عظیمی از بیماری های روانی می بخشد، مثلاً احتمال اضطراب یا افسردگی كه بر اثر جدایی از مادر به وقوع می پیوندد، بسیار كم می شود. چرا كه امروزه روشن شده است اكثر كسانی كه به دام مهلك اعتیاد گرفتار می آیند كسانی هستند كه در كودكی، از شیر و آغوش مادران شان محروم بوده اند.(3)

شیوع اسكیزوفرنی كه خطرناك ترین و مهلك ترین بیماری در روان پزشكی است در بچه های خانواده های مسلمان و نمازگزار بسیار کم است، چرا كه علم امروز ثابت كرده است كه بروز اسكیزوفرنی، ارتباط معنی داری با وجود سیستم زن سالاری در اداره خانواده ها دارد(4) که مسلماً در خانواده های نمازگزار، با رعایت اصول درخشان قرآنی، از قبیل(الرجال قوامون علی النساء) و رد صریح و قاطع سیستم شوم "زن سالاری‌"، قدم بزرگی در جهت كاهش میزان ابتلا به این اختلال برداشته می شود.

همچنین درباره آثار مثبت و متعدد، قانون مؤكد اسلامی مبنی بر آزاد گذاشتن كامل كودكان تا سن 7 سالگی و پرهیز از تنبیه و محدودیت برای آنها می توان تعمق بسیار نمود.

اما بعد دیگر،تأثیری است كه نماز به طور مستقیم بر حالات روانی اطفال دارد و آن بر اثر نماز خواندن خود كودك حاصل می شود.

شروع نماز در سنین كودكی سبب می شود كه او این صفت حسنه را به صورت یك عادت معمول و سازنده در جسم و روان خود، ملكه نماید و جزو برنامه های همیشگی زندگی خود، قرار دهد و در نتیجه از همه فواید نماز، در بعد سلامت روانی در آینده برخوردار گردد.

به علاوه با شروع نماز در دوران كودكی، مفاهیمی مثل خدا و مذهب و دستوراتی مثل تعالیم اسلامی، چنان در ذهن پذیرنده و شفاف كودك كه هنوز سنگینی و تیرگی گناهان ظرفیت های فكری و مغزی او را آلوده نكرده است، جای می گیرد كه امكان شك و تردید در این زمینه در آینده بسیار كاهش می یابد.

این نكته به خصوص باید مورد توجه خانواده هایی قرار گیرد كه با وجود آن كه خود را مسلمان می دانند اما وقتی كه فرزندشان به سن تكلیف می رسد او را به بهانه این كه:

"هنوز خیلی كوچك است !" به خواندن نماز تشویق نمی كنند. این مسئله كه با كمال تأسف به خصوص در مورد دختر بچه ها كه سن تكلیف آنها پایین تر است(9 سالگی)، شیوع بیشتری دارد، مسبب عوارض مخرب بسیاری در آینده كودك خواهد شد.

در حقیقت پدر و مادرانی كه با دلسوزی ساده اندیشانه، فرزند خود را به برپاداری نماز تشویق نمی كنند، خیانت بزرگی از جهت محروم نمودن كودك خویش از این نعمت بزرگ مرتكب می شوند. چرا كه به این ترتیب گویی به آلودگی كودك خویش، به انواع گناهان و انحرافات و بدبختی ها و بیماری های جسمی و روانی، رضایت داده اند و او را به خسارت سنگین در دنیا و آخرت محكوم نموده اند.

به همین دلیل است كه آیین مقدس اسلام و به خصوص ائمه بزرگوار شیعه(ع) با توصیه های مؤكد، مسلمانان را به آموزش مرحله به مرحله نماز به كودكان فرا خوانده اند و حتی با این كه از مجازات ها و تنبیهات بدنی در مورد كودكان، به خصوص قبل از 7 سالگی، منع نموده اند در مورد ترغیب به نماز گاهی امر به تنبیه كودكان فرموده اند. در این مورد در حدیثی معتبر از حضرت امام صادق(ع) آمده است كه فرمودند: چون پسر، سه ساله شود، پدر و مادر به او می گویند كه: هفت مرتبه بگو "لا اله الا الله" و چون سه سال و هفت ماه و بیست روز از عمرش بگذرد، به او می گویند كه هفت مرتبه بگوید: "محمد رسول الله" ، پس چهار سالش تمام شود به او می گویند كه هفت مرتبه بگوید: "صلی الله علی محمد و آله" پس چون پنچ سالش تمام شود او را وا می دارند كه خدا را سجده كند.

اما چون شش سالش تمام شود. نماز را به او یاد می دهند و چون هفت سالش تمام شد، وضو را به او یاد می دهند و او را به نماز امر می كنند و چون نه سالش تمام شود وضو و نماز را به خوبی به او می آموزند و از ترك وضو و نمازاو را نهی کنند. پس چون كودك وضو و نماز را یاد گرفت، خداوند پدر و مادرش را خواهد آمرزید.(5)

مفاهیم عمیق این حدیث از جمله این كه اقامه نماز پس از اقرار به توحید و نبوت(كه اساسی ترین اصول اعتقادی اسلام هستند) قرار گرفته و این كه عمل به این حدیث ضامن آمرزش پدر و مادر تلقی شده است، باید به دقت مورد توجه خانواده ها قرار بگیرد.

پی نوشت:

1- حدیث از امام صادق(ع) ـ كافی جلد 6 صفحه 49

2- برای مشاهده این قبیل احادیث مراجعه كنید به كتاب ارزشمند حلیه المتقین، اثر علامه بزرگ مجلسی(ره)، صفحه 49

3- برای مطالعه درباره تاثیرات روانی تغذیه با شیر مادر رجوع كنید به مجموعه مقالات سمینارهای مربوطه و به خصوص تحقیقات آقای دكتر یاسمی(روان پزشك)

4- رجوع كنید به مجموعه ارزشمند و بی نظیر"اولین دانشگاه، آخرین پیامبر" اثر جاودانه شهید دكتر سید رضا پاك نژاد ـ جلد 21

5- حلیه المتقین، علامه مجلسی (ره)

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:نماز - سلامتی - کودکان - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

آدامس جويدن در کودکان

آدامس جويدن در کودکان

آدامس جويدن در کودکان

"باز هم آدامس تو قورت دادي؟" شما هفته ‌اي چند مرتبه اين حرف را به دختر کوچولو يا پسر کوچولوي تان مي ‌زنيد؟ بچه‌ها عاشق آدامس جويدن ‌‌اند و ترک اين عادت براي شان دشوار است ولي دندانپزشکان جويدن برخي آدامس‌ها را براي سلامت دندان‌ ها مفيد مي ‌دانند. اين روزها آدامس‌ هايي در سوپرمارکت‌ها پيدا مي‌ شود که نه تنها براي دندان‌ کودکان مضر نيستند بلکه به سلامت آنها کمک هم مي‌ کنند: آدامس‌هاي بدون قند، فلورايد دار و حتي آدامس‌هاي ضد پوسيدگي جديد.

وقتي به يک فروشگاه مي ‌رويد مي‌ مانيد از بين اين همه مارک تجارتي مختلف براي آدامس کدام يک را براي فرزندتان بخريد. ما انواع بدون قند" Sugar- free " را به شما توصيه مي‌ کنيم. آدامس‌هاي بدون قند، درواقع بدون قند و شکر نيستند بلکه از شيرين کننده‌ هاي مصنوعي براي شيرين کردن آن ها استفاده شده است. اين قندهاي مصنوعي به وسيله باکتري ‌هاي توليد کننده پوسيدگي دندان تخمير نمي ‌شوند، در نتيجه اسيدي در دهان توليد نمي ‌شود و دندان کوچولوي شما به اصطلاح کرم نمي ‌خورد. آدامس‌هاي داراي قند معمولي به دليل تماس طولاني و نزديک با دندان‌ ها بسيار پوسيدگي ‌زا هستند اما آدامس ‌هايي که با شيرين کننده ‌هاي مصنوعي مثل "زايليتول" شيرين شده باشند نه تنها پوسيدگي ‌زا نيستند، بلکه با تحريک بزاق به دوباره‌ سازي ميناي دندان کمک مي ‌کنند. محققان مي‌ گويند آدامس‌هاي زايليتول کالري پايين ‌تري هم دارند و باعث چاقي هم نمي ‌شوند.
بعد از غذا بجويد

دندانپزشکان به بسياري از افراد توصيه مي ‌کنند پس از هر غذا، آدامس بجوند. اگر کودک شما آدامس جويدن را مانند بزرگسالان ياد گرفته و آداب و رسوم آن را مي ‌داند، شما مي‌ توانيد اين توصيه را هم به او داشته باشيد. جويدن آدامس باعث افزايش ترشح بزاق مي‌ شود و يکي از وظايف بزاق شستشوي دندان‌ ها از باقيمانده موادغذايي است بنابراين جويدن آدامس پس از خوردن غذا از باقي ماندن ذره‌هاي غذايي در سطوح دندان‌ ها و بروز پوسيدگي پيشگيري مي‌ کند. شما حتي مي‌ توانيد از اين شگرد براي تشويق کودک تان به غذا خوردن استفاده کنيد و با يک تير 2 نشان بزنيد. هم او را با وعده جايزه دادن يک آدامس خوشمزه به غذا خوردن تشويق کنيد و هم با جويدن آدامس بعد از غذا پوسيدگي دندان‌ هايش را کاهش دهيد.
آدامس و دل ‌درد

چرا بعضي از بچه‌ها بعد از جويدن آدامس دل ‌درد مي‌ گيرند؟ خيلي آسان است هوا. جويدن آدامس باعث نفخ شکم کودک مي ‌شود. چون هنگام جويدن آدامس،‌ مقداري هوا وارد معده کودک مي ‌شود و به اصطلاح هوا را مي‌ خورد. به علاوه گاز شکم در اثر خروج گاز ناشي از شکر هضم نشده نيز به اين ماجرا اضافه مي ‌شود اين اتفاق بيشتر در مورد آدامس‌هاي بدون قند مي ‌افتد و چون هضم نمي ‌شوند، پس از آن هم مي ‌توانند گاز توليد کنند. راه ‌حل آن هم آسان است. بايد روش درست جويدن آدامس را به کودک تان ياد دهيد و به او آموزش دهيد تا با دهان بسته آدامس بجود تا هواي اضافي وارد دستگاه گوارش او نشود.
قورت دادن آدامس

بزرگ ‌تر‌ها به شما مي ‌گفتند اگر آدامست را قورت بدهي "در شکمت باد مي ‌کند" و از اين جور حرف‌ها. شايد شما هم براي اين که فرزندتان آدامسش را قورت ندهد او را از همين چيزها مي ‌ترسانيد ولي واقعيت اين است که اتفاق خيلي بدي هم نخواهد افتاد. آدامس از صمغ اوليه آدامس، نگه ‌دارنده‌ ها، طعم‌ دهنده‌ ها و شيرين‌ کننده‌ ها تشکيل شده است.
آدامس شيرين

اگر فرزندتان آدامسش را قورت دهد، شيرين ‌کننده‌ ها در بدنش جذب مي‌ شوند، همين ‌طور مواد طعم‌ دهنده و نگه‌ دارنده. مي ‌ماند بخش اصلي آدامس که همان صمغ رزيني است. دستگاه گوارش کودک قادر به شکستن اين بخش نيست و بنابراين بخش باقيمانده معمولا سر از توالت درمي ‌آورد و جاي نگراني نيست. اما اگر توده بسيار بزرگي از آدامس (شامل چند توده به هم چسبيده) بلعيده شود و يا آدامس‌هاي زيادي با فواصل زماني کوتاه و پشت سر هم بلعيده شود، مي‌ توانند دستگاه گوارش را مسدود کنند از طرفي اگر جسم خارجي غيرقابل جذبي داخل آدامس قرار داشته باشد که از آن توده بزرگي بسازد، امکان انسداد دستگاه گوارش افزايش پيدا مي‌ کند.
جويدن بعضي آدامس ‌ها براي سلامت دهان و دندان کودکان مفيد است.

اين توصيه‌ها را به ياد داشته باشيد:

* تا زماني که کودک تان مفهوم "آدامست را قورت نده" را درک نمي ‌کند يعني تا حدود 5 سالگي به او اجازه آدامس جويدن ندهيد.

* آدامس‌هاي بدون قند (sugar- free) را براي فرزندتان تهيه کنيد. اين آدامس‌ها دندان‌هاي کودکان را از پوسيدگي در امان مي‌ دارند. اما اجازه ندهيد بيش از يک تا دو عدد از اين آدامس‌ ها را استفاده کنند چون دچار اسهال مي‌ شوند.

* روش آدامس جويدن را به کودک تان آموزش دهيد و از آنها بخواهيد پس از خسته شدن از جويدن آدامس و يا هنگامي که شيريني آن از بين رفت،‌ باقيمانده آدامس را به شما تحويل دهند.
آدامس
آدامس‌هاي حساسيت ‌زا

براي خيلي از پدر و مادرها پيش آمده است که کودک شان با گلايه و شکايت از آدامسي که جويده است به سراغ شان آمده است و ديده ‌اند که تمام مخاطش قرمز شده است و آفت‌ هايي هم در کنار دهانش پيدا شده است. وقتي سرنخ اين ماجرا را دنبال مي‌ کنيد معمولا به آدامس‌ هاي دارچيني مي ‌رسيد. کودک شما در اين صورت به اين اسانس و اسانس‌هايي مانند اين حساسيت دارد. براي حل اين مشکل ديگر نبايد اين آدامس‌ها را براي فرزندتان بخريد چون به آن حساسيت دارد. قدم دوم اين است که کودکتان را نزد دندانپزشک ببريد تا داروهاي لازم براي رفع حساسيت را براي او تجويز کند.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:آدامس - بزاق - کودک - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

خوراکی زنگ تفریح

خوراکی زنگ تفریح

خوراکی زنگ تفریح

تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان، علاوه بر این که سلامت جسم آن ها را تامین می کند، به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس درس، بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد.

این انرژی هم از طریق صبحانه که مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که برای زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شوند، بایستی تامین گردد.


مصرف خوراکی هایی مثل پفک، چیپس، انواع شکلات، پاستیل و … امروزه در مدارس بسیار معمول است.

در حالی که این مواد، نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند، بلکه حاوی رنگ ها، اسانس ها و چربی های مضر نیز هستند و با ایجاد سیری کاذب، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند. علاوه بر این، زمینه ابتلا انواع بیماری ها را ایجاد می کنند.

فروش این نوع خوراکی ها در بوفه ی مدارس ممنوع است.


کارشناسان امر تغذیه به مربیان و والدین توصیه می کنند، موارد ذیل را جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند:

۱- والدین عزیز کمی راحت طلبی را کنار بگذارند و با صرف کمی وقت، میان وعده مناسبی را برای زنگ تفریح کودک در مدرسه تهیه کنند.

۲- میان وعده باید به راحتی قابل حمل باشد، مصرف آن راحت بوده و در زمان کوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرد. در این خصوص از سلیقه و میل کودک خود نیز جویا شوید.

۳- یکی از خوراکی های بسیار مناسب، خوردن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد. خرما دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین های E , B , A و مقداری هم ویتامین C است. خرما به دلیل انرژی بخش بودن، حمل راحت و استفاده سریع، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است.

۴- انجیر خشک هم از مواد غذایی است که معمولا کودکان از خوردن آن استقبال می کنند.

انجیر دارای کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، پروتئین، چربی، قند و ویتامین های C , B , A است. خوردن انجیر خشک نیز به دلیل سهولت حمل و مصرف، همانند خرما توصیه می شود.


۵- گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل مثل سیب یا مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، موز و گلابی) نیز در کیف مدرسه توصیه می شود. به خصوص اگر برای کودکتان بیسکویت یا خوراکی شیرین گذاشته اید، مصرف سیب باعث پاک کردن دندان ها خواهد شد.

۶- میوه های خشک نظیر برگه هلو، آلو، توت خشک، کشمش، و آجیل مانند گردو ، فندق و بادام و … را بخرید و مقدار کمی از آنها را روزانه برای زنگ تفریح کودک خود بگذارید.

این خوراکی ها دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آنها بین دو وعده غذای اصلی، بسیار مفید است.

کمبود آهن باعث احساس خستگی، رنگ پریدگی، ضعف حافظه و تمرکز می شود و این مواد با جبران کمبود آهن، سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد.

۷- یک لقمه ی آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته که به راحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد، همیشه به عنوان یک میان وعده ی لذیذ در مدرسه بوده و هست.

۸- در اگر در بوفه مدرسه به جای غذاهای ناسالم و کم ارزش، مواد غذایی مفید نظیر انواع میوه فروخته شود، عادات غذایی کودکان تا حد زیادی اصلاح می شود.

عادات غذایی دوستان و همسالان، تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموز دارد.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:تغذیه - کودک - دانش آموز - خوراکی - مدرسه - آهن - میوه - انجیر - خرما - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

خوراکی‌هایی برای مقابله با سستی بهار

خوراکی‌هایی برای مقابله با سستی بهار

خوراکی‌هایی برای مقابله با سستی بهار

 

 

امگا 3 تنظیم کننده خوبی برای خلق وخوی افراد است. در فصل بهار نور خورشید شدیدتر از پیش می تابد و وضعیت آب و هوایی تغییر می کند، در چنین شرایطی ما نیزمتناسب با تغییرات جوی باید مواد غذایی خاصی را مصرف کنیم تا با احساس ضعف و سستی در بدن مقابله کنیم.پنج ماده غذایی برای اضافه کردن به فهرست غذای هفتگی افراد به منظور تسکین دردهای التهابی و کمک به رفع بی حالی های مخصوص فصل بهار پیشنهاد شده است. این پنج ماده غذایی زنجبیل، فلفل قرمز، زردچوبه، گیلاس و ماهی آزاد هستند که در مطلبی که در نشریه آمریکایی« درد» به تازگی به چاپ رسیده، به مصرف آنها در فصل بهار بسیار تاکید شده است.

 

زنجبیل: برای مقابله با دردهای التهابی ضعیف می توان از زنجبیل استفاده کرد. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است.خوردن زنجبیل تازه به انسان احساس گرمی می‌دهد.افرادی که پس از یک فعالیت ورزشی به مدت 10 روز و روزانه معادل نیم قاشق چایخوری زنجبیل مصرف می کنند، دردهای التهابی آنها در کمتر از 24 ساعت برطرف می شود.

 

فلفل قرمز: ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما فلفل قرمز که باعث ایجاد التهاب غشاهای مخاطی می شود، می تواند در بخش های دیگر بدن به عنوان یک ضدالتهاب عمل کند.فلفل قرمز سرشار از ویتامین C است؛ این ویتامین کمک می کند تا بافت های آسیب دیده بتوانند خود را ترمیم کنند. فلفل قرمز سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها است که باعث کاهش التهاب می شوند. همچنین ماده سوزنده‌ای در سطح خارجی فلفل قرار دارد که در بسیاری از کرم های ماساژ به عنوان مسکن به کار برده می شود.

 

زردچوبه: رنگدانه اصلی زردچوبه کارکامین است. این رنگدانه به زردچوبه رنگ زرد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی با قدرت ضدالتهابی می‌دهد. این خاصیت ضدالتهابی زردچوبه برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز موثر است.زردچوبه همچنین برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند، به عنوان یک نوع ضدعفونی کننده عمل می کند.اگر زردچوبه را به همراه فلفل سیاه، زنجبیل و یا روغن هایی مانند روغن زیتون مصرف کنیم ، موثرتر عمل می کند.

 

گیلاس: گیلاس نیز حاوی آنتی اکسیدان و رنگدانه‌های طبیعی است که به آن رنگ قرمز زیبایی می‌دهد. ترکیبات موجود در میوه های دیگر مانند زغال اخته یا تمشک نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از قلب کمک می‌کنند و همچنین اثرات ضدالتهابی شبیه به آسپرین دارند. یک مجله غذایی آمریکایی نیز در مطلبی به افراد شرکت کننده در مسابقات دو توصیه کرده است که برای کاهش دردهای پس از مسابقه آب گیلاس بنوشند.

 

ماهی آزاد: ماهی آزاد یکی از منابع اصلی امگا 3 و منبع ویتامین D است؛ این مواد مغذی به جلوگیری از ورم و درد مفاصل کمک می کنند. می‌دانیم که امگا 3 تنظیم کننده خوبی برای خلق وخوی افراد است، با این حال مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که امگا 3 به کاهش تولید سیتوکین ها و آنزیم های دیگر که باعث التهاب تاندون‌ها و ماهیچه های بدن می شود، کمک می‌کند.

 

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:بهار - خواب - تغذیه - زنجبیل - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

به عشقت زنده ام

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:استقلال,

  توسط میلاد حسن زاده  |

افسردگی طلاق

smaler text size normall text size bigger font size print page send to friend bookmark this pageافسردگی طلاق

افسردگی طلاق

 

 

 افرادی که پس از گذراندن یک تجربه تلخ در زندگی مشترک به دوران مجردی خود باز می‌گردند، آگاهانه یا ناآگاهانه دچار مجموعه‌ای از آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند. هرچند جدایی امری ناخوشایند است اما افراد مطلقه باید بدانند که در پاره‌ای از موارد، طلاق تنها راه است و البته این مساله نباید فراموش شود که به دلیل گرفتاری زن و مرد مطلقه با خویش، درگیری‌های متعدد و تشنج‌زا در زندگی سابق و لج و لجبازی و رفت و آمد در محیط‌های دادگاه، باعث می‌شود این افراد به صورت طبیعی دچار حالت‌های اضطرابی و درجاتی از افسردگی شوند.

 

افسردگی بیش از سایر عوامل، تهدید‌کننده حیات جسمی و روانی انسان‌هاست و در جامعه ما، دومین رتبه بیماری‌ها را از نظر تحمیل هزینه روحی، مادی، اجتماعی و اقتصادی به خود اختصاص داده است. در هر صورت بیماری افسردگی در این دست افراد اگر تحت درمان قرار نگیرد، پیامدهای جبران‌ناپذیری برای خود و اطرافیان به دنبال خواهد داشت. در زمینه افسردگی افراد مطلقه، علایم و درمان آن با مهدی میرمحمدصادقی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مشاور خانواده گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

 

‌ آیا افسردگی بعد از طلاق در افراد جداشده یک پروسه طبیعی است؟

بله، ذات افسردگی با از دست دادن در ارتباط است. وقتی ما چیزی و کسی مهم را از دست می‌دهیم، احتمال آنکه دچار افسردگی شویم بسیار زیاد است. در اینجا هم مشخص است زوجین دارند یکدیگر را از دست می‌دهند. البته افسردگی در این مورد بستگی به این دارد که چه کسی خواهان است و چه کسی دیگر خوانده و در برابر جدایی مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد همسرش را از دست دهد. کسی که خواهان است و می‌خواهد طلاق بگیرد یا طلاق دهد کمتر دچار افسردگی می‌شود و اما همسری که طلاق نمی‌خواهد و مشکلی با زندگی‌اش ندارد، احتمال افسردگی و شدتش در وی بیشتر است. در واقع بیماری افسردگی او جدی است.

 

‌ زن و مرد از منظر روحی و روانی تا چه مدتی درگیر طلاق و پیامدهای آن هستند؟

معمولا کسانی که پروسه جدایی را طی می‌کنند، دو سال درگیر نتایج و پیامدهای آن هستند. پروسه طلاق به نوعی استعاری، مرگ است، مرگ کسی که همچنان زنده است. معمولا زمانی که طلاق جدی شود تا زمانی که افراد از آن بیرون آیند، دو سال زمان‌ می‌برد، در صورتی که مرگ عزیز شش ماه تا یک‌سال زمان و انرژی می‌گیرد. فکرکردن به شخصی که زنده است، آیا در آینده ازدواج می‌کند یا نه، روزهایش را چگونه سپری می‌کند و... باعث ایجاد خشم می‌شود که معمولا شدت این خشم هم زیاد است. طلاق هزینه‌بر است، هم از منظر اقتصادی و هم عاطفی. در اینجا ما با مساله اقتصادی کاری نداریم هرچند که این مسایل اقتصادی مخصوصا برای زنان درگیری روحی ایجاد می‌کند (مانند اینکه در کجا سکونت کند، از چه طریقی امرارمعاش کند)، حتی در برخی از کشورها هزینه‌های اقتصادی طلاق محاسبه می‌شود. اما هزینه‌های عاطفی قابل محاسبه نیست و شدتی هم که بر جای می‌گذارد خیلی بیشتر است، مشکلاتی که برای فرزندان رقم می‌خورد که تا آخر عمر گریبانگیرشان است، مشکلات جنسی، ازدواج‌های دوم که سطح تنش بالاتری دارند و غیره.

 

‌ در پروسه جدایی و بعد از آن، بیشتر زنان افسرده می‌شوند یا مردان؟

کلا زنان افسردگی‌شان بیشتر از مردان است و طبق آمارها در کل جهان، آنها دو برابر بیش از مردان افسرده می‌شوند. آمار شیوع افسردگی در زنان 25درصد است، یعنی از هر چهار زن یکی مبتلا به درجاتی از این بیماری است و در مردان این نسبت یک به هشت است. در طلاق هم این قضیه صدق می‌کند که زنان بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

 

‌ علایم افسردگی بعد از طلاق با افسردگی بالینی متفاوت است؟

خیر - فقط اینکه این اشتغال فکری سمت و سویش فقط به همسر گذشته می‌رود، خشم به نسبت زیادتر است و کنجکاوی نیز در مورد همسر قبل دیده می‌شود. گاهی در این پروسه ممکن است که همسران بخواهند دوباره بازگردند به زندگی‌شان و در اینجا توصیه می‌شود دیگران مداخله نکنند چه خانواده و چه مشاوران که نباید بگویند: «برگردی همان‌ آش و کاسه هست.» بهتر است یک‌بار دیگر از این فرصت استفاده کنند فقط چیزی که توصیه می‌شود این است که زوج‌ها پس از برگشتن سریع بچه‌دار نشوند، زیرا احتمال آن است که باز جدا شوند.

 

‌ علایم این افسردگی را به‌طور کلی بیان کنید؟

بی‌حوصلگی، پایین آمدن تمرکز، کم‌شدن حافظه (گاهی افراد فکر می‌کنند مشکل عصب شناختی دارند)، بی‌خوابی یا پرخوابی، بی‌اشتهایی یا پراشتهایی، احساس پوچی، عدم امید به آینده، از دست‌دادن انرژی، خسته‌شدن سریع، گریه و غم، زود جوش‌آوردن، پایین‌آمدن آستانه تحمل مخصوصا در مردان، زودرنجی در زنان، اعتماد به‌نفس‌پایین. افسردگی بعد از طلاق گاهی با اضطراب، دلشوره و ترس از آینده، بدبینی نسبت به جنس مخالف، گرایش به الکل و موادمخدر و خودسرانه دارو خوردن همراه است.

 

‌ آیا فرد مطلقه افسرده به خودکشی فکر می‌کند؟

کلا افراد افسرده به خودکشی زیاد می‌اندیشند که فکرکردن به این قضیه برای افراد مطلقه بیشتر است. معمولا افکار خودکشی با شدت افسردگی در ارتباط است.

 

‌ چه عواملی تشدید‌کننده افسردگی در این دسته از افراد است؟

نداشتن حمایت اجتماعی، تنهایی و انزوا، مسایل اقتصادی، رفت و آمد زیاد به دادگاه، نبود شبکه دوستان، مشکلات مربوط به حضانت فرزند (اینکه زن یا مرد همسرش را از دست داده و ممکن است فرزندش را هم از دست دهد) مسلما فشار روانی را زیادتر می‌کند. کلا هرچقدر میزان از دست دادن روابط انسانی بیشتر باشد، این حس منفی بیشتر تشدید می‌شود. حس اینکه فرد فکر کند طلاقش غیرمنصفانه بوده باشد، احساس افسردگی‌اش بیشتر می‌شود. همچنین در پروسه جدایی رد و بدل شدن تهمت‌ها مساله را حادتر می‌کند.

 

‌ برخی از مشاوران و روانشناسان پیشنهاد می‌کنند برای درمان سریع افسردگی، فرد وارد رابطه عاطفی جدیدی شود، نظر شما در این‌باره چیست؟

زن یا مردی که طلاق می‌گیرند، توصیه نمی‌شود که وارد رابطه دیگری شوند. در واقع مانند آن است که فرد از چاله درآمده بیفتد در چاه. وقتی ما کسی را از دست می‌دهیم باید تامل کنیم، مشکلاتی را که در زندگی‌مان داشتیم مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و با عواطف خود کنار بیاییم. وقتی فردی با افسردگی وارد یک رابطه می‌شود بیشتر دنبال یک رابطه پرستارانه است که کسی از او مراقبت کند. در کل ارتباطاتی که افراد مطلقه واردش می‌شوند، ریسک بسیار بالایی برایشان دارد. همچنین اشخاصی که با فرد مطلقه وارد رابطه عاطفی می‌شوند، باید بدانند که رابطه‌شان پر از ریسک است زیرا آن شخص هنوز از رابطه قبلی‌اش کنده نشده است. به نظر من قطعا فرد باید بعد از شش ماه از طلاقش و چه بسا بیشتر وارد یک رابطه شود.

 

‌ داشتن اعتماد به نفس در فرد مطلقه تا چه حد در بهبودی افسردگی نقش دارد؟

یکی از نشانه‌های افسردگی نداشتن اعتماد به نفس است. هر چقدر اعتماد به نفس را بالا ببریم، افسردگی نیز کمتر می‌شود. از دید من باید افسردگی را درمان کرد تا اعتمادبه‌نفس فرد بازگردد.

 

‌ حمایت خانواده در بهبود فرد چقدر نقش دارد؟

نقش پررنگی دارد. وقتی فرد جدا می‌شود، روابطش محدود می‌شود، بیش از هر زمانی به حمایت و کمک نیازمند است و این حمایت خانواده است که می‌تواند میزان افسردگی را کاهش دهد. حمایت خانواده بسیارمهم است اما در جامعه ما حمایت با مداخله قاطی می‌شود. فرد مطلقه باید آزادی عمل داشته باشد و طبق درخواست‌های درونی میلش عمل کند و خانواده به جای مداخله حمایتش کند. البته باید گفت این مداخله از سوی خانواده زن مطلقه است زیرا فشارها بر روی زنان مطلقه بیش از مردان است.

 

‌ شما به عنوان مشاور خانواده برای افرادی که افسردگی بعد از طلاق را تجربه می‌کنند، چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

اگر افسردگی حادی دارند حتما باید برای درمان اقدام کنند. ابتدا با روان‌درمانی و اگر نیاز بود که از دارودرمانی استفاده کنند. البته من داروهای گیاهی ضدافسردگی را هم پیشنهاد می‌کنم. برای کاهش افسردگی، روابط اجتماعی‌شان (دوستانه و خویشاوندی) را گسترش دهند، ورزش کنند و در صورت داشتن فرزند، دیدارهایشان را منظم کنند. خود را مشغول کنند و به زندگی جدیدشان سروسامان دهند.به سرعت وارد رابطه‌های عاطفی نشوند. در صورت سپری شدن مدت لازم بعد از طلاق، به زندگی مشترک جدید فکر کنند.

 

‌ مدت زمان درمان این نوع افسردگی چقدر است؟

افسردگی بعد از طلاق به شدت آسیب‌دیدن فرد در ازدواج گذشته‌اش بستگی دارد. این نوع افسردگی زیر شش‌ماه بهبود می‌یابد اما اگر ادامه داشت فرد باید حتما از روانشناس کمک گیرد. باز هم تاکید می‌کنم زن و مرد مطلقه بعد از جدایی به دلیل آنکه ذهن‌شان درگیر است، برای تشکیل زندگی مجدد عجله نکنند، زیرا آسیب بیشتری می‌بینند. از بزرگ‌ترین معضلاتی که فرد مطلقه پیدا خواهد کرد این است که ازدواج دومش هم به شکست منتهی شود پس حتما برای ازدواج بعدی دقت لازم را داشته باشند.

 

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:افسردگی - طلاق - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

بازيها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتياز
1 بارسلونا 33 27 4 2 101 35 66 85
2 رئال مادريد 33 23 5 5 85 31 54 74
3 آتلتيكومادريد 33 21 5 7 58 27 31 68
4 رئال سوسيداد 32 15 10 7 57 39 18 55
5 والنسيا 32 15 8 9 52 46 6 53
6 مالاگا 32 14 8 10 45 37 8 50
7 بتيس 32 14 6 12 46 47 1- 48
8 رايو والكانو 33 14 4 15 43 54 11- 46
9 ختافه 32 12 8 12 39 48 9- 44
10 اسپانيول 32 11 10 11 42 42 0 43
11 سويا 32 12 6 14 48 46 2 42
12 لوانته 33 11 7 15 35 52 17- 40
13 وايادوليد 32 10 9 13 41 45 4- 39
14 بيلبائو 33 10 7 16 37 59 22- 37
15 اوساسونا 33 8 9 16 29 38 9- 33
16 سلتاويگو 33 8 6 19 32 47 15- 30
17 ساراگوسا 33 8 6 19 32 53 21- 30
18 لاكرونيا 32 7 9 16 41 63 22- 30
19 گرانادا 32 7 8 17 28 51 23- 29
20 مايوركا 33 7 7 19 36 67 31- 28

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:جدول,

  توسط میلاد حسن زاده  |

بهترين درمان کم خونی چیست؟

بهترين درمان کم خونی چیست؟

بهترين درمان کم خونی چیست؟

 

 

  شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه گفت: با اشاره به روش های درمانی کم خونی افزود: درمان با نمک های ساده آهن مثل سولفات فروی خوراکی کاملا موثر بوده و به شکل قرص، کپسول یا مابع است و باید مصرف آنها تا چندین ماه ادامه یابد؛ چنانکه این قرص ها با معده خالی مصرف شوند جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می گیرد، ولی در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می شنوند. 

 وی ادامه داد: عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع دل پیچه سوزش قلب اسهال و یبوست را می توان به حداقل رساند به شرطی که آهن را با میزان بسیار کم مصرف کرده و به تدریج به میزان آن افزوده تا به حد مورد نیاز بدن برسد، بهتر است قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابند. 

 این متخصص تغذیه با بیان اینکه ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد، گفت: به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد. جذب آهن اغلب تحت تاثیر شکل آهن موجود در آن می باشد. 

 محمدیان با بیان اینکه آهن موجود در پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو ماهی پرندگان(آهن کمتر) بیشتز جذب می شود، افزود: در حالی که جذب آهن پروتئین های گیاهی مانند سبزی ها و میوه ها(آهن غیرهم)کمتر می باشد. باید توجه داشت که ویتامین C جذب آهن سبزی ها و میوه ها(آهن غیرهم) را بیشتر می کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا می تواند جذب آهن را کاهش دهد. 

 وی در ادامه به منابع غذایی آهن دار اشاره و بیان کرد: جگر قلوه گوشت قرمز ماهی زرده تخم مرغ سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری اسفناج و حبوبات مثل عدس و لوبیا همچنین میوه های خشک(برگه ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه های روغنی را از منابع غذایی آهن دار است. 

 این متخصص تغذیه با اشاره به عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها ادامه داد: اسید سیتریک و اسید اسکوربیک یا ویتامین ث که در آلو خربزه ریواس انبه گلابی طالبی گل کلم سبزی ها آب پرتقال لیمو شیرین لیمو ترش سیب و آناناس وجود دارند می توانند عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشند؛ اسید مالیک و اسید تارتاریک که در هویج سیب زمینی چغندر کدو تنبل گوجه فرنگی کلم پیچ و شلغم مجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می شوند و محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می شود، از جمله عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها است. 

 محمدیان در ادامه افزود: استفاده از غذاهایی که غنی از آهن می باشند؛ استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین ث هر وعده غذایی جهت جذب بهتر آهن( مثل پرتقال گریب فروت گوجه فرنگی کلم توت فرنگی فلفل سبز لیمو ترش) پرهیز از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا و برطرف کردن مشکلات گوارشی و یبوست از جمله توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن است.

یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:کم خونی - تغذیه - خون - غذا - ,

  توسط میلاد حسن زاده  |

صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 24 صفحه بعد



ادرس بعدی ما : http://majidi1.blogfa.com

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گل رز و آدرسhassanzadehmilad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فیلم های برتر هالیوود
مهسا
فوتبال
black rose
شمشیر آنلاین
وبلاگ هواداران استقلال
اپلود عکس
گل رز
every thing
محمد شریفی«مرجع خبری رئال مادرید»
کد آهنگ برای وبلاگ
صبا
پدرام رشید پور
دبیرستان تیزهوشان سقز
باشگاه نانو
سایت پزشکی
گل لاله
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

» 153532319
» اطلاعیه
 

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

نازترین عکسهای ایرانی

 

Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 349
بازدید کل : 39938
تعداد مطالب : 352
تعداد نظرات : 62
تعداد آنلاین : 1

داستان روزانه
دریافت همین آهنگ
Flying Icon